Gå til innhold

Jeg blør når jeg ammer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig såre bryst, bruker sånn salve. Ene brystet begynner å bli bedre, men det andre er skikkelig sårt.

Og når jeg ammer på det brystet så blør jeg litt. Hvordan er det for babyen og få i seg litt blod? Bør jeg unngå å amme på det brystet når jeg blør hver gang?

Har ammet av og til, men ammer mest på det andre, siden det er så vondt å amme på det såre brystet, pluss jeg synes det er ekkelt visst han får i seg blod..noe han har gjort også. Så jeg når han gulpet oppigjenn litt :S

Noen tips? Og er det "ikke bra" for babyen at jeg ammer med et bryst med sår som sprekker når han suger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er bare 4 dager gammel..så 2 dager siden fikk jeg skikkelig med melk og sprengte bryst..så var litt vansklig for han å få tak, så jeg har blitt veldig sår av den grunn..pga de har vært knallharde og sprengte.

Skrevet

Det gjør ingenting at det blør litt. Ser ikke så hyggelig ut, men det er ikke farlig. Ammehjelpen.no var en god hjelp for meg når jeg hadde såre brystvorter, her kan du se hva de skriver om det med blod:

- Jeg har blødende sår på brystknoppen, kan jeg likevel amme?

Har du sår på brystknoppen som blør under ammingen, er det ikke farlig å la barnet amme. Men håndmelking vil gi såret avlastning et par dager, slik at såret slipper å gå opp ved hver amming. Samtidig vil du opprettholde melkeproduksjonen.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut ammehjelpen.no, de har skrevet utrolig mye nytting om ulike problemer og utfordringer i forhold til amming, og her kan du også få kontakt med en ammehjelper og få hjelp med din situasjon.

Jeg var veldig sår på den ene puppen, det var utrolig vondt å amme han på den siden. Jeg la han til på den beste siden først, til utdrivningsrefleksen var kommet i gang (det går også an å få resept på en nesespray som letter utdrivningen), sånn at han ikke trengte å suge så hardt på den såre brystvorten for å få melken i gang. Etter amming klemte jeg ut et par melkedråper som jeg lot tørke på brystvorten, og så smurte jeg med PureLan, det er kanskje den kremen du har. Og så brukte jeg gode ammeinnlegg, og prøvde å gå med puppene bare mest mulig, så de fikk luft. Men en må jo passe på å ikke få brystbetennelse da, skal ikke være lett;)

Noen synes det kan være godt å pumpe den såre puppen i stedet for å amme, men det var ikke noe for meg.

Dette ble et langt svar, jeg ønsker deg lykke til!

Skrevet

Å, jeg føler så med deg. Det er så usannsynlig vondt! Og i det du er lettet og ferdig med å amme, vet du at det bare er kort tid til neste gang det gjør like vondt.

Det jeg gjorde når jeg hadde såre og blødende brystvorter var å legge babyen i tvillingleie når jeg amma. Dette for å få babyen til å ta et annet tak. Jeg byttet på litt. I tillegg brukte jeg skjold, som man får kjøpt på apoteket. Men de skal du ikke bruke hvis ikke ammingen er skikkelig etablert. Jeg gjorde også som en annen skrev her at jeg smurte melk på vortene og lot de lufttørke når babyen hadde sugd ferdig. Det er bedre enn krem, synes jeg. Også må du passe på at babyen suger riktig. At han ikke feks suger brystvorta flat, eller suger bare ytterst. Det ser du når du tar den ut igjen. Da skal den være rund og fin. Jeg ville ikke råde deg til å slutte å amme på den puppen. Da kan det bli vanskelig å begynne igjen og du kan bli like sår igjen når du begynner å bruke den puppen igjen. Det er utrolig vondt, men det går over etter noen (alt for mange) dager. HOLD UT!!! Ring ammehjelpa hvis du ikke får noe orden på dette. De er veldig hjelpsomme. Gjør hvert fall det før du slutter å amme den vonde puppen. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det på akkurat samme måte med mitt første barn. Blødde masse, og hadde ubeskrivelig vondt. Var på helsestasjonen, og de anbefalte meg å pumpe, og det hjalp masse. I tillegg lufttørket jeg puppene hele natten og smurte på purelan. Etter et par dager var det såpass bra at jeg kunne amme igjen. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...