Gå til innhold

Eplekaketid :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett par oppskrifter på greie og enkle, "vanlige" eplekaker, men....syns de er litt kjedelige. Så da tenkte jeg kanskje om noen jenter her inne har en oppskrift på eplekake som bare MÅ bakes og spises...?

Ha en fortsatt strålende helg, alle sammen:-)

Hilsen fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har oppskriften på verdens beste eplekake!! Men du er kanskje ferdig med bakingen?

:-)

Skrevet

Hei! Jeg har flere forskjellige eplekakeoppskrifter. Den ene er en "selvkomponert", formkake med "toscaepleglasur" på toppen. Gi beskjed dersom du er interessert.

Skrevet

Hei igjen dritgrei og coscos:-)

Jada, bakte en helt ordinær eplekake igår. Hadde gjester på fårikål, og da hører eplekake til som dessert. Men, med 2 epletrær fulle så tar jeg gjerne imot oppskrifter:-)

Kan ikke tenke meg noe bedre enn duften av eplekake nå som høsten nærmer seg, så hvis dere gidder hadde jeg blitt veldig takknemlig altså:)

Skrevet

Så deilig med høstlige godsaker... Nå har jeg sendt deg min oppskrift på Pm, så har du den lett tilgjengelig :-)

Skrevet

Du coscos, jeg vil gjerne ha den egenkomponerte oppskriften din. Jeg har stor tro på dine evner på det området :-D

Skrevet

he, he! Ikke ha for store forventninger til denne kaken. Den er egentlig en vanlig formkake, som jeg har lagt toscaglasur på toppen. Men, jeg synes nå den er god, så her er oppskriften:

Toscaeplekake:

4 egg

300 gram sukker

150 gram smeltet smør

250 gram hvetemel

3 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

2 dl melk

Pisk eggedosis av sukker og egg. Ha i avkjølt smeltet smør, deretter det tørre og til slutt melken (går greit å la kjøkkenmaskinen gå på laveste trinn mens ingrediensene haes i, bare sørg for at alt er blandet godt til slutt med en slikkepott). Hell deigen i en mellomstor langpanne som er dekket med bakepapir. Stek kaken på nest nederste rille (evt. midten) ved 180 grader i ca. 20 min. Sjekk at kaken er ferdig før du tar den ut for å ha på fyllet. Mens kaken stekes, lages fyllet.

Toscaglasur

100 gram smeltet smør

1,5 dl sukker

2 ss. hvetemel

2 ss fløte/melk

100 gram hakkede mandler

4 epler, skrelles og deles i små biter

Alt blandes og varmes i en kjele til sukkeret er smeltet og eplene er blitt litt møre.

Ha fyllet på kaken (hvis eplefyllet blir veldig fuktig, så ikke bruk all ”sausen”), og ha på litt ekstra sukker og kanel. Stek kaken videre på 220 grader eller under grill i ca. 5 minutter slik at du ser at sukkeret blir litt karamellisert (men ikke brent). Kan godt sette kaken høyere i ovnen. Bare pass på at du ikke har bakepapir for høyt over kakeformen, da blir det lett brent (det har jeg opplevd...)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...