Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Jeg har et barn fra før, med en BF som aldri har møtt barnet. Jeg mottar OS, kontantstøtte og barnetrygd. Har fått meg ny kjæreste og har blitt gravid med han, vi flytter derfor sammen i neste måned. Hvordan blir det med meg økonomisk fremover? Kjæresten min har god lønn, utbetalt ca 32000 i mnd. men vil dette bli alt vi har fra neste måned? Vil jeg miste all støtte fra Nav den dagen vi flytter sammen? Jeg har ikke lyst til å være 100% økonomisk avhengig av han. Mini har ikke BH-plass, fordi jeg ikke søkte i år. Tenkte egentlig å gå hjemme med han i nesten et år til, men nå som jeg har blitt gravid så er jo saken en annen. hjelp meg noen?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Dette sier litt om hvor godt man har det som alenemor i Norge... når man har råd til å gå hjemme og klare seg fint på kun støtte fra NAV...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Ja, vi alenemødre har det absolutt godt her i Norge, det var ikke det som var saken her, så om du ikke har svar på det jeg spurte etter, så kan du jo bare la være å svare, eventuelt lage din egen tråd om emnet om det plager deg så.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Fint at alenemødre får støtte. Men du må jo forstå at dette får du fordi du er alene. Synes du skal ta deg en jobb. Man er ikke syk fordi om man er gravid. Det er mangemuligheter til kveld og helgejobbing - alt fra alders og sykehjem - rusmiddelinstitusjoner - og butikker. Så tjene penger skal ikke være noe problem. Blir du er så uheldig å bli syk i svangerskapet har man rett til sykepenger etter 8 uker i arbeid. Da har du også opparbeidet deg rett til lønnet permisjon. Du forstår kanskje at det virker litt "kvalmende" på andre at du ikke umidedelbart tenker på å skaffe deg jobb og arbeid slik som flertallet av oss mødre faktisk gjør.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Får du samboer er det "meningen" dere skal ha felles økonomi (ifølge NAV) Skjønner at du føler at det tar fra deg selstendigheten noe, særlig hvis dette er et relativt nytt forhold. Jeg er student, men har det siste året siden jeg fått barn vært uten verken lån fra lånekassen (pga jeg har studert i max antall år) eller foreldrepenger. Det har til tider føltes blodig urettferdig, men vi har klart oss på samboers inntekt (ca 22 000 utbetalt) og vi bor i Oslo (her er det dyrt å bo!) Tross alt synes jeg vi har det helt ok økonomisk, men det spørs jo hva man er vant til. Er det uaktuelt for deg å begynne i jobb? Jeg tror du må gjøre en vurdering (eller prioritering om du vil) om det er verdt å være hjemme med barnet ditt ett år til eller om du skal begynne å jobbe. Lykke til med samboerskap og ny baby på vei!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Du beholder stønadene frem til måneden barnet blir født:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Kvalmende? Dette har ingenting med min vilje til å arbeide eller ei. Jeg føler ikke for å utlevere min livshistorie eller livssituasjon til deg, men forstå at det kan være andre grunner til at man sitter i den situasjonen man gjør. Hva skal jeg da gjøre med han lille jeg har fra før? Det finnes hverken barnehageplasser eller dagmamma'er her. Jeg har sjekket begge deler. Alle vennene mine jobber eller går på skole. Og familien bor 2 timer unna. Uansett så jobber jo disse også. Skal jeg da bare la min 8 mnd gamle sønn være alene hjemme fra 8-16 da, sånn at jeg kan gå ut å tjene penger. Ja, det var en god ide!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Tusen takk for et kort og greit svar, som gav meg svar på akkurat det jeg lurte på
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #9 Skrevet 23. august 2008 Og etter du har født ungen får du barnetrygd for den nye ungen, engangsstønaden og du har fortsatt barnetrygd og bidragsforskudd? for den første ungen. Så du vil fortsatt ha litt penger inn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Du mister overgangsstønaden når du får samboer. Og du har sikkert også fått barnetrygd for en ekstra når du har vært alene, det mister du også. Men du får vel barnebidrag??
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 Kontantstøtten beholder du til barnet fyller 3 år, så lenge han ikke går i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 Mister jeg OS med en gang vi blir samboere, eller når barnet blir født? Motstridene beskjeder her. Jeg mottar ikke barnebidrag eller bidrags forskudd nei.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #13 Skrevet 23. august 2008 Hvorfor har du ikke ordnet med bidragsforskudd? Mener ganske sikkert at du ikke minster OS før ungen er født. og kontantstøtte kan du få fra mnd etter ungen er 1 år.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 Enten må en være samboer med en som ikke er barnefar i 12 mnd før en mister OS, eller dersom en får et barn sammen med denne nye samboeren før dette(altså at fødselen er før dere har vært samboer i 12 mnd), så mister en OS den mnd fødselen skjer. MEN har du FØR noen av disse tidsfristene hatt OS i 3 år, så mister du den når de 3 årene har gått:) Ser at ikke alle har greie på dette;) Meg med det første korte, konsise svaret:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå