Gå til innhold

Bilstol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren mener at vi ikke skal kjøpe ny, fordi det er penger på tull siden barnet bare kan bruke det første året. Så derfor har han lånt en gammel av en kompis.. som er.. ja, iallefall 6 år gammel tror jeg. Vet ikke hvilket merke det er osv, er bare så bekymra for at det ikke skal være sikkert nok?

Er bare brukt til ett barn, så skal vel ikke være spesielt slitt, men siden det har ligget så mange år liksom..

Og det er ikke med base.. base er vel sånn underdel hvis jeg har forstått rett? Som man fester selve beltet på, sånn at man kan klikke setet ut av det, uten å må løsne beltet og alt.. jeg har egentlig veldig lyst på en med base!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales ikke å bruke bilsikring som er eldre enn 5 år. Akkurat på det hadde jeg ikke spart penger. En vet jo aldri hva stolen har gjennomgått.

Skrevet

hei, jeg har ikke brukt samme bilsete til mine barn, da jeg fikk til svar på babyshop at en bilstol varer i 5 år, og at sikkerheten på bilstoler endres ofte, samt at man lager sikrere modeller hvert år. vi venter nummer 3 og har alltid nytt sete til hvert barn, dyrt ja-men jeg satser på sikkerhet fremfor pris mht bil og barn! jeg ville tatt med bilsete til naf eller en babyshop og fått de til å se på sete, kan hende det er ok.... jeg personlig har som sagt nytt sete til nytt barn. også mine 2 eldste får nytt sete når de vokser og trenger nytt. da vet jeg at det er sikkert og ikke brukt!

håper du ble klokere nå!

Skrevet

Dere risikerer at forsikringen ikke gjelder hvis dere bruker en stol som er over 5 år.

Skrevet

Skjønner tankegangen til samboeren din da... Men jeg skal kjøpe ny stol med base. Alle venninner som har hatt barn anbefaler base fordi det er så utrolig mye mer lettvint. Hørte forresten noen som nevne at man kunne leie bilstol hos IF til 100 kr mnd selv om man ikke var forsikret der... Kanskje det kunne vært verdt å sjekke ut?

Skrevet

Les alt om barn i bil på Trygg Trafikk, der får dere svar ¨på det meste. Er dere uenige så er det sikrest å følge rådene til trygg trafikk.

http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3009

Kjøpe brukt utstyr?

Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete?

Publisert: 18.09.07 - Sist endret 18.09.07.

Svar:

Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Skrevet

sjekk ECE nummeret på stolen. den stolen vi kjøpte nå ny er merket med ECE R44/04.

men leste på forbrukerportalen at stoler merket med ECE R44/03 er lov å selge OG bruke. Mens stoler som er merket ECE R44/02 er ikke lov å selge. MEN lov å bruke.

vi har forresten stolen fra forrige unge liggende og den er 7 år gammel, men ECE merkingen på den tilsier at den er lov å både selge å bruke ennå. (ECE R44/03)

men ifølge forbrukerportalen er stoler med base helt klart tryggere enn stoler uten base.

forbrukerportalen har også tester av stoler fra flere år tilbake. så finn ut hva stolen dere er tibudt å låne heter, og hva ECE merkingen er, så har du jo noe å slå i bordet med hvis du vil ha ny stol. Du har ihvertfall grunn bak argumentene dine, og det kan han jo ikke se bort fra:-))

Du kan også sjekke på forbrukerportalen.no hvordan den kom ut i test da den var testet. Men klart så har jo sikkerheten blitt utviklet siden den gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...