En snupp - og en knert i magen Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Det har gått til og fra i 5 uker, men aldri blitt helt borte. Var bare en kul igjen for en uke siden, men plutselig var hele oversiden av det ene brystet hardt igjen... Heldigvis er det kun i det ene, men det er så SLITSOMT! Er det ingenting legen kan gjøre? Jeg sørger for at brystet blir helt tomt minst to ganger om dagen, spiser lecitin (økt dosen igjen i dag), pumper tomt, forsøker meg med varme omslag (får det ikke alltid til), passer på å ikke fryse og står innimellom i dusjen med pumpen. Det blir litt bedre rett etter at hun har diet, men så er det like ille igjen. Halve brystvorten ser ut til å være fullstendig tett når jeg pumper, men jeg ser ingen hvite prikker så det virker ikke som om det er der det er tett heller... Nå pådrar jeg meg snart brystbetennelse med vilje
Expat Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Holder du deg god og varm? Tar du lecitin nå? Les på ammehjelpen.no om tette melkeganger, der står dose og alt!
Kitty75 Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Jeg hadde det på tilsvarende måte de første 5-6 ukene etter fødselen. Hadde særlig en klump som ikke ville gå vekk, men det gikk tilslutt! Kan anbefale å bruke Libero bleier nr 1 eller 2 for å varme opp brystet før amming/pumping. Du fyller den bare med litt varmt vann og pakker den på/rundt brystet og holder fast en stund. Det lærte jeg på amme poliklinikk og fungerte best for meg. Ellers hjelper det å stryke over eller "springe" med fingrene over de ømme partiene. Er enig i at det er lurt å lese på ammehjelpen sine sider. De skriver veldig godt om tette melkeganger. Nå går det stort sett greit med meg, men det hender innimellom at jeg får ømme partier igjen. Særlig hvis jenten min (som nå snart er 5 mnd) hopper over et måltid (får spreng), eller hvis jeg får trekk på meg/blir kald eller blir stresset. Da blir det ofte ømt igjen noen dager. Jeg tar 4 tabletter 1200 gr Lecitin hver dag, bruker ullammeinnlegg og prøver å slappe av. Lykke til videre!
lille sprelle Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 mange gode råd her ovenfor. Jeg har to til: I sverige får man kjøpt noe som heter spc-flingor (fått det anbefalt av en ammehjelper). Fåes ihvertfall kjøpt på apoteket der, men også på helsekost tror jeg. Fungerer bra! Jeg må gå på det - holdt ikke med kur. Reduser inntaket ditt av meieriprodukter og rødt kjøtt. Jeg sliter innimellom fremdeles, men ikke så hardt som før. Babyen er 5 mnd. Tror det skyldes at jeg har inmari feit melk
En snupp - og en knert i magen Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 Takk for alle gode råd. Nå er jeg oppe 8 tabletter lecitin om dagen (Solaray), bruker nesespray, kler på meg til den store gullmedalje (det er bedre å svette enn å fryse....), bruker ullinlegg og har bestilt varmeputer fra ammehjelpen, masserer og står i... Jeg tror mamma og pappa skal en tur til Sverige snart og da skal de på apotek for meg, spc-flakes er vel snart det eneste jeg ikke har prøvd. Kreative ammestillinger har også vært prøvd, men ikke så lett med ei som er litt kresen på hvordan hun får puppen "servert" Det jeg har begynt å lure på er om jenta vår kan ha en låsning i nakken eller noe - hun har en del tegn på det - som gjør at hun ikke dier effektivt på det ene brystet. Hun kaver nemlig veldig og klager en del når hun ligger til den siden... Prøver å tenke positivt, så går det nok bra til slutt.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 25. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2008 Og ang. meieriprodukter så er jeg melkeallergiker, så det blir det ikke mye av uansett... Rødt kjøtt har jeg gjort en kjempeinnsats på siste uken, så håper det hjelper. Nå er det ikke mye rødt kjøtt jeg får i meg sånn egentlig, men alle monner drar, sant?
lille sprelle Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Helt klart en del av oss som ofrer mer ifht ammingen enn andre..... men vet jo at dråpene er gull verdt for gullet! Vedr. spc - kjøp noen pakker (det er svindyrt, men mme koster jo det også) Føler for min del at det går såpass bra nå tross alt, så jeg satser på å fullføre ammingen i ett år. Vet jo hva som skal til for å få redusert plagene. Har forresten hatt litt effekt av akupunktur også. Så får jeg ta slanking m/hardtrening osv etter det. Har jo likevel kjøpt nye klær....hehe Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå