Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Lyst å kjøpte leilighet.. har et barn på vei. Han tjener 18 tusen utbetalt i mnd, og jeg 17.. Tror dere dette er for mye å låne for oss? Vi har begge god økonomisk sans, og sløser ikke!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Dere tjener omtrent like mye som oss, og jeg ville *ikke* lånt 2,5 mill... Dvs, dette er inntekten vår nå som jeg må over på rehabilitering, før det hadde vi jo mer utbetalt. Hva om en av dere blir langvarig syk eller arbeidsledig? Og renta øker mer? Da sliter dere... Vi har forresten en gammel enebolig som vi kjøpte som oppussingsobjekt, så vi har heldigvis bare snaut 700 000 i gjeld på det:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Spør banken, ikke oss :-) Men 2,5 synes jeg er alt for mye med den lønnen du oppgir at dere har. Tviler på at banken din vil innvilge dere et så høyt lån uten noen form for sikkerhet eller kausjon.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Jeg vil si ja, dere tar dere vann over hodet. Tommelfinger regelen er at dere helst ikke bør låne mer enn 2,5 ganger brutto inntekt, og ihvertfall ikke mer enn 3 ganger brutto inntekt. 2,5 mill / 3 = 833 333. Med det dere har utbetalt høres det ikke ut som om dere tjener over 800 000 kr tilsammen. Egentlig bør dere altså ha en samlet inntekt på 1 million i året for å på fornuftig vis kunne låne så mye. Men det finnes "dumme" banker. Kjenner en som har fått låne 4 x inntekt - alene - uten kausjonist (ok, der var kausjonist til å begynne med men denne ble slettet etter et par år). Men det kommer jo til å gå galt til slutt. Til og med banken sier jo det. "Du kan få lån men vi anbefaler det ikke". Dustebank!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Ja, det hadde ALDRI jeg turt iallefall!! Vi tjener det samme, og har 1,3 mill i lån. Ville ikke hatt noe mer. Skal jo kunne leve. Og hva om renten stiger mer?? Renten har mye å si pået så stort lån.
Gjest Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Hva er netto inntekt da? Når man tar opp et stort lån får man også lavere skatt og dermed mer utbetalt pr måned. Når barnet kommer kan dere også trekke noe av på skatten i foreldreavdra, men ikke all verden da, + at dere får barnebidrag (og litt økte utgifter etterhvert som barnet blir større). Jeg ville satt opp et grundig budsjett om jeg var dere. Finn en kalkulator som beregner skatt og skriv inn det dere betaler av renter på et år dersom dere har 2,5 millioner i lån (bruk en lånekalkulator for å finne ut hva den summen blir), husk på at det kan være lurt å sette lånet kun på en av dere på ligningen, men da krever det at dere har totalt felles økonomi. Når dere får frem reell inntekt pr måned med et slikt lån setter dere opp andre utgifter og evt inntekter og ser hva dere ender opp med pr måned og ser hvor mye renteøkning dere vil tåle. Ta dette med til banken dere vil søke lån i, å vise at man har tenkt fremover, regnet på utgifter osv er et stort pluss. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Vi har lån på 2.6. I mnd er avdrag + rente 18 500,- (pga at jeg er på attføring så måtte vi ordne det til avdragsfritt) 15 000,- i mnd - husleie (leier ut en sokkelleilghet) 5000,- Så da betaler vi 10 000 i mnd for å bo her. Der vi bodde før, med lån på 1.1, betalte vi 12 500 i mnd, så egentlig har vi 2 500 mer og rutte med sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Vi har tre tusen mer enn dere i månedlig inntekt, og ble anfefalt av banken å låne maks 2,3 mill.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #9 Skrevet 23. august 2008 Foreldreavdraget er når barnet har begynt i barnehagen og bare 28% av relle utgifter opp til 25 000 kr. Du mente sikkert barnetrygd ikke barnebidrag. Bankene bruker kun sine egne utregninger på hva en familie på to voksne + 1 barn trenger i mnd av penger til mat,bil,forsikringer,klær, strøm osv osv.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Det vil jeg tro, ja. Vi har vel utbetalt ca 40.000 i måneden til sammen. Boliglån på 650.000 og studielån på 300.000. Det holder i massevis for oss. Vi bruker stort sett opp alt vi har tjent, men har alltid en månedslønn i reserve for eventuelle uforutsette utgifter, da. Vi kunne sikkert klart et litt høyere lån, men vil ikke ha lån opp til pipa heller. Ì år har vi ikke tatt oss råd til ferie engang. Det er så mye men trenger her og der. I år trengte vi nye hagemøbler, arvesofaen måtte skiftes ut for en stund siden etc etc. Unger koster masse penger! Jeg hadde i hvert fall ikke tatt opp så mye lån hvis jeg var dere!
Gjest Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 Ja selvsagt, barnetrygd :-) Ja de bruker dette, men jeg vet også at noen kan se forbi dette. Vi er nemlig selv i en situasjon der vi kommer til å ta opp et stort lån om et par år og vår kontaktmann i banken er i hvertfall villig til å strekke seg litt ekstra fordi han vet vi bruker lite penger generelt (kunder i mange år), aldri har hatt noe betalingsutsettelser, er flinke til å spare osv. Han sier i hvertfall at selv om de har sine regler for hvor mye lån de gir, så behandler de også noen søknader litt individuelt, altså at de gjerne gir større lån til de som har bevist at de har en god økonomisk sans enn det som er vanlig å gi.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 Her i huset er det en student og en i full jobb med lønn på 400.000 i året, og vi har 2.4 i lån. Vi har tilsammen inntekt på 32.000 i måneden, og det er mindre enn det dere har. Og dere vil jo få mer utbetalt når dere har lagt til skattelettet som vil bli på over 4.000 kroner i måneden (må jo trekke fra evt skattelette dere allerede har). Vi klarer oss helt fint, vi betaler bare renter til vi begge er i jobb, og så begynner vi å betale ned på lånet deretter. Vi har ingen kausjonist, men har en del egenkapital, så banken har sikkerhet i leiligheten. Vi har ikke mye til overs hver måned, men synes det er viktig å bo bra og klarer oss fint. Vi sliter om renta går opp til 10% - men vi skal alltids klare oss.
engletrollet Skrevet 23. august 2008 #13 Skrevet 23. august 2008 Lånet vil koste dere mellom 16000 og 17000 nå. Om renta stiger til 8%, vil det koste dere mellom 19000 og 20000. Dette med løpetid på 25 år. Det vil si at dere nå vil ha ca. 16000 igjen i måneden. Med leilighet vil dere ha forsikringer å betale, strøm og kommunale avgifter. Så spørs det om dere har noen andre lån? Prøv å sette opp et budsjett med rom for renteendringer, og se. Jeg hadde nok ikke tatt opp så mye lån, selv vi har utbetalt 55000 i måneden. Men vi har tre unger, så det er klart at det koster en del. Om en stund vil dere jo trenge barnehageplass til 2500 i måneden også.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 viss renta stiger er det som regel god lønnsvekst også men hør med banken du regn ut hvor mye det blir i renter+avdrag og hvor mye dere har til overs har dere feks. billån også? Kan dere sykkle/gå til jobben i noen år for å spare penger? bytt til OneCall eller Chess på mobilen
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 Vi har ca 2,5 mill i huslån, og vi 16-17 000 mer enn dere utbetalt per måned. Huslånet utgjør ca 23 000 per måned nå, så vi har ikke mer enn vi må! Tror aldri dere vil få så mye lån heller.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 Hvis dere er innstilt på at dere skal greie det, så går det bra!! Men da må dere være forberedt på at dere nok ikke kan reise på dyre ferieturer, gå ut hver helg, bruke masse penger på unødvendige ting osv...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 Hvis banken sier noe sånn som at det er ikke noe problem- så ville jeg likevel ha visst at man kan tale en rente på 10% og likevel ikke ha noe problem med å betale også ev uforutsette regninger- så kanskje- Men vi har vel ca 1mill i direkte intekt i året + avkastninger på aksjeselskap.. og vi har et lån på 2mill.+ og en eiendom med verdi på 4,8. Men kan i prinsippet nedbetale gjelden vår i løpet av 5-6 år. hvis vi vil. HVis banken sier dette vil vi ikke anbefale- så bør man i hvert fall ikke gjøre det. Du skal ha GOD orden på økonmien og regnestykket i ÅRET bør gå opp med god margin. Husk at i tillegg til faste utgifter er det en god del regninger som bare kommer 1 eller 2 ganger i året. Eller utgifter til klær og utstyr til barn som bare kommer 1-2ganger i året. Dette bør dere ikke gjøre!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 Hvordan får du det til at lånet bare vil koste 16-17 000 per måned? VI har 2,5 mill i lån og betaler langt mer! Og vi helt vanlig boligrente, med førstehjemslån og delvis fast rente som ligger under dagens rente.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 venninna mi og samboeren har akkurat tatt seg opp lån på 2,3 mill, på en inntekt! Han tjener 450 000 i året og hun er student, de har kausjonist da. Synest det hørest litt skummelt ut men får håpe det går bra.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Vi har ca. 20000 hver utbetalt i mnd. og vi har lån på nesten 3,7 mill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå