lana<3 Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg snakker norsk til min datter, min samboer spansk til henne og vi snakker engelsk og spansk til hverandre. I dag merket jeg plutselig at min datter sier oh no! Jeg sier dette endel på engelsk og trodde aldri hun skulle plukke opp dette, og lurer nå på om hun kommer til å plukke opp engelsk for det om vi ikke prater dette med henne??
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Hei! Vi prater tre språk hjemme, tysk, fransk og norsk. (Tysk far, fransk mor og vi bor jo i Norge :-) Ungene er trespråkige, me vi snakker jo alle tre språkene til hverandre og til ungene,da.. Det er helt ukomplisert og synes det er sjelden at de blander ord sammen. For eldstemann som går på skolen har vi ikke fått noen signaler på at norsken ikke er bra nok heller ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Jeg har en kusine og fetter som har norsk mor og italiensk far. De er skilt nå, men da de bodde sammen snakket mor og far engelsk til hverandre, mor snakket norsk til barna og far italiensk. De lærte både norsk og italiensk like fort, men var ikke noe særlig på engelsken egentlig. Klart de plukka opp et ord her og der, men det er jo bare bra
Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Dattera vàr plukker ogsà opp en del engelsk. Vi er i samme situasjon som dere, jeg snakker norsk til henne, mannen min snakker spansk, ogsà snakker vi engelsk til hverandre. Om vi tre er samlet, prater vi spansk. Vi bor i Spania, og dattera vàr prater nesten flytende spansk, men har glemt nesten all norsken! Vi har bodd her i 1,5 àr bare, men hun har bare meg som prater norsk til henne.... Hun gàr pà spansk skole. Merker jeg bekymrer meg litt for dette, for vil sà absolutt ikke at hun skal glemme morsmàlet sitt...Men det er det hun gjòr nà, og vil ikke prate norsk...hmm.... Bor dere i Norge?
lana<3 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2008 Ja vi bor i Norge, bodde i Spania før, men arbeidsmarkedet var så guffent i Spania at vi reiste til Norge for å jobbe. Vi skal nok ned til Spania igjen, men da vil jeg jobbe i et norsk firma og han kommer til å jobbe for norsk firma i nordsjøen. I tillegg så skal ungene inn på norsk eller internasjonal skole, ikke sjans om de skal gå på vanlig skole nei, ungene lærer ikke språk i den byen han er fra engang og er helt hjelpesløse når det kommer utlendinger og spør dem om ting. Hadde det ikke vært for min oppbakking så tror jeg hennes spansk også hadde vært svakere, men her hjemme så har vi spansk tv, spanske barnefilmer, spanske barnebøker og hun snakker med besteforeldrene på spansk nesten hver dag på telefonen. Vi reiser også 2 ganger i året til familien hennes i Spania og da prater tilogmed jeg nesten bare spansk. Har du ikke familie som vil prate med henne? Min samboers søskenbarn er halvt engelske og de kan ikke et ord engelsk, de er ganske bitre på moren sin for at hun ikke gjorde mer for at de skulle beholde språket sitt når de var små, og moren må fungere som tolk hver gang de reiser til england. De kan heller ikke prate med sine søskenbarn, tanter eller besteforelde pga dette.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Hvis de er gamle nok til å være bitre, så er de vel gamle nok til å ha lært engelsk på skolen? Hadde det vært et fremmedspråk som ikke er obligatorisk her i landet, hadde jeg forstått det...
Gjest Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Jeg er spansk og min samboer norsk.Jeg prater spansk til henne og samboer norsk så hun har begge språkene
lana<3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2008 Anonym: Disse søskenbarna hans bor i Spania, hadde dette vært i Norge så hadde de såklart lært seg engelsk, alle som har vokst opp i Norge kan engelsk heldigvis. I Spania lærer de også engelsk ja, men de har ikke mange timene med engelsk, tv-en er dubbet til spansk uansett og generelt er det ikke mange spanjoler som kan engelsk. Moren deres har alltid snakket spansk til dem for det om hun er født og oppvokst i england og hennes morsmål er engelsk. Veldig synd for sånn barn og ser dette skjer mye i Norge også. Yoli: Fortsett slik, vi gjør også det samme, og hun kommer til å bli tospråkelig uten tvil, men hadde jo vært litt gøy om hun snappet opp et tredje språk som engelsk....hmmmm...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå