Gå til innhold

Kommer jeg til å greie meg økonomisk? "/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med skolen. Og sa nei til læreplass siden jeg ikke trivdes i nordsjøen. Nå sitter jeg uten fagbrev og jobb å har tusen sprøsmål.

Jeg bor enda hjemme hos mamma, men ønsker sårt å flytte ut. Jeg får ikke noe særlig hjelp på sosialen, grunnet til at jeg har en arv på en del penger. Men de ville jo jeg egentlig brukt på hus når den tiden kommer.

Kan jeg søke på noen penger?

-Vet om engagsstønaden. Noe mer?

Jeg blir da ung alene mor siden jeg ikke bor sammen med barnefaren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. dette er det jeg vet om .... overgangsstønad i 3 år fra den dagen du blir alene... ikke til barn eldre enn 8 år....tror overgangsstønad ligger på rundt 7500 ...les på nav...kommer ann på inntekt osv.... bostøtte dersom du ikke tjener mer enn 160000 i året.....summen varierer etter satser..les nav....dobbel barne trygd...støtte til barnepass...tror dette er rundt 70% hvis ikke j husker helt feil....les nav hehe....farsbidrag....dette regner trygdekontoret ut... hør på nav du.. har en venninne som har rundt 12000 kr til sammen fra nav. har ett barn hun og da er bostøtte og farsbidrag utenom dette så hun har rundt 14500 i mnd også bostøtte utenom... hun leier leilighet men klarer seg fint med dette ...du trenger nok ikke ta sorgene på forskudd økonomisk sett . lykke til.:)

Skrevet

Tror ikke du trenger bekymre deg som alenemor, de har det ganske godt i Norge. Ei veninne av meg som ble alene (far hadde ungen annenhver helg.) fikk utbetalt 10 000 i mnd fra NAV så tror ikke du skal lide noen nød. Dette til tross for at hun bodde gratis, fordi foreldrene lot hun bo i en leilighet hun hadde kjøpt + hun hadde kun strømregning å betale. Så du får nok en del penger virker det som.

Skrevet

Du har som de over sier krav på overgangstønad, barnebidrag og dobbel barnetrygd, så du vil greie deg.

Gå å snakk med NAV, så finner du ut hvilken rettigheter du har og når det er lurt å søke.

Skrevet

Ja, dette skal du klare!! FOrstår godt at du ønsker å finne deg en egen plass å bo. So alenemor til en liten baby trenger du ikke store plassen (jeg bodde med barnefar og baby på 33 kvm i ett år, og vi klarte oss finfint!), og om du har mulighet til å bosette deg litt utenfor nyen er jo det billigere.

Du har som andre her sier krav på ovargangsstønad i 3 år, barnebidrag fra babyens far, dobbel barnetrygd og selvfølgelig engangsstønaden. Ring nav og be om å få ett møte med de.

Lykke til!!!

Skrevet

Heisann! :)

Jeg var alene med gutten vår da han var liten baby. Og det gikk helt fint. Jeg fikk overgangsstønad som var på 9600kr (eller noe rundt der), farsbidrag på ca 1200kr og dobbel barnetrygd på ca. 2600kr (med småbarnstillegg). Så dette burde du greie helt fint! :)

Tror det er sånn at du kan få overgangsstønad allerede to måneder før babyn er født, men det vet jeg ikke 100% sikkert. Ta deg en tur til nav og spør litt. Men du trenger ikke bekymre deg for økonomien de første åra da du er alenemamma.

Masse lykke til! :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for gode svar. Gjelder dette også hvis ikke jeg har jobbet i det hele tatt?

Skrevet

Du vil få ca

10.300 i overgangsstødnad og denne er skattefri!

dobbel barnetrygd

bidrag fra far, evnt forskuddsbidrag

bostøtte om du har rett til dette

Jeg har to barn og klarer meg veldig godt på dette i alle fall!

Skrevet

Bare husk at dersom man søker på 2mnd før fødsel, så går det av de 3årene man får pr barn med OS.

OS er ca 10800kr før skatt

Barnetrygden(utvidet, for et barn mer enn man har) er 1940kr for 1 barn

Farsbidraget er vel på litt i underkant av 1300kr, det er om far ikke har inntekt, har han inntekt kan du få mer.

Bostøtte vil du ikke få så lenge du bor hjemme.

Det kan du søke på den 14. mnd du flytter og får da utbetalt den 10. mnd etter.

Vet ikke om det fortsatt er noe som heter småbarnstillegg. Var noe med det at det var lagt inn i kontantstøtta.

Man greier seg alltids, jeg er alene med snart 3 og vi lider ingen nød, men jeg går ikke på full OS, jeg får supplerende siden jeg har min egen inntekt ved siden av, og kommer bedre utav det enn kun full OS.

Jeg bruker da av de 3årene for sønnen min på 2år nå frem til minste kommer, så får jeg 3nye år om jeg måtte trenge det, noe jeg ikke håper jeg trenger.

Skrevet

Okay, takk for enda mere svar. Dere er virkelig gode å ha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...