Gå til innhold

Ris av bestefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestefar passet han en times tid i morgest, og gutten hørte ikke etter. Da hadde bestefar truet med ris, og gutten hørte fremdeles ikke etter.

Så jeg ga han ris, sa bestefaren da jeg kom dit.

Jeg diskuterte med mannen min om at jeg synes det er vår oppgave å oppdra barnet, og når bestefar bare har han en liten stund, trenger han ikke å være den disiplinære personen i barnets liv.

Jeg mener ikke at han skal få gjøre som han vil rundt andre, men å ta seg til rette med å klapse gutten på rumpa, det synes jeg var upassende.

Har ikke sagt det til svigerfaren min, og siden mannen min mener det sammen, har jeg visst ikke vetorett.

Gutten gråt ikke, så det var ikke hardt. Likevel synes jeg at det var et overtramp av svigerfar.

Besteforeldre skal ikke rise eller irettesette barna på samme viset som vi foreldre gjør.

Eller er det jeg som er totalt på jordet her??????

Han er 2,5 år gammel.

Er besteforeldrene til barna deres bare kosete og snille, eller tar de seg til rette overfor barnebarna? Har ikke så mye erfaring med barnevakter fra besteforeldrene, men jeg ble målløs over at han fortalte meg at han ga han ris fordi han ikke hørte etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vært rasende om jeg var deg!

En ting er å irettesette barnet du passer, det er en helt annen ting å fysisk legge hånd på barnet!

Jeg tror nok jeg hadde nektet svigerfar å få passe barnet mitt igjen (ihvertfall på en fryktelig lang stund), og gjort det helt klart at dette var noe jeg absolutt ikke tolererte!

Skrevet

INGEN har rett til å slå et barn!!! Det er ulovlig og spiller ingen rolle om det er du eller bestefaren som gjør det. At det ikke var hardt, er helt uvesentlig, det kan likevel skade gutten psykisk. Hvorfor stiller du spm i det hele tatt? Ser du ikke selv at det er en selvfølgelighet at ikke bestefaren skal gjøre dette? Det er uansvarlig og omsorgssvikt av deg om du lar den mannen passe barnet ditt igjen.

Skrevet

mener du og mannen din at dere skal skille mellom hvem som riser barnet deres?

hva er verst?

- bestefar riser barnet

- barnehagen riser barnet

- dere riser barnet

jeg er sjokkert!!!!!!!!!!!!! det er ikke lov i norge å rise barna sine - det er en straffbar handling

dessuten så er det vel ingen mennesker på dette jord som føler seg så maktesløs overfor et barn på 2,5 år at de må gå til fysisk angrep på dem?

hva i all verden er dette for noe?????

håper dette er et useriøst innlegg

Skrevet

"Besteforeldre skal ikke rise eller irettesette barna på samme viset som vi foreldre gjør."

På samme viset som vi foreldre gjør?? Riser dere også??? Stakkars gutt.

INGEN skal rise barnet, og hadde det vært mitt barn, så hadde det vært fullstendig uaktuelt å bruke bestefar som barnevakt etter en slik episode.

Besteforeldrene til vår gutt er bare god med han, de koser masse og avleder han - og ikke minst så fatter de at han bare såvidt er 2 år og at det faktisk ikke er alt han skjønner! Og at han noen ganger tester grenser. Men konsekvensene av slik grensetesting skal altså ikke være fysisk avstraffelse.

(Faktisk så kunne du vel anmeldt bestefar for dette...)

Skrevet

Jeg håper noen anmelder deg til barnevernet så gutten din kan få et trygt hjem å vokse opp i. Enkelte folk skulle ikke hatt barn!!!

Skrevet

Da misforsto du hva jeg mente. Jeg mente at en besteforelder ikke skal ta seg til rette med disiplinen i forhold til barnet, som vi som er mor og far til barnet. Jeg driver ikke med avstraffelser, og reagerer derfor selvsagt!

Gutten tok ikke skade, og har ingen merker, men her blir det ikke barnevakt av bestefar mer. Det er iallefall sikkert.

HI

Skrevet

vannvittig morsom du, anonym 16:52!

Skrevet

Hvordan vet du at ikke gutten tar skade av dette senere i livet?

Skrevet

Ok, det var bra hvertfall. Det kunne virke litt som om dere også drev med ris. Jeg synes jo at dersom ungen gjør noe han absolutt ikke får lov til, som å kaste et glass i gulvet, mens han er hos besteforeldrene, så må de jo få lov til å si fra. De må ha regler i huset der også. Men ingen får lov til å rise.

Bra at bestefar ikke får være barnevakt mer, håper mannen din også innser at dette var helt feil (men jeg vil jo tro at han selv har vokst opp med slik 'oppdragelse' - og synes kanskje det er greit?)

Skrevet

Hvis han bare ga et lite klaps på stumpen uten å ta av buksene synes jeg det er noe ganske annerledes enn om han dro ned buksa og ga han ris på blanke messingen. Går litt på at det siste er både smertefullt og nedverdigende.

Men enig i deg med at det uansett er grunn til å reagere. Jeg er selv oppvokst med foreldre som ga ris. Er imot å bruke det selv, men synes noen overreager på dette temaet også.

Skrevet

1 klaps gir livsvarig skade? hehehe

Skrevet

Han hadde bleie og bukse.

hi

Skrevet

Fantastisk argument anonym 17.13.

Skrevet

Hvordan overreagerer man på temaet? Det er ikke lov å rise barn -punktum!

Skrevet

Nå var det du som kom med et utsagn jeg spurte hva du mente med, og det kunne du ikke svare på. Å skrive "ditto" har ingen sammenheng her. Så jeg spør igjen: Hva var morsomt?

Skrevet

Det jeg mener er at foreldrene mine var gode og snille foreldre selv om de mente det å gi ris var en del av oppdragelsen. Jeg har aldri syntes noe annet! Synes noen overreagerer når de begynner å snakke om at det da er barnemishandling og fengselstraff, punktum.

Men enig i at det er veldig unødvendig og nedverdigende. Som sagt kunne jeg ikke ha gjort det selv, og er også helt enig i HI som reagerer på dette.

HI, tror jeg hadde tatt opp temaet for han. Kan være han tenker at det er viktig at han hjelper til med oppdragelsen og ikke har fått med seg at det å rise er ikke lenger akseptabelt. Tror nemlig det å gi barn ris var ganske vanlig i hans generasjon. Mange av mine venner fikk nemlig ris av og til.

Skrevet

Ditto passet veldig godt til "fantastisk argument".

Her tok det av!

HI har da ikke sagt at HUN riser ungen sin?

Skrevet

enig med trollmor. Her tok det av i aller beste dibstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...