Gå til innhold

Noen som bor på landet med hest hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig;-) Det er min drøm!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde egen hest. Jeg er født og oppvokst i byen, og da det ble aktuelt å flytte et godt stykke vekk på gård sa jeg at jeg var med hvis jeg fikk hest.

Det gjorde jeg og han var kjempefin, men måtte selge ham pga lillebror har atopisk eksem og er hyperallergisk mot hest.

Skrevet

Det er jo så vanskelig å finne smågårder i Akershus området til en ok pris, faktisk så hadde det vært billigere å flytte rett over til søta bror, men er ikke så hyppe på det da...

Hvor stor tomt har dere?

Synd med allergi og eksem., det er skrekken min og..

Skrevet

Ja vi var heldige som kom over denne gården, den hadde stått lenge.

Vi har godt 40 mål dyrka jord, 40 mål innmarksbeite, 800 mål skog, og ca 3000 mål heiebeite. Er godt 3500 mål tilsammen på gården.

Helt fint, men litt lite dyrka når vi har så mange sauer som vi har.

Det er veldig dumt med den allergien, jeg var 3-4 mnd på vei når jeg kjøpte hesten og han hadde jo eksem etter bare et par uker. Jeg merka fort at han ble dårlig av hesten.

Skrevet

Oi, det er stor eiendom., Personlig så trenger vi ikke så stor, kanskje 5-10 mål...

Synd med allergien, min førstefødte hadde atopisk eksem og div allergier allerede fra 6 ukers alder, heldigvis har han ikke slått ut på hest enda, til min store glede selvsagt!

Han har og blitt veldig fin for eksem men fått kraftig pollenallergi isteden...

Har han eksem enda selv om hesten er borte?

Skrevet

Ja han har en del eksem enda. Det er ikke bare hesten han reagerer på. Han er allergisk mot katt og hund, og vi bør være forsiktige med husdyr generelt. Så han blir nok ikke krypende med sauene han som storesøster gjør.

Han har generelt sett svært ømfintlig hud og tåler verken ull, såpe, parfyme, dyr som sagt og vanlig slitasje på huden gir stygge merker og mere sår enn hos andre. Behandles med kortison og masse fuktighetskrem.

Svette er jo et stort problem, pga da får han et forferdelig utslett.

Skrevet

Stakkars liten, min reagerte mye på svette også.. Nå fyller han 5 år i februar og har blitt veldig fin, har vel kanskje bare brukt kortison en gang hittil i år.. i motsetning til hver uke de første to årene..

Han har hatt egg og melkeallergi, sitrus allergi.

De to første har han vokst ifra nå, men fikk or, hassel og bjørkeallergi da eksemet ble bedre.. festlig..

Har hatt usikkert utslag på hvete og katt og.. men ikke sett noe reaksjoner enda..

Skrevet

Ja lillebror fikk også litt utslag på eggehvite. Men bare nok til at jeg husker det. Trang ikke å utelukke det fra kosten. Er ikke så masse han spiser av det, han liker det ikke uansett.

Men passer på å ikke gi jordbær, sitrusfrukt, nøtter ol.

Jeg gruer meg til vinteren nå. Vi bor i Sirdalen og her er det ofte kaldt, masse snø og vinteren er lang. Så jeg gruer meg litt med tanke på at han ikke kan bruke ull og hvordan kle han når han ikke kan gi beskjed selv.

Skrevet

Min gutt kunne heller ikke bruke ull rett på kroppen, men det går fint an å bruke ull med bomull mellom på de fleste atopikere.. Hvis ikke så er vel fleece bra og.. Det går nok fint gjennom vinteren..med en skikkelig dress og alternativt inne mot kroppen...

Gutten vår hadde anafylaktisk sjokk som 2 mnd baby mot melkeprotein, og havnet i ambulanse og på barneakutten.. veldig traumatisk opplevelse for oss alle...en brå start som nybakte foreldre for å si det slik!

Vi har hatt veldig utbytte av å reise ut til tropiske strøk på vinteren vi da., for hudens skyld..

Hvor ligger Sirdalen? jeg er litt dårlig kjent i dine trakter forstår jeg...=)

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å bare bruke bomull på huden. Har allerede bestemt meg for å gå å kikke på alle vinterdressene og holder vel en knapp på reima med tanke på at de har lure løsninger på halsen.

Jeg bruker ullsokker utpå bomullssokker.

Sirdalen er på fjellet i sør-norge. He he var ikke så viktig heller =)

Skrevet

Aha. Har sikkert aldri vært i området engang da...

Ja, har brukt Reima, er veldig fornøyd og han har ikke hatt utslett eller lignende rundt hals/nakke.

Skrevet

vi bor på gård og har hest her hjemme :)

koser oss masse med det! snuppa på 4 koser seg også og hjelper ofte til i stallen og hun liker godt å ri og ha med hesten på søndagsturer hvor han får bære bagasjen og vi andre kan slippe sekker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...