Gjest Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg ser det er mange innlegg om dagen angående uheldige situasjoner i barnehagen. Barn slår seg, blir glemt ute, får ikke mat, blir uthengt, enkelte gråter masse osv. Så klart er ikke dette heldige situasjoner, og det bør ikke skje....men det kan skje!!! En barnehage hverdag er innholdsrik, full av aktiviteter, spenning, utfordringer, gleder og sorger. For både liten og stor. Alle kan bli slitne, og alle kan ha en dårlig dag. Alle kan være uheldige en gang....gjør dere aldri noe på privaten som dere i etterkant kanskje ser ikke var så heldig? At mennesker i barnehage gjør en feil er liksom ikke akseptert, det synes jeg er trist. En blir stemplet som udugelig og ikke egnet med en gang. Er dette rettferdig?? Det er faktisk krav til utdannelse og dyktighet/egnethet i barnehage som alle andre steder. Personalet veiledes og kan i verste tilfelle veiledes bort fra yrket(skal litt til) De fleste som jobber i bhg trives i yrket sitt, de er ikke i bhg for å få anerkjennelse for den jobben de gjør, eller for at det er så godt betalt!!(for vi hører aldri om hvor bra jobb de gjør, bare når de "tabber seg ut") Tro det eller ei, men personalet i barnehagen prøver faktisk å gjøre det de kan for at enkeltbarnet skal ivaretas i en barnegruppe. De fleste blir nesten like glad i dine barn som i sine egne. I andre situasjoner og jobber er det rom for feiling......men ikke for barnehage personale?? Synes dette er rart.....dette er mennesker, som jobber med mennesker....da kan uheldige situasjoner skje. Ingen er vel feilfrie?? Har egentlig mye mer på hjertet, men får avslutte nå Jeg unnskylder ikke det enkelte av dere har opplevd, det er ting som ikke skal/bør skje.....men kan ikke alle få en ny sjanse? Ingen er perfekt, men de fleste prøver så godt de kan!
Ksenia & Anjem Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Helt enig. De fleste barnehager er gode med flinke ansatte!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Alle kan gjøre feil, men det som kanskje er vel så viktig er hvordan man "bøter" på feilen.
Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Det e rjeg helt enig i! Alle som jobber med mennesker må være ydmyke, og kunne inrømme feil. Men når feil er inrømmet, så synes jeg at det går ann å gi en ny sjanse. tror vi ville ønsket det for oss selv, om det var andre veien det gikk.
Mockanin Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Vet du hva? Det er ikke alle ansatte i alle barnehager som burde vært i barnehager. Jeg kjenner flere som har hatt problemer med ansatte, gjerne flere ansatte i bhg. som har vært sløve. Om det kommer av at dem bare er sånn eller om det er at dem er drit lei jobben sin aner jeg ikke. Men vet at det i spes. en barnehage ble skikkelig oppvaskmøte og flere ansatte ble omrokkert på og flyttet til andre bhg.. Dem var rett og slett for "gode venner". Satt heller og snakket med hverandre enn å se etter unger og leke/aktivisere eller gjøre noe med dem. Og henvendte unga seg til dem fikk dem beskjed om å gå og leke med en annen unge eller hysj. Ingen er feilfrie og alle kan ha en dårlig dag. Men når man jobber med barn (gjelder andre yrker hvor man har med mennesker å gjøre, sykepleiere ol.) så kan man ikke ta med seg den dårlige dagen eller hva det nå er på jobb. Ikke bør man sette seg ned og ha veninne prat med kollegaer før man har pause heller. Det er noe annet om man sitter på feks. et kontor.
