minou Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Var på helsestasjonen og fikk dårlig nytt. Pjokk spiser ikke nok, legger ikke på seg (har gått NED siden onsdag), så jeg må jeg amme enda oftere og trå til med pumpe for å kontollere hva han får i seg. Det blir jo litt slitsomt, men mye styr med amming og sånn skal jeg altids klare, så lenge det resulterer i en sunn og frisk pjokk. Men jeg blir så lei meg på vegne av lillejenta mi. Hun synes det er sååå stas å ha fått en lillebror, men hun sliter ganske kraftig med blandede følelser også...ikke får hun bære og leke med ham, ikke får hun hoppe i sengen når mamma ammer, ikke kan mamma være med ut og leke osv. Og med dette pumpestyret kommer jeg jo til å bli enda mer utilgjengelig. Jeg hadde håpet at vi skulle få masse tid sammen nå i helgen, men nå kommer hun til å bli skuffet igjen...det er jo ikke som at mannen min kan overta ammingen slik at jeg kan leke i sandkassa heller:-) Jeg får så innmari vondt av henne, lille store jenta mi. HHar bare lyst til å ha henne på fanget og kosemed henne hele tiden, men lillebror må jo også få sitt. Det kan jo ikke kompenseres med presanger og is, det er tid sammen vi mangler. Så nå må jeg forte meg å sove en time, slik at jeg får ammet før hun kommer hjem fra barnehagen...kanskje vi får spist middag sammen i dag i allefall!
Gummelillan Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Huff, ikke hyggelig å få slike beskjeder med en så liten pjokk. Skjønner at du blir litt deppa og har lyst til å ha energi til både den lille ferskingen og den flotte søsteren hans!!! Men du, har du drøftet med de at du kanskje ikke behøver å gå rett på pumping? Har nemlig venninner som har drevet samme regime og omtrent slitt seg ut. Og da min minste snupp snek seg ut 6 uker før tiden og var litt slapp i begynnelsen, med stadig stygge billirubinsvar, var helsevesenet raskt ute med å foreslå slikt... Men som nybakt 3 barnsmor sa jeg faktisk NEI! I stedet fikk jeg tillatelse til å håndmelke i kopp (små medisinbegre) hver gang jeg ammet og helle dette i lille snupp etter hvert måltid. Vi matet hver 3. time uansett om hun ville eller ikke og så stilte jeg på hyppig kontroll (1 g pr uke). Og vips så var det hele snudd. Jeg slapp dermed styret med pumpe, sterilisering av flasker og beholdt en smule energi igjen til to overivrige storesøster. Hos oss var disse da 20 mnd og den eldste på 5 1/2 år. Den eldste var veldig grei, men tøfft å ikke alltid kunne la mellomste få alt hun trengte. Synes fortsatt på dårlige dager at hun har måtte "lide" mye for at jeg har følt meg utilstrekkelig.. Men her om dagen begynte vi å snakke om babyer og da kom det frem at hele gjengen gjerne skulle hatt seg en lillebror! Jeg ble kjempeoverrasket og spurte rett ut at synes dere ikke mamma vel egentlig har nok med dere tre da...? Nei, de syntes tydeligvis at mammaen vel egentlig kunne få et par til de ;-) Ha, ha. Håper det ble en koselig middag og i morgen skal solen skinne igjen og prinsessen din har fri fra barnehagen! Kos dere og tenk på at dette går bra!!! Stor klem fra
Karomamma Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Hei på deg! Synes du har fått et flott svar fra Gummelillan og mange gode tips. Jeg er en av dem som satt og gråt i barseltiden og var helt utslitt med amming, dobbelpumping, flasker, amming, pumping osv. hele døgnet. Snuppa var veldig liten da hun ble født og vekta var under konstant overvåking på helsestasjonen, veldig slitsomt Etter åtte uker (tror jeg det var, kanskje 10-12) med stadig mindre melk i puppene, satt jeg foten ned og begynte gradvis å gå over til mme. Det gikk helt fint, det også, men jeg er glad vi kunne fokusere på babyen og ikke hadde storesøsken i tillegg Skjønner følelsen din veldig godt! Jeg vil bare sende deg en god lykke-til-klem!!
minou Skrevet 23. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2008 Takk for trøstende ord, begge to. Jeg kommer til å gi litt mme i tillegg hvis vekten ikke bedrer seg veldig snart. skal på ny vektkontroll på helsestasjonen på mandag, så får vi se. Jeg er veldig innstilt på å amme, men helsa til pjokk kommer først. Han er skremmende tynn nå. Problemet er at jeg ikke får til å håndmelke. Har utrolig dårlig utdrivningsrefleks, i tillegg har jeg Renault-syndromg (gjør at blodårene i puppen trekker seg sammen og brystvorten ikke får oksygen) OG puppen blir for hard og stor til at pjokken får tak skikkelig. Jeg sleit med storesøster også, men da kom vi i mål etter 6 uker, og jeg klarte å fullamme helt til hun begynte med grøt. Pjokk er bare så mye mindre og tynnere, og nå er han så svekket at han nesten ikke orker å være våken. Men jeg ammer i en time, pumper deretter, mater ham med kopp og så lar jeg ham sove i en time, så er det pån igjen med ny runde. Untatt om natten, da bare ammer jeg, slik at vi får sovet to timer mellom hver omgang ...det trenger vi begge to. Men neste måltid tror jeg jammen jeg bare skal pumpe, slik at jeg er sikker på at det kommer noe i det hele tatt...synes det virker som puppene blir mer og mer slunken...det er vel fordi det tar tid å få opp produksjonen. Men jeg blir jo bekymra for hva som helst. Nå kom akkuratt storesøster inn til meg, men juice i den ene hånden og fortalte (med stort bravur) at nå skulle hun og pappa gå og kjøpe seg en bolle! Hun blir litt skjemt bort for tiden, gitt. Men jammenmeg er hun flink også, til å holde humøret oppe i en vanskelig tid. Og hun var sååååå stolt når naboungene var innom for å se på lillebror her i sted. gulljenta mi!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Hei du, dette har jeg ikke greie på, men synes at svaret til Gummelillan høres veldig fornuftig ut.... Og det høres ut som om hun har greie på det hun snakker om også) Men jeg vil ønske lykke til og håper det går seg til. Og du, utilstrekkelig vil vi alle føle oss engang i blandt. Jeg gjør det ca. hver dag..... enda jeg vet at jeg ikke behøver det. Tror det er en del av det å være mamma, jeg da...))
Gjest Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Du har fått så gode svar,og jeg har ingen bedre =) Men vil gi deg en klem jeg.Dette ordner seg skal du se.Blir litt styr sikkert,men det går seg fort til. Lykke til =)) Klem
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Åh så dumt at du skal ha det sånn nå da.... Men vet du, de fleste av oss har nok hatt litt styr på en eller annen måte med nyfødte. Det er mange faser og rutiner og ting som skal på plass. Og med lille store jenta di og dårlig samvittighet så blir det ekstra vondt og sårt å være akkurat deg akkurat nå. Jeg håper du følger hjertet og gjør det som føles mest fornuftig og praktisk i deres familie, og at lillebror snart blir i storform. Så dere alle kan kose dere sammen og ikke bekymre dere. Og husk at du må prøve å få så mye søvn som mulig. For uten søvn over lengre tid, så blir man ganske så på siden av seg selv og da føles alt så mye verre enn det egentlig er. Klemmer og trøst sendes i bøttevis!! .....og du, jeg er sikker på at lille store jenta di snart kan både få bære og hoppe litt i sengen din når du mater lillebror. Og at dere alle kan gå fine og deilige turer i naturen og leke og hoppe i vannpytter:-) Det skal jeg krysse fingre for!!!
minou Skrevet 26. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2008 Takk, enda en gang , det var det jeg visste: at her inne blant de "modne" mamma'ene var det mye fine folk! Ting har tatt seg opp veldig, vi har funnet rytmen, lillegutt og jeg. Melka strømmer, han hadde lagt på seg 100 gram i går og helsesøster sa at vi hadde vært flinke! (duverden så bra det er med litt skryt når man er sliten). Men han er fremdeles ikke oppe i fødselsvekta si, så vi kjører på med litt hyppig amming osv. en stund til. Tør ikke overlate til den sovegrisen å si fra når han er sulten:-) Så i dag har jeg skikkelig kost meg innimellom amminga med opptak av sence and sencebility fra i går, te i koppen og regn utenfor vinduet. i morgen skal vi på ny vektkontroll, det blir spennende.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Så flott da!!!! Du er jo supermamman du som får igjen for strevet. Og såklart du trenger skryt:-) Du skal se at det går seg til og at dere snart kan ta på gummistøvler og hoppe rundt vognen i sølepyttene du og frøkna di, mens lillebror ligger fornøyd i vognen:-) Sånne oppturer er som å bestige fjell når man synes det er litt tungt:-)
Gummelillan Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Klart at litt skryt gjør godt! Og det har du ærlig fortjent; HURRA! Du har snudd utviklingen og ganske snart skal du se at lillebror får bollekinn og at humøret er der ;-) Kos deg og nyt dagene. Humøret svinger og det er lett å føle seg utilstrekkelig. Men ikke glem da at for lille pjokken og flotte storesøstra er du faktisk den aller, aller beste mammaen de kan få!
Karomamma Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Så flott å høre at det går fremover!! Skryt og støtte hjelper alltid Hang in there!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå