Gå til innhold

åhh frustrende- noen med matkresne barn her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får de til middag? Vår gutt har kun spist et 6 mnd Hipp glass i mnd's vis. Ville ikke ha noe annet. Her om dagen ville han plutselig ha pølse og potetmos som vi spiste, og nå nekter han å spise glasset sitt igjen. Prøvde med fiskeboller å poteter men det kom ut i en fart. kan spise pasta uten noe form for saus, og kjøttdeigen kommer ut igjen. Hva kan jeg lage til ham, han har så vanvittig ensformig kost. Kun et-to pålegg han liker. Å spiser grøt morgen og kveld...

trenger gode middagstips!!!1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har det samme problemet som deg, med min datter på 22mnd. Hun vil ikke spise middag nesten uansett hva det er. Jeg har laget alle typer middag men det blir bare spyttet ut. Hun spiser brød morgen, lunsj og kveld, og jeg tenker da at det kanskje kan være godt med avbrekket fra brød og få litt middag. Men nei, hun vil ikke ha... Og det er ikke mange pålegg som er noe stor suksess heller.. Hun legger da i tilegg sakte på seg, noe hun har gjort siden hun ble født. Nå forventer ikke jeg har hun skal være kraftig med tanke på hvor liten vekt hun hadde når hun ble født, men er litt redd hun ikke får i seg nok noen ganger.

Så jeg slenger meg på her, jeg trenger desperat noen tips for å få jenta til å spise..

Skrevet

Vi har også en kresen gutt som levde på 6mndrs glass fra Hipp veldig lenge. Det vi har funnet ut at han liker er kylling i forskjellige former. Aller best er kyllingnuggets fra "den stolte hane", men også kyllingfilet og grillet kylling går ned.

Ellers så spiser han generellt lite middag og er mye mer glad i grøt, brød og youghurt...

Skrevet

Hvor gammel er gutten din da?

Min gutt er 17mnd og det er først de siste ukene han har begynt å få matlyst. Da småen var rundt 10mnd så jeg for meg flere år med stress rundt matbordet. Min gutt ville ikke ha noe som ikke var salt. Han hatet frukt - har til dd aldri før hørt om en baby som ikke liker frukt. Han drakk aldri melk - bare noe få dråper per dag. Så min gutt er forstret opp på tørt brød og vann.

Men nå i det siste sluker han alt. Han elsker mat og kosen rundt det. Han har fått leke litt med maten og skjeen fikk han holde selv lenge før 1-årsdagen. Nå spiser han så fint så. Han har fortsatt sine favoritter som er pølser, pizza, ostesnitzel og andre usunne ting. Men gud så deilig at dette ordnet seg selv.

Ang. fiskeboller så likte min gutt det bare når jeg hadde på litt karri. Krydder er jo ikke farlig å gi barn. Saltet aldri sausen. Tørr pasta gikk det mye i her i begynnelsen. Om barnet ditt er gammelt nok til å spise selv anbefaler jeg å ha sausen i et lite glass ved siden av. Vi bruker faktisk shotglassene. Lær han å dippe. Kjempemorsomt! Alt som gir noe glede smaker godt. Prøv med fiksepinner og en fiskesaus...dipp,dipp...det går som en lek. Ellers så har lasagne vært en slager her. Du kan mose med en stavmikser om barnet ditt trenger det.

Skrevet

Ja vedig, det kommer og går hva hun vil ha, spiser mye greiere i barnehagen enn hjemme. Til kvelds blir det for tiden skivet banan spist foran barne TV, og slike fukllkorn frokost"puter" (husker ikke hva det heter), hun liker stort sette pølser, også den magre typen, gilde kjøttkaker, fiskskaker med løk i, og i dag syntes hun skivet falukorv var godt, liker slike brødkrutonger med hvitløk!, og stort sett fiskeboller, men jeg må lure litt i henne, late som hun smaker av min mat etc., ev hun forsyner seg selv, og maten må for guds skyld ikke blandes på fatet, saus har hun så vidt begynt å få litt smaken for (som dip, som en annen her skriver), gulrot og broccoli har stirt sett vært veldig godt, og yoghurt med rosiner. lite brød, må innrømme jeg av og til gir sjokaldepålegg, men kokt egg uten plomme. vveeeldig glad i kokt penne, uten noe til, og agurk uten skall. av og til epleskiver, uten skall. og selvfølgelig bolle, kake, is og sånt, men det likev vel de flste. Potetmos ble først greit på 13 forsøket. man må nok gi samme mat mange ganger før de små begynner å like det.

jeg ble litt frustrert faktisk, da hun over natten nektet å spise noe som helst ferdigmat eller most mat eller grøt.

men jeg tror også som andre sier, alt dette går seg til. de spiser og drikker nok etterhvert. så lenge de sover greit om natta og ikke er slappe, bleke og underernærte, må vi nok slutte å beymre oss så mye :-)

Skrevet

Jenta vår ville ikke spise før. Hun kasta alt på golvet. Etter hvert begynte hun å spise det viss jeg ikke tok det vekk. Ble mye gris, men hun ble veldig nysgjerrig på smakene etterhvert... Spiser bra nå, selv om hun kaster mye rundt seg ennå...

Skrevet

Godt å se at vi er fler. Her er det middag som er problemet - nesten uansett hva vi gir han. Man kan jo bli gal av mindre....

Vi får vel bare stå på og ikke gi opp tror jeg.

