lille2 Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Leste i en svangerskapsbok i dag at man ikke skulle ligge på ryggen for da presset livmoren på blodårer i bekkenet slik at fosteret ikke fikk nok oksygen. Ble litt redd da jeg leste det, for jeg ligger masse på ryggen. Synes det er mest behagelig hvilestilling. Gjelder dette for alle, eller vil man merke om livmoren presser på blodårene i bekkenet? Jeg har tidligere lest om at man ikke skal ligge på ryggen hvis man får press på årene tilbake til hjertet slik at man blir svimmel og får pustebesvær, men det har jeg ikke merket noe til, så da trodde jeg det var greit å ligge på ryggen?? Men vil jo ikke at den lille ikke skal få nok oksygen.
NUNNO Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Vena cava kan komme i klem dersom man ligger på ryggen. Venene fører jo karbondioksidriktblod "ut igjen fra kroppen", så derfor kan det være problematisk. Dette skjer ikke hos alle, og du vil nok meste sannsynlig merke det dersom det er et problem for deg. Bl.a, som du selv skriver, ved å bli svimmel og få pustebesvær. Selv har jeg allerede fått to barn, alltid lagt som jeg ville, men ikke kjent noe til dette. Ellers er det masse kloke svar om dette og andre interessante emner på gullsmokken.Lykke til!
Maya_1 Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Nå kan jeg ikke svare på akkuratt dette, men generelt skal man vel kunne ligge på hvilken som helst måte bare det ikke er ubehagelig. Vil også tro at du vil merke ubehag om det skulle være slik at noe skulle komme i klem..
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 har også hørt om det,men av og til våkner jeg på ryggen daog da har jeg så vondt i ryggen at det er vondt og vondt når man skal bevege seg fra den vonde stillinga,men det er vel ikke ofte det skjer noe galt for det. spør jordmor om det.vet vel det hun og doktoren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå