Gå til innhold

Min fødselshistorie 16 august - igangsatt med gele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Endelig kan jeg skrive min fødselshistorie her. Det er nå en uke siden det hele skjedde, men har hatt en pause fra alt, og kun fokusert på det lille vidunderet :)

Jeg hadde ULtermin 5 august, og jeg gikk 11 dager over den. Etter en UL så fant de ut at jeg hadde litt lite fostervann, så etter mye om og men valgte de å sette meg igang.

Jeg hadde 2 cm åpning, men var visst ikke heeeelt moden. Og lørdag 16 august valgte de å bruke modningsgele/prostaglandin på meg. De mente at jeg ikke kom til å føde før søndagen, men at den gelèen kom til å hjelpe meg med å modnes.

Jeg fikk beskjed om å ligge i sykehussenga i 1 time, slik at geleèn ikke rant ut. Etter 15min. så kjente jeg sterke kynnere/maserier. De ble bare sterkere og sterkere. I tillegg til dette begynte jeg å blø.

Etterhvert begynte jeg å få problemer med å ligge rolig, og jeg snakket med jordmora om at denne gelèen vil jeg ikke ha igjen imorgen, for det her gjør vondt!!! Hehe..

Endelig fikk jeg lov å opp å gå igjen, og jeg gikk rundt på hele avdelingen for å prøve å få vekk smertene. Jeg måtte puste meg igjennom de, og lene meg inntill noe på det verste. Jeg ringte samboeren, og han kom ganske fort.

Vi snakket med jordmora igjen, og hun begynte å lure om jeg kanskje var i gang til fødsel. Jeg begynte nesten å bli litt redd, men fokuserte mest på smertene.

Etterhvert ble vi sendt inn i fødestua, og hun kjente på meg. Hadde fortsatt 2cm. åpning, men nå var livmorhalsen kjempe moden. Og jeg blødde.. Det ble konstantert at modningsgelèen virket på meg etter en kur.

Etterhvert ble riene helt for #"¤#¤#¤#%&%"¤##"¤#¤", og jeg skjalv meg igjennom de. Ny jordmor kom inn, og jeg ba om ALT AV smertestillende (selvom jeg var fast bestemt på å ha en naturlig fødsel som mulig). Hun gjorde klar en epidural , og jeg la meg i badekaret så lenge. Samboeren fulgte etter meg, slik at jeg kunne klemme i stykker hånda og skulderen hans under hver ri.. hehe..

Vel, når jeg lå der i badekaret så måtte jeg plutselig på do. Jeg kjente at jeg måtte presse. Jeg banna og steika, og ba samboeren hente jordmor. Hun ba meg legge meg på senga, slik at hun kunne kjenne på meg. Joda, jeg hadde nå 6cm. åpning. Og det var visst helt supert.

Så, jeg spurte igjen om epiduralen. Men hun sa at nå var det ikke noe tid igjen til denne. Nå måtte jeg bare presse. Hun tok vannet tilslutt. Jeg var heeeelt skutt, og måtte kjenne på meg maaange ganger om jeg fortsatt levde under pressriene. For jeg hadde så intense #¤#¤ smerter.

Under hele fødselen klarte jeg ikke holde øynene åpne av en eller annen grunn, så jeg hadde de igjen hele tiden der jeg lå. Hehe..

Vel, etter tre kvarter med pressing. Så kjente jeg at nå føltes det ut som om det skulle sprenge der nede. Som om en vannmelon var i ferd med å komme ut av meg. Og jaggu, så var lille babyen vår endelig ute.

Fy F#¤#¤, så lettet jeg var. Endelig kunne jeg åpne øynene. Hun ble lagt skrikende blårosa på brystet mitt. Og meg og samboeren hulket som bare det.. Det var en helt sinnsyk fin opplevelse.

Vår lille prinsesse veide 3490 og var 50 cm lang.

Jordmor mente at kanskje UL terminen min var noenlunde feil, i og med at hun ikke virket spesielt "overtidig". Så kanskje mensterminen min var mer riktig, som var 10 august.

Hele fødselsopplevelsen fra jeg fikk gele til jeg fødte tok 5 timer. Og jeg er utrolig glad det ikke tok lenger tid for å si det sånn.....

Nå skal vi bare kose oss med det lille matvraket vi har fått til verden nå.. hehe.. Man blir virkelig helt forelsket!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med jenta! Høres ut som en fin fødsel!

Skrevet

Gratulerer så mye med jenta di!

Kos dere masse- tiden går så altfor fort....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...