mamma til<3<3 Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Er egentlig en veldig lang historie dette,men skal prøve å korte den ned.. I november i fjor hadde jeg ikke noe annet valg enn å ta med meg sønnen vår og flytte fra barnefaren(flyttet til en ny by nærmere fam)Grunnen var helt og holdent hans rus problemer.. Men i slutten av april la han seg inn til behandling og lever idag ett rusfrit liv og er veldig aktiv innen for AA... Nå kommer det jeg lurer på..Jeg registrerte meg jo da som alene mamma og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre i forhold til det?Vi er jo kjærester igjen,men tar det veldig rolig.Han har jobben sin i den byen vi bodde sammen i og jeg da i den andre byen..Han kommer hjem til oss hver helg..Altså vi har ikke samme adr og ikke felles hjem enda ..men er som sagt kjærester..Er det uriktig av meg å fortsatt ta imot støtte fra NAV?(uten støtten klarer ikke jeg med økonomisl..men det er jo urelevant..) Takk til dere som gidder å ta dere tid til å lese dette(:
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Så lenge dere ikke bor sammen kan du ta i mot støtten med god samvittighet:)Det har ingeting å si om dere er kjærester.
mamma til<3<3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2008 Takk for svar(: Må si jeg har grubla litt på dette men har ikke mulighet til å klare meg utten støtten heller..og vet jo at det er mange som misbruker denne ordningen...men siden vi ikke har samme adr går vel det bra..
Sjokoladekaka Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Var eg deg, så ville eg fortalt det til NAV. For får dei nyss om dette, så kan det vere nok til å stoppe stønadane. Det er mange som svindlar NAV som einsleg mor, og då har jo ikkje bf samme adresse. Du har jo gode grunnar til å ta det forsiktig med bf, så det kan gå heilt greit hos NAV. Les litt på rikstrygdeverket sin link på NAV sine sider om dette å leve saman. Det inneber nemleg meir enn å bu saman.
bærtæ Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Tror jeg ville tatt opp dette med NAV. Mener også jeg har hørt at en kan være kjærester men fremdeles motta støtte, men jeg er usikker på om det sånn når det er barnefar det gjelder. Om dere ikke har felles økonomi skal han jo i så tilfelle betale bidrag og det gjør han vel kanskje også? Grunen til at jeg ville snakket med NAV er at dere lett kan komme opp i en situajon hvor noen melder dere e.l, og da er det veldig greit å ha være føre var.
mamma til<3<3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2008 Det er dette jeg har tenkt på aikido..redd noen skal medle oss..men snakker ikke om dette til så mange..han bet bidrag ja,,,
bærtæ Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 ja jeg syns du bør ta det opp. Du kan jo si at dere har tenkt på om dere skal prøve igjen, men at du isåfall ønsker ta det rolig og forsiktig. Så lenge han betaler bidrag(går det gjennom nav) viser det jo at dere ikke har felles økonomi. Har forstått det slik at det kan være alvorlig om en blir oppdaget for å ha mottat noe slikt urettmessig og den sjansen ville jeg ikke tatt.
mamma til<3<3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2008 men tenk hvis jeg sitter der uten støtte..da sliter jeg..men sliter også hvis jeg blit tatt..litt vanskelig dette her ja.. Vi har ikke noe felles anna enn sønnen vår og at han kommer hjem til oss hver helg..
mamma til<3<3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2008 Ja jeg er jo det..betaler husleie,strøm.mat ,bhg plass osv..av egen lomme..Men det at jeg og bf er sammen igjen...?vil sikker nav ikke synt er så greit..de jobber jo for staten..tenker da på at de bryr seg vel ikke så mye om hva som har skjedd..kanskje de vil si at det er vårt problem at vi velger å leve på denne måten,altså i hver vår by..(og det er det jo )
bærtæ Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Ring NAV anonymt å spør på mandagen. Da får du sikkert en pekepinn på hva reglene sier om dette før du kontakter dem. Har desverre ingen råd å komme med ellers:(
mamma til<3<3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2008 Noen flere som kan gi noen råd..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 ta det opp med nav å få det skriftelig at sitvasjonen er avklart med dem. for når du søkte om støtte skrev du på om du hadde noe samvær med far, om dere var sammen eller om dere hadde tenkt til og bli det igjen. sitvasjonen er forandret siden den gang og du er pliktig til å si i fra. det er ikke noe kult og bli tatt for og lure nav. det ordner seg nok mye bedre om du er ærlig
Leirha Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 Alt det du forteller sier jo at du er aleneforsørger...ALENEFORSØRGER, forsørger barnet alene. Du er det, selvom du er kjærest med faren. Så lenge dere ikke bor i samme hus, eller veldig nær hverandre (som i samme blokk, samme gate) så er du aleneforsørger. Har ei venninne som var oppi samme sak. Hun var kjærest med pappen, men bdde ikke sammen, forhørte seg med den gang trygdekontoret, og hun var helt klart aleneforsørger. Men er du fortsatt i tvil, så ta en prat med dem. Men tviler på at de sier noe. Dessuten, hvordan skal de finne ut om dere er kjærester, hvis det var et problem?
Gjest Gul stjerne Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 Neineinei, ikke fortell til NAV!!!!! Vent enda en stund, det er tidlig enda i forholdet, du trenger pengene og de er din og ditt barn sin trygghet. Nav finner ikke ut av dette, med mindre noen som vet om dette sladrer. Og; blir dette oppdaget sier du bare at dere nylig har funnet tilbake til hverandre. Da har du tre måneder til å gi beskjed, før det du gjør blir sett på som trygdesvindel. Masse lykke til til dere tre, håper alt ordner seg. Og for guds skyld, ikke la hønene her inne pese deg og gi deg dårlig samvittighet.
kajak&Daniel Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 Du er IKKE aleneforsørger når du er kjæreste med barnefaren! Jeg (og flere) har snakket med NAV om dette. Det spiller ingen rolle om man bor sammen eller ikke så lenge man er kjærester. Så du har ikke rett til støtte som enslig forsørger fra de når dere er kjærester. NAV har ganske teite regler slik. Kjæresten min er utenlandsk. For at han skulle få komme hit, foretrakk UDI at vi giftet oss. Men om vi hadde giftet oss, hadde jeg mistet støtten som enslig forsørger, selv om han bodde på andre siden av jordkloden og det til og med var jeg som forsørget han....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå