Gå til innhold

Inspirert! Dere med to tette, hva er deres beste råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får nummer tre i februar, det blir da 18 mnd mellom nummer to og tre.

Bæretøy og enkle middager er fint har jeg skjønt, hva mer?

Jeg har full barnehageplass til mellomste.

Eldstebarnet rekker å bli 8 år før babyen kommer, hun takler jeg greit altså. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det er slitsomt i starten prøv å nyte tiden sammen med de mens de er små....tida går altfor fort! Lykke til!

Skrevet

Barnehageplass.. Har hatt størstejenta i 50 %,men hun begynner i 100 % fra 1 september.

Haha,og jeg som tenkte jeg skulle ta henne ut av barnehagen i et halvt års tid slik at vi skulle kose oss hjemme alle tre.

Skrevet

1.senk kravene for hvor strøkent du skal ha det

2.ikke stress deg opp

3,kom deg ut og treff andre folk(selvom det føles uoverkommelig og du har 1000 andre ting som må gjøres)

Skrevet

La de eldste ungene få holde babyen(under oppsyn) og la de få leke rundt babyen på gulvet. Sånn sett blir det ikke så spennende å finne på noe tull med babyen ellers. Da er det på en måte ikke forbundet med noe forbudt, og de bryr seg ikke så mye med det.

Man trenger ikke alltid ta babyen først selv om den gråter.

Ha plass til både baby og storesøsken på fanget på en gang =)

La ungene sove samtidig på dagen.

Gjør ting sammen med storesøskenene også, babyer har også godt av å underholde seg sjøl innimellom.

Vippestol er en genial ting, feks hvis baby er litt urolig når man skal spise, så setter man den bare oppå bordet =P

Kommer ikke på noe mer jeg!

Lykke til =)

Skrevet

Ja, er du gal. Barnehageplassen beholder vi. ;)

Skrevet

UnePune, hvor gammel er din eldste?

Har du tre barn, forresten? Hehe

Skrevet

Min mann var på sjøen når baby nr to var 3 uker, taklet det dårlig, da babyen var oppe hele natten og når han sovnet, så våknet storesøster, jeg fikk min niese på 16 år til og flytte inn hos oss ( det var sommerferie) så hun tok storesøster om morgenen........... vet at dette kan være vanskelig og få til for mange, men eller anbefaler jeg å ha noen i bakhånd som kan passe storesøsken, noen timer på dagen så man får sovet ut litt.

Tvilling/ søskenvogn : meget greit og ha storesøsken i , hvis du må sette deg på en benk får å amme når du er på tur.

Ellers så kan jeg bare si : ta hver dag om gangen, lag rutiner der du er nå,du finner fort ut hvordan man gjør ting enkelt og rett. Plutselig er nr to, 6 mnd og du oppdager at nå blir det enklere og søskene leker sammen.

( helt til de er 2 og 3 år gamle og krangler hele tiden, men det er en annen historie :-) he he

Skrevet

Une Pune gir deg kloke svar.

I tillegg vil jeg anbefale å få til rutiner, faste rutiner med en gang.

Du veit, rutiner er til for å brytes.

At begge sover samtidig kan jo være greit.

Legg frem klær, sett frem matboks/drikkeflaske, gjør badet klart for mor og 3 barn, og dekk gjerne på frokostbordet før du legger deg.

Pst... jeg setter tom sko og jakker klart på gulvet ved utgangsdøra til de 4 minste. Så her står vi opp og sveiper innom hvert rom en rask tur samtidig som vi hopper inn i klærne ;o)

Vi bruker 3 kvarter fra klokka ringer til vi er ute av døra, da er jeg aleine med alle 5 barna og jeg og 2 små har fått dusja. Og Linus rekker morrapuppen.

Skrevet

Ja ikke minst som de andre skriver her, innarbeid en rutine med at begge barne sover på samme tid,

Skrevet

Glemte å skrive at det er 11 mnd mellom nr 3 og 4 og 3,5 år mellom nr 4 og 5. Nr 4 er funksjonshemmet og ligger motorisk på 9-12 mnd, så sånn sett er nr 4 og 5 tette også.

Skrevet

Ser at noen anbefaler å la søsken holde babyen osv., men ta det litt som det kommer. Er ikke sikkert at "center of the univers" for søsken er den nye babyen, selvom det er det for foreldrene ;o) Sånn har det hvertfall vært her - vi har latt storesøster som er 2 år eldre enn babyen få bestemme i hvilket tempo hun har hatt lyst til å bli kjent med babyen :o)

Skrevet

Alltid huske på at den eldste fortsatt er veldig liten!

Skrevet

Da tror jeg 8-åringen blir dødelig fornærmet... :P

Eller mener du den eldste av de to minste?

Skrevet

Den eldste av de to minste, så klart :-)

Skrevet

Bæretøy og enkle middager har du jo fått med deg.

Utover det så har jeg oppdaget at det er veldig lurt med alt du kan kalle "hjelpe til" ovenfor det eldre ev de to tette barna. Hente noe, etc når ting er litt hektisk med den miste, ved mating etc.

Og noen nevner søskenvogn. Du kn godt få min, for maken til unyttig drog skal man lete lenge etter:p Hehe.

Min eldste er en meget aktiv liten frøken som ikke vil sitte i den, langt mindre sove som jeg hadde håpet. Hun plager også bare den minste så ikke hun vil sove heller. Ender med et barn i MT og et som går ved siden av og vogna er da bare i veien egentlig.. (men, det er mine barn, ikke alle som har samme oppfatning!)

Anbefaler også dette med muligheter for avlastning. Gjerne noen som kan kombineres til å se etter den største mens den minste er våken og se etter den minste mens den sover eller bysse og bære litt slik at du kan bruke tid på den som er eldre. Nå hjelper det jo litt at du har enda et barn som er eldre igjen også som kan ta en del av den biten for deg...

Har nok egentlig mange gode tips og ideer, men vi får ta det etterhvert som det kommer tror jeg, hukommelsen er ikke så himla god og ungen er ikke mer enn 3 mnd;)

Skrevet

Har tre gutter på: 3,5, 1,5 og en ny =)

Skrevet

Hehehe, jada. :)

Hun er jo bare en liten knert hun også

Skrevet

Da vil jeg tro det er travelt. :D

Skrevet

Jeg tror det er det lureste jeg har tenkt. Har to ganger to tette. Ikke forvent noe ekstra av den eldste (av de minste :-)

Og de store barna kan bli mer sjalu enn man trodde...

Senk også alle ambisjoner om noe annet enn å være mamma. Lykke til :-)

Skrevet

Ja, har vært en travel sommer hvor jeg har vært veldig mye alene med dem og - barseltid, hva er det?!? =P

Men nå er eldste begynt i barnehagen igjen, og mellomste har også startet 60% - så nå er det bare luksus! Hehe!

Men det er merkelig hvor effektiv man kan bli bare man må =)

Skrevet

Takk for alle svar! :D

Skrevet

Vaskehjelp ,-)

Det foreslo mannen min i dag når han kom hjem til et bombet hus.

Vi har en koselig dame som har hjjulpet oss med utvask ved flytting og vi tenkte å ta henne inn en gang i måneden for en skikkelig nedvask av bruksrommene. Per i dag er det kryss i taket hvis jeg klarer å tømme oppvaskemaskin, lage middag og sette på vaskemaskin. Rene klær er jo et must men til nå så er det bare en stor haug av rene klær som aldri finner plassen sin i skapet.

Å ha gode rutiner når man skal ut av huset er et must, alt må ha en plass slik at man ikke går og leiter etter lue, sko osv osv. Vi var lure og laget dette systemet når jeg gikk høygravid og har masse knagger og en plass til alt. Når alle 4 skal ut av huset om morgenen legger vi alt klart kvelden før.

Ellers trenger jeg gode råd for har jo allerede annonsert at jeg ikke fikser tobarnsmortilværelsen he he. Så noterer og noterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...