Oi ..! Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Nei, barnahageansatte trenger ikke på noen som helst måte å være feilfrie. Men - en må kunne forvente at de gjør jobben sin. Nå er det nå engang slik at jobben til barnehageansatte blant annet går ut på å være en tydelig voksenperson og grensesetter, aktivere barna, skifte bleier, mate, trøste og håndtere konflikter. I tillegg skal barnehagepersonalet bidra til god kommunikasjon med hjemmet. For å få til god, toveiskommunikasjon mellom hjem og barnehage er det viktig at en er åpen og oppriktig og prøver å finne løsninger sammen. Da må det være lov å melde fra dersom en ser at et problem er gjendtagende. Jeg er utdannet lærer og jobbet i barne- og ungdomsskolen noen år. I den perioden opplevde jeg stadig at foreldre stilte spørsmål om ting de ikke helt forsto eller skjønte tanken bak. Der hvor det trengtes, gikk vi så kanskje inn og endret på ting. Jeg oppleve kritikken kun som positiv og styrkende for min lærergjerning. Til syvende og sist hadde vi jo samme ønsker for elevene; at de skulle lære så mye som mulig innenfor et trygt og sosialt læringsmiljø. Har man samme mål, er det lettere å finne en vei å gå sammen. Og så er det nå en gang ikke slik at det finnes noe særlig mer rom for å gjøre feil i andre yrkesgrupper. Hva tror du familien til en pasient på pleiehjemmet vil si dersom pasienten ikke har fått mat eller er blitt skiftet på eller har blitt fulgt på do? Hva hvis en kioskansatt rutinemessig glemte å sette fram nye ukeblader på tirsdager? Hva hvis jeg stadig vekk glemte å ta med meg kursdokumentasjonen til kursene mine? Eller noen rett som det var glemte å fylle brannbilene med drivstoff? Eller at vegvesenet glemte å sette opp kjegler når de hadde gravd et hull i en vei? Folk hadde blitt misfornøyd med disse arbeidstakerne også. Stort sett velger vi utdannelse, jobber og arbeidsoppgaver ut fra evnene våre, og på mirakuløst vis finnes det en plass til alle i samfunnet vårt. For at dette samfunnet skal fungere, er det avhengig av at folk gjør jobbene sine. Også barnehagepersonalet.
Gjest Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Sier ikke at ALLE som er i bhg burde være der...sånn er det alle steder. Men i hovedsak burde de som alle andre få en ny sjanse før de blir halshugget og stemplet udugelige. Har selv erfaring med personale som ikke burde være i bhg, men det er FÅ! De fleste trenger bare veiledning og nye impulser....slik som vi alle gjør når vi "kjører oss fast". Den dårlige dagen bør holdes hjemme ja, men det kan skje ting på job også.....veldig mye som skjer i en bhg som kan påvirke humøret. (selv om en bør la det ligge, er vi alle bare mennesker) Og uhell kan skje alle. Å det derre med venninne prat?? Står du å lytter til hva de snakker om? Noe privat prat SKAL det være!! men det aller meste skal dreie seg om barna.....dette er viktig for et godt arbeidsmiljø...om det er på kontor eller i bhg. Da drar også barna nytte av det:) Men, allt med måte:) barna skal gå først.
Gjest Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 mente ikke at det er mere rom for å feile i andre yrkesgrupper:) Men ville bare belyse at vi alle kan gjøre feil. Det er så klart viktig å si fra, og samarbeid med hjemmet og god komunikasjon er en selvfølge. Det er viktig med innspill, både i forhold til enkeltbarnet og i forhold til helheten slik at barnehage hverdagen kan bli best mulig ! Men, det jeg reagerer på er at folk blir stemplet som udyktige og ukvalifiserte etter bare en feiling. Som andre bør vel de som jobber i bhg også få en mulighet til å vise en "annen side" av seg selv? Og rette opp igjen intrykket...eller?
3 nydelige jenter <3 Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Je må fnise litt for meg selv her jeg sitter... I det ene øyeblikket så snakker alle sammen inkl. politikere om hvor bra og nyttig bhg er for barna og politikere kommer med foredrag om hvor bra barnehagepersonalet er i forhold til foreldrene selv... At barna MÅ gå i bhg for å få en god nok oppvekst og oppdragelse.. I neste sekund så er bhgpersonalet "bare" mennesker og gjør like mye feil som andre dødelige.... Synes dere er litt komiske bare.. Aldri rom for skjønn her inne
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 Jeg skal bytte barnehage. Alle kan gjøre feil..men det spørs jo helt på hva det gjelder også. Men i datteren min sin barnehage er de jo veldig snille og flinke, er ikke det handler om..mer om at det er for få ansatte og i mitt tilfelle en GEDIGEN barnehage som ikke har avdelinger! Jeg vil ha datteren min i en barnehage med avdelingen jeg..mer oversikt da vil jeg tro.
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 For og forsvare datteren min sin barnehage så ble de faktisk glad over kritikk, dette skulle dem ta til seg og gjøre noe med, og jeg tror nok dem gjør det. Men hva skal en gjøre som foreldre da når vi ikke føler tillit..jeg kan selvfølgelig gi dem en ny sjangse..men jeg er vel litt redd jeg da!!
Norwegian by injection Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Synes faktisk alt som har med barn (særlig små) å gjøre bør være så nær som mulig perfekt! Altså feilfri! Ingenting som er mer dyrbar en barna våres! Alle gjør jo feil men hvis det går utover sikkerheten til ungen så er det uakseptert for meg!
3b@rnsmor-30* Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 er såååå enig med deg!!!!!!!!! hilsen ei som er i samme yrkesgruppe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå