Gå til innhold

Dere som eier egen bolig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber dere?Hva slags inntekt her dere?

Sitter og fundrer på om jeg skal se om jeg kan få kjøpt mitt eget,for det koster like mye å leie..

Men jeg har ikke egenkapital,og foreløpig går jeg på skole,så jeg har jo ikke de store håpene da...

Så jeg bare lurer på hvordan dere andre har det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte min først leilighet i 2003 for 1,2 mill. Jeg var da svært heldig og fikk forskudd på arv på 20% av kjøpesummen. I fjor bestemte jeg meg for å selge, og jeg fikk da 1.780.000 for den:-)

Jeg kjøpe en ny for 2 mill og sitter nå med ett lån på 1.250.000, og på dette betaler jeg ca 7300 kr i mnd bare i renter (har flexilån, så bestemer selv hvor mye avdrag jeg vil betale hver mnd).

Lånet går helt fint for meg, det er heller fellesutgiftene jeg merker godt (Kr 2800 i mnd).

Inntekten min varierer etter hvor mye jeg jobber, men rundt 330000 kr er nok ganske riktig.

Det er jo mulig å få 100 % finansiering på kjøp av leilighet, men bankene er blitt strengere på dette såvidt jeg vet.

Det lureste du kan gjøre er vel å prøve å få foreldrene dine/familie til å være kausjonist for deg, da øker sjansene betraktelig for å få lån.

Samtidig så er det nok lust å begynne å spare slik at du har litt egenkapital.

Sett opp en ryddig oversikt over inntekter og utgifter hver mnd og vis banken at du har kontroll på økonomien.

Lykke til:-)

Skrevet

Kjøpte leilighet for 2,5 år siden og har litt over 1,1 mill i lån, betaler nå ca 7800 i mnd i lån, i tillegg kommer jo faste utgifter som strøm, husleie osv. Tjener ca 310 i året. Måtte ha foreldrene mine som medlånetagere for å få lån forresten.

Skrevet

Jeg er i en litt spesiell økonomisk situasjon, pga barn med handicap. Så Jeg fikk kommunalt lån med OS som grunnlag. Jeg fikk også 90 000 som tilskudd fra kommunen. Dette kommunale lånet er for de med litt dårlig økonomi. Det er lettere å få enn i banker, og en kan få fullfinansiert lånet, i og med at en får litt tilskudd om en er heldig. Det blir jo som egenkapital å regne.

Nå kjøpte jeg leilighet for 7 år siden, så da var det billigere. Jeg har ca 400 000,- i boliglån og betaler 3 500 i renter og avdrag. Men så har jeg husleie på 4000,- i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...