Gå til innhold

Graviditet og slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid nå. 4 uker. og jeg er rimelig overvektig. er 158 høy og veier 70 kg. Kunne godt tenkt å ta av meg en god del kilo nå. Ikke helseskadelig mye, men kanskje 5, sånn at både formen og fødselen blir enklere. Er det greit? Om alt man gjør er å bevege seg mer og spise mer riktig? dvs kutte ut snop og diverse? Eller er absolutt all slanking i graviditeten forbudt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du diskutere med legen din. Selv om du er overvektig, kan du holde vekten stabil og ikke legge på deg ytterligere i svangerskapet, med oppfølging og veiledning underveis. Husk også at det som går fort av, gjerne kommer raskt på igjen også, så det kan være til ingen nytte å gå ned fem kilo nå. Som sagt, ta det opp med legen din og få deg en henvisning til en klinisk ernæringsfysiolog.

Skrevet

Slik du beskriver er nok helt greit :-) Nå synes jeg ikke du høres så veldig overvektig ut da, men dette vet du vel best selv.

Jeg kan anbefale deg å gå på Libra, dette er helt trygt når man er gravid (og ammer), man må bare spise litt mer enn når man ikke er gravid eller ammer. Cluet er enkelt. Spis nøyaktig hver 3-4 time fra du står opp til du legger deg, helst minst 5 måltider pr dag. Til hvert måltid inntar du noe fiber (f.eks en plate Fiberrik) og så spiser man enten 1 skive, 2 knekkebrød, skål med grønnsaksuppe, en skål med kyllingsalat, el til alle måltider untatt middag. Nå som du er gravid bør du øke til 3 knekkebrød eller 1,5 skive i stede til minst 2 av måltidene. Du skal også spise to frukter pr dag (til ett eller to måltider) og kan spise så mye grønnsaker du vil til hvert måltid. Det viktige er å ikke spise noenting i mellom måltidene, og heller ikke drikke annet enn vann eller kaffe mellom måltidene. Og så bør du selvsagt bevege deg litt :-) Skal du først spise snop, så spis det også i forbindelse med et måltid, men prøv å begrense inntaket.

Lykke til med svangerskapet da! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...