Gå til innhold

gravid og reise til syden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare 9+2 nå, men lurer på å reise til varmere strøk i midten av september. da mor min fikk høre dette, ble hun halvt hysterisk, og mente jeg var gal som ville ta en slik sjanse. (grunner nok i at hun har frisk i minne om en ung dame som reiste til Spania, tror det var fastlandet, og ble salmonella-smittet i 7-8 mnd. Det fikk tragisk utfall, med tidlig fødsel og en unge som aldri vil klare noe selv.)

Hva mener dere? skal jeg vere hysterisk selv, og holde meg hjemme? må sies at jeg hverken spiser fisk eller kjøtt i utlandet, da jeg er veeeeldig pirkete/kresen på kjøttet.

Hvor er det i tilfelle "tryggest" å reise?

samme som på skravle

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg var i thailand i vinter fra jeg var 12-14 uker på vei. gikk kjempe fint. var hos legen før vi reiste, og fikk beskjed om å kun spise kjøtt som er godt stekt, kun kokte grønnsaker og frukt som jeg har vasket selv.

isbiter og iskrem er fy fy=) videre må du ikke drikke vann fra kranene, ikke en gang skylle tannbørsten i vannet.

ta forhåndsregeler, og reis og kos deg masse=)

Skrevet

Jeg var i spania i uke 6, hadde bestilt etc før jeg ble gravid. Første dagen der nede fikk jeg blødning og dro til legen. Fullt oppstyr med lege, ambulanse, reiseforsikring, og innleggelse på sykehus. Det var den ferien! Lå på sykehus i to døgn, og etterpå ble jeg beordret til å holde meg på hotellrommet.

Det kjipe er hvis du må til lege eller sykehus el i utlandet utenfor norden, må du ta mrsa-test når du kommer hjem (og er gravid). Kan altså bli smittet av mrsa i utlandet. Ullevål krever hvertfall at du tar testen, ellers blir du behandlet som smittepasient ved fødsel og ul:( Ikke verdt det flere ganger for min del. Mulig jeg er negativ her, men når du har opplevd komplikasjoner frister det ikke til gjentagelse.

Skrevet

Jeg ville reist med null bekymringer, selv var jeg i Thailand 5 mnd av svangerskapet. Hadde det helt topp jeg altså.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jag var i Spania i uke 27 och det var nog den eneste uka i hele svangerskapet som jag faktiskt mådde bra. Uken efter också.

Tror ikke jag såg noen annen som hade mage i hele Torrevieja men det var så dejlig och komme sej bort och kose sej litt. Det var slutet av september så det var varmt och skønt.

Med tanke på att "halve" norge bor der nere så skall væll en annan kunne spise maten uten problem.

Skrevet

Vært på mallorca nå i uke 8. Så mange andre med mage der. Jeg passet på litt ekstra, men ikke hysterisk. Bare pass på at alt er stekt og kokt.

Hvorfor spiser du ikke kjøtt og fisk i utlandet???

• 1 måned senere...
Skrevet

Med en slik attitude og redsel så må vel det beste være å holde seg hjemme.

Og ikke spise kjøtt og fisk i utlandet - hallo? Det er MYE bedre kvalitet både på fisk og kjøtt f.eks. i Spania enn du noen gang vil få hjemme i Norge. Skal du være pirkete og kresen så lønner det seg heller å være det hjemme..

Ble kanskje noe krasst dette, men er litt lei av folk som går rundt og tror at Norge er nr. 1 i alt, når det faktisk ikke står så bra til med Norge som dere der hjemme egentlig tror.

Du kan fint dra til utlandet på ferie uten å bekymre deg mer enn du ville ha gjort hjemme. Nyt ferien for pokker.

Og til hun som skriver at du blir behandlet som smittepasient ved fødsel i Norge hvis du har vært i utlandet - det er ikke sant. Selv så bodde jeg i utlandet til jeg var 32 uker på vei, og måtte hverken ta ekstra tester eller ble behandlet som smittepasient ved fødselen.

Greit nok, man kan komme ut for forskjellige ting i utlandet, men det kan man faktisk i Norge også, så om man har hatt en negativ erfaring så trenger man vel ikke svartmale det hele?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...