Skrevet

Minste tvillingjenta har slitt med periodevis spisevegring, derfor veier hun bare 7,5 kg nå og nærmer seg to år:/ Heldigvis bare vært i perioder, hun har sluppet knapp.

Det er vanvittig frustrerende når barnet er kresent og ikke vil spise!

Vi har virkelig vært innom alle metoder, må fremdeles løpe etter henne og lure inn biter mens hun leker for å lure henne:) Flere ting som er viktig å huske på, f.eks at barn er veldig flinke til å styre seg selv, noen er bare småspiste, og tålmodighet og standhaftighet lønner seg alltid:) Viktig å ikke stresse, ikke tvinge barnet. Er barnet veldig kresent, så innfør en matvare / type middag om gangen, gjør ingenting om barnet får samme middag en uke..de venner seg til smaken. Og alt som er morsomt er en slager, dipping som nevnt her, skjær opp maten på en spennende måte, lage figurer av maten, lek og moro:)

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema da, forskjell på spisevegring og ensformig kost;) Ensformig kost gjør jo ingenting så lenge det er sunt:)

Skrevet

Vår jenta startet livt litt tøft med å komme til verden 14 uker før tida. Hun spiste ikke selv de første 7 mnd (sonde og knapp ble oprert inn): MEN den dagen hun fikk knapp begynt hun å spise av flaska selv. De tipsene vi fikk var å ALDRI presse i henne mat. ALLTID gjøre det til noe positivt med måltidene.Det rådet har vi fulgt. Hun er en lettvekter, men stort sett fornøyd og aldri syk.Hun spiser nå mye av det samme dere har nevnt, og om det er småspiste barn eller barn m "spisevegring" så er det mange av de samme tingene man kan gjøre for at barnet skal få et positivt forhold til mat. I hvert fall gjøre måltidene til noe positivt=) Ellers ser jeg at det fungerer å gi henne flere typer mat i et og samme måltid.Når hun har småspist litt brød md leverpostei gir jeg henne brød med annet pålegg. Når hun har spiste det gir jeg henne kanskje en litt pølse, og deretter en bit med eple og deretter en kjeks f.eks. Eneste måten å få i henne "mest mulig" på....Det tar litt tid ja, men måltidene blir på denne måten "dobbelt" så store;-) Ellers (når jeg blir skikkelig desperat), så springer jeg etter henne med brødskive eller annen mat mens hun leker - da er hun opptatt med leken og spiser plutselig en hel brødskiv uten at hun merker det. Kanskje ikke no godt tips, men hva gjør man ikke for å få i barnet et ekstra måltid i løpet av en dag?=)

PS. jenta mi er 14 mnd (korrigert)/17,5 mnd.

Skrevet

Prøv fisk! Det spiser jenta vår! Laks, kveite, torsk osv! så reint som mulig! Helst filet! Potet med smør og bittelitt krydder på! LItt saus, ris med kylling bretagne saus er en vinner her i huset! Brokkoli, mais og gulrot! Jenta vår er 19 mnd og veldig kresen hun også! Men mat som smak er hun veldig glad i! Kjøper også sånne fruktmos beger, de går også ned avogtil... Hun er også glad i skinkeost, salami og røkt kylling eller kalkunpålegg. og majones:o) og det beste av alt i hele verden; smør!! Lykke til!

Skrevet

Hehe, akkurat det samme jeg gjør, 'pøser' på med så mye mat jeg kan i løpet av måltidet:) Frokost i dag var feks først brød, så kjeks, så druer, så peanøttsmør og en pølsebit;) Etterpå H-melk med masse malt. Eller mating mens de leker som nevnt. Jentene var 11 uker prem, minstejenta var veldig dysmatur. Hvor mye veier jenta di?

Skrevet

Hei bissen

Hun er nå ca 8,3 kg. 17 mnd (ukorrigert=). Ikke kjempetynn, men spe. Orker ikke bekymre meg siden hun gradvis øker i vekt. Har jo bekymret oss nok tidligere med all komplikasjoner som oppstod, og hun er frisk og rask og fornøyd. Ble rett og slett lei av å være bekymret og redd, så det ble det slutt på da vi kom hjem fra sykhuset etter 4 mnd. kremt, he.he....Hvor lenge var dere på sykehus? Hvilket sykehus?

Skrevet

Hei igjen!

Ok vekt på henne nå da:) Godt at hun er frisk og rask. Vi var på Sentralsykehuset i Vestfold, Tønsberg, rundt to og en halv mnd. Prøver å ikke bekymre meg for mye, men det går opp og ned må jeg innrømme. Minstejenta er den minste de har hatt på Habiliteringen vi går på noensinne. Minste i forhold til alder altså. Og det i forhold til de som var 2-300 gram ved fødsel (hun var 700) eller de som har hatt kun inntak via knapp i flere år. Litt trasig. Stor var jenta di da?

Tar over tråden her, kanskje..;)

Skrevet

Jeg har en som er svært kresen på mat.

Har du prøvd makaroni m/smeltet ost? Det spiser min når ingenting annet faller i smak. Ikke så utrolig sunt men bedre enn ingenting.

Ellers ville ikke min heller ha kjøtteig, kjøtt og slike kompakt mat... men pølse, karbonade, fiskeboller ol. derimot. Joikaboller elsker han!

Vår vil ikke ha most mat, men i biter.

Kan også hjelpe at han får spise selv m liten gaffel. Mens du gir han litt forsiktig samtidig.

Litt sånn utblandet juice til måltidet kan trigge matlysten...

Skrevet

hei bissen. jeg svarer deg på prematurdebatten=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...