Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Har ringt flere nå å spurt for på nettet på en helseside sto det att vannmaling avgir gasser i inntil 6 mnd,det sto ikke hvilken sort å ikke har jeg fått svar på det heller.Vi har brukt Lady vegg easy clean vannmaling med svane og blomst merket på,sier det noe?Hvorfor påstår noen fra malerfirmaene att så lenge lukten er borte kan man flytte inn?Å dem har noen sagt att ingen har dokumentert det er farligt å flytte inn etter 1 uke,men dette er jo ikke en hvilken om helst maling,det er svanen og blomsten på skal bety den er mere miljøvennlig ikke sant? Jeg tenkte skuffendes att vi får ikke flyttet vår datter inn på sitt rom før kansje etter nyttår,det er lenge til,men vi viste ikke bedre da vår eldre datter flyttet inn på sitt rom etter hennes om var malt,men hun var da også eldre når det skjedde,her er det snakk om ett lite barn på 16 mnd ca å vi vill ikke ta noen sjanser heller,vi vill være 100%sikker,men hvem har rett av malerfirmaer å dem som produserer dette å info om helse på nettet å hvilken malinger gjelder dette?All vannmaling? Håper noen der ute har peiling som leser dette å kan gi meg ett svar eller en link til dem som virkelig vet det.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Du kunne prøve å ringe giftinformsjonen http://www.shdir.no/giftinfo Eller forurensingstilsyn http://www.sft.no/ De ville sikkert kunne gi råd.
Winterlady Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Har jobbet i fargehandel, og spesialiserte meg da på produktinfo for allergikere/ gravide. Husker at acrylmaling KAN avgi gasser opp til 6 mnd, mens latexmaling gasser en del kortere (se om det står acryl eller latex bakpå boksen). Etter ca 2 uker er gassingen likevel så minimal, at det nesten er mer sannsynlig at annet i rommet/ forurensing som kommer utenfra avgir mer skadelig gass. Å vente 6 mnd skal uansett være unødvendig, etter 1 mnd med god utlufting og temperatur på ca 15- 25 grader (malingen gasser mye raskere ferdig da enn i kald temperatur) hadde jeg følt meg HELT trygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå