Gå til innhold

Noen som har tatt medisinsk abort her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time på ullevål på mandag, og fikk beskjed om at jeg kunne få med piller å gjøre det hjemme dagen etter. Men leser litt om det og ser at man må vente i to dager etter man har stoppet graviditetet før man tar disse pillene? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det ihvertfall da jeg gjorde det på ullevål, for 5 år siden...Først time hvor jeg tok pillene for å stoppe svangerskapet, og så tilbake for selve aborten 48t senere. Fikk ikke tilbud om å gjøre det hjemme, så vidt jeg husker...

Ville ikke gjordt det hjemme i ensomhet, det var ganske kjipe greier, og vondt som f...

Skrevet

har ikke vært borti det selv, men har en venninne som har det.

det er det værste hun har vært med på i følge henne. hun gjorde det hjemme.

hun hadde så store smerter at hun kastet opp og hadde diare mens hun blødde og blødde.

mener ikke å lage noe skremsespropaganda, men jeg ville bedt om mer info om det fra legen. spesielt om hvor langt du er på vei. Jo lenger du er på vei, jo mer smerter får man visst.

Er det ikke som å gå gjennom en fødsel, med rier og pressrier??

nei, dette var en fæl melding. beklager!

Skrevet

Etter å ha gått igjennom en fødsel, vil jeg vel ikke si at det helt kan sammenlignes, ikke rier og sånt.. men det er ganske smertefullt, jeg også kastet opp og blødde veldig mye. Derfor greit å ha medisinsk personell rundt seg hele tiden, også til påfyll av smertestillende. Anbefaler deg ikke å gjøre det hjemme, som sagt.

Skrevet

Jeg tok noen piller på sykehuset....ventet to dager og dro tilbake for å blø ut alt. Var ikke vondt idet heletatt....jeg ble bare litt kvalm av tablettene. Alt kom ut som en kraftig mens. Synes ikke det var en vond opplevelse....det gikk veldig fint for meg. Lykke til.

Skrevet

Jeg tok det også for noen år siden, og er enig i det mange sier om at du ikke burde gjøre det hjemme. Jeg fikk max morfin, men alikevel var det så vondt at jeg hadde spasmer i hele kroppen. Det var ikke samme type vondt som rier, disse var værre å takle synes jeg...

Skrevet

Nå ble jeg veldig i tvil her altså.. om jeg skal gjøre det hjemme eller ikke. Har ei venninne som gjorde det for et par år siden men på sykeuset og hun syntes ikke det var vondt i det hele tatt. Det hun syntes var ille var å vandre rundt på sykehuset i påvente at blødningene skulle komme. Og for henne hadde det vært akkurat som menssmerter, så hun kunne like gjerne gjort det hjemme. Derfor jeg tenkte at det var en ide. Men jeg kan ombestemme meg da.

Det jeg også lurer litt på er hvordan formen er etter at man har stoppet graviditetet og før man tar tabletter for å sette igang. Altså før de 48 har gått..

Skrevet

Jeg anbefaler deg å gjøre det på sykehuset.

der får du smertestillende (pinex forte) om du trenger det. Tror det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg tok abort for tre år siden på ahus og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk lov til å dra hjem før etter så og så mange timer. Og godt var det, for det var VONDT... Men pinex forte hjalp.

En annen grunn til at du bør gjøre det på sykehuset er at det har vært tilfeller med ekstreme blødninger. Leste om ei dame som hadde holdt på å blø ihjel i dusjen hjemme.

Dessuten kommer det ofte vonde og triste tanker og sykehuspersonellet vet også dette. De er der hvis du trenger å prate med noen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok en medisinsk abort på Ullevål i slutten av april. Først var jeg der for å få en tablett som stopper utviklingen av fosteret. Deretter reiste jeg tilbake to dager senere, og ble lagt inn på dagklinikken der.

Der fikk jeg fire små tabletter, som jeg selv satte opp i skjeden, èn etter èn. Så var det bare å vente. Det tok 2 1/2 time før jeg merket noe som helst. Men når smertene først meldte sin ankomst, var det ille. Jeg fikk hele tiden smertestillende for å døyve det verste, men det var helt jævlig. Ikke for å skremme deg, men dette var slik jeg opplevde det. Ikke fikk kjæresten min være med inn der, og jeg følte meg SÅ alene.

Til slutt fikk jeg intravenøst med morfin. Heldigvis klarte jeg å sovne til når smertene roet seg litt - for gud så mye krefter man bruker.

Det eneste jeg lå og tenkte på, var alle de andre rundt meg som hadde valgt kirurgisk abort. De kom inn, fikk utdelt en slik velkjent sykehus-skjorte, og ble trillet inn til operasjonssalen. Etter 15-20 minutter var de tilbake på rommet, og sov ut narkosen. Jeg var grønn av misunnelse, siden jeg var våken og var vitne til hele aborten jeg tok.

De var kanskje på sykehuset i tilsammen 2 timer.

Jeg var der fra 08:00, og var såpass at jeg orket å reise hjem når klokken var 16:15.

Bli på sykehuset så lenge du føler for det - det er jeg glad jeg gjorde.

Føler med deg.

Lykke til!

Skrevet

det her høres sikkert veldig frekt ut. men hvordan får dere dere til å gjøre d? og hvordan reagerte dere etterpå?`

ikke meningen å irritere dere, er bare nyskjerrig

Skrevet

Det var det tøffeste jeg noen sinne har gjort - og kommer til å gjøre.

Aldri igjen. Jeg slet veldig i ettertid, og måtte tilbake til Ullevål og snakke med sosionom, fikk utskrevet sykemeldinger i alle retninger pga depresjon - i tillegg til at jeg sluttet å sove. Sovetabletter ble til slutt redningen, men som sagt - det tøffeste valget noen sinne. Jeg angrer den dag i dag...

Men nå smiler livet mer enn noen gang, og jeg fant ut på torsdag at jeg er gravid igjen. Denne gangen beholder vi, og det uten å streife abort-tanken!

Gleder meg stort! :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvordan? Det er ikke alltid det passer seg slik, hverken psykisk eller fysisk.

Jeg reagerte veldig fordi jeg akkurat hadde flyttet ut fra pappaen til eldste, og for så å bli gravid med en annen (sambo) Selve aborten har jeg ikke tenkt på i ettertid, det var en reaksjon som kom oppi alt det andre jeg gikk igjennom på den tiden.

Og ja, det gjør VONDT! Det er rier, og det er smerter... men det går det også. Kan du ikke søke om kirurgisk? Har tatt det også, og det er mye bedre... Inn, sovne, våkne, ut...

LYKKE TIL!

Skrevet

Tiden etterpå gikk veldig fint! Har aldri angret og det var det beste for oss der og da.... men hadde nok ikke gjort det engang til!

Skrevet

Jeg har heller ikke angret et sekund i etterkant, men brukte laaang tid på å bestemme meg. For min del har jeg helt panikk for å være i narkose (aldri vært det før), hører så mange skrekkhistorier om folk som kjenner alt, men ikke får sagt ifra...Hadde gjordt det igjen hvis jeg måtte.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Tok medisinsk abort for 4 år siden. Var veldig vondt og blødde mye, så var glad jeg var trygg på et sykehus. Ville ikke gjort det hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...