Gå til innhold

Flere her som har akvarie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå stått 2 timer på kjøkkenet og laget mat til fiskene mine. Har fått oppskrift av en kompis, så da måtte jeg jo prøve. Sparer masse penger på det. :)

Uansett, så begynte jeg å tenke om kanskje flere her inne er akvarie interessert? Isåfall, hvor stort/store akvarier har dere, hva slags fisk osv?

Her i huset har vi et akvarie på rett under 400 liter. Vi har malawi ciklider, og syns det er veldig dekorativt, og artig å drive med. Vi hadde 5 akvarier tidligere, men etter at vi fikk barn, bestemte vi oss for å kun beholde favoritten. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Så morsomt at du la inn dette innlegget nå. Vi holder akkurat på med å innrede vårt nyinnkjøpte akvarie. Vi gleder oss til å kunne putte fisker oppi der.

Vårt er 700 liter, og vi skal ha malawi ciklider. Akkurat som dere.

Blir spennende å se om vi får det til. Har aldri drevet med det tidligere, men tenkt på det lenge at vi har lyst til å drive med det. Også har vi to barn som sliter med allergi, så det er de eneste kjæledyrene vi kan ha.

Noe spesielt vi bør tenke på, og er det noen fisker som er lettere å få til å leve lengre enn andre?

Skrevet

Oisann, det var jo ikke lite heller det da. :) Grattis da. Lurt av dere å kjøpe noe med litt str på. Jo mindre et akvarie er, desto mer jobb blir det. Det er ihvertfall vår erfaring. :)

Vet ikke om det er noe spes å tenke på jeg, vi har prøvd så mye forskjellig her... Det kan være lurt å skaffe noe oppslagsverk, da det stadig kan dukke opp ting man lurer på. Mange er opptatt av diverse verdier i vannet. Malawi skal vel ha ganske hardt vann, og da må det tilsettes diverse oppi.. Tja, hva skal man si.

Sørg for MANGE skjulesteder.

Pass på at det er er flere hunner enn hanner av de ulike sortene dere putter oppi. Malawi er svært terretorielle.

De fleste malawi graver masse, og yngler visst best dersom de har finkornet sand.

De trives med masse sirkulasjon i vannet.

Planter er ofte bortkasta penger.

Lavasteiner er genialt for å lage gjemmesteder til fiskene. Fine dersom det kommer yngel også, så de får gjemt seg.

Prøv etterhvert å lag maten selv. Malawi trenger variert kost, men de skal IKKE ha ting som oksehjerte eller kjøtt. De liker godt diverse rekemikser, og ulike grønnsaker.

He he, sikkert masse mer og, men jeg er langt ifra noen ekspert altså...

Skrevet

Ikke dekorer akvariet med røtter forresten, det gjør vannet surt, og det trives ikke malawien med. Bruk heller lava og kalkstener, skifer er fint å bygge etasjer med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...