Gå til innhold

frustrert over barnehagen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske fortvilt nå. Har en sønn på 10 mnd som begynt ei barnehagen for 1.5 uke siden... Det har vært skikkelig tøft. Jeg har gang på gang poengtert til abrnehagen at de MÅ ringe om han begynner å gråte og ikke roer seg i løpet av kort tid. (han gråter vanligvis aldri)!!!!

Men hver dag når jeg kommer så sier de at ahn har grått i flere timer(sånn som i dag), de har ikke fått i han mat, han vil ikke sove osv osv!

Jeg blir så sint, hvorfor kunne de ikke ringt, jeg har MULIGHET til å dra fra jobben... Og jeg sa også det til dem, at jeg blir frustrert når de lover.. også gjør de ikke det...=( selv på tilvenningsdagene da pappan va hjemme ringte de ikke:(

I natt har han vært våknet halve natta og hylskreket, bare vil ligge sammen med oss, og han vil bare bæres avmeg dagen lang. får nesten ikke i han mat og når jeg henter han er det ensten som han er "fornærmet". Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... lurer på om jeg må være hjemme med, for dette går ikke :((( går det an å søke perm fra barnehagen?

Tips??? hav syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt:)

Skrevet

Jobber ikke i barnehage selv, men om det hadde vært min unge hadde jeg faktisk bare latt han fortsette i barnehagen. Han kommer til å roe seg etterhvert tenker jeg. Må bare bli kjent først. Han har jo vært vant med å være sammen med deg hele livet sitt, så det er ikke så rart at han skriker når du plutselig ikke er der.

Har dessverre ingen andre tips, men det kommer nok noen etterhvert. Det er jo endel som jobber i barnehage her på disse sidene.

Lykke til ihvertfall :)

Skrevet

jeg hadde nok snakket med dem igjen, og sagt at de skal ringe sånn at du kan komme, siden du har den muligheten.

skjønner at det er grusomt for deg å vite at han gråter så mye.

sikkert ikke lurt å ta permisjon fra barnehagen, vet ikke hvis det går altså. men da blir det kanskje like vanskelig neste gang han må tilvennes. snakk mye med dem og så bedrer det seg sikkert snart.

Skrevet

Dette hørtes tungt ut for et mammahjerte:-(

Hva om dere bruker litt mer på tilvenningen? En jente eldstemann begynte samtidig som, trengte nesten 1 mnd tilvenning (foreldrene var der selvsagt ikke hele tiden).

Jeg tror de fleste barn venner seg til barnehagen bare man gir dem tid, men noen barn er ikke så glade i forandringer rett og slett. Snart er barnehagen noe han er vant til og trygg på, og da går alt så meget bedre.

Det er uproft av barnehagen ikke å ringe når dere har poengert at dere ønsker at de gjør nettopp det. Hva om du er i nærheten, slik at du kan komme kjapt om det er noe? Være der bare et par timer om dagen en periode? Så gradvis øke? Gi barnehagen helt klare instrukser på hvordan du vil ha det. Du kan også snakke med ped. leder og bli enig om et opplegg rundt sønnen din som skal følges. Bruk den tiden dere synes dere trenger. Ikke la dere stresse.

Det er en stor overgang å begynne i barnehage, også for foreldrene. Man gir slipp på det kjærste man har til mennesker man knapt kjenner. Det tar litt tid å blir fortrolig med tanken.

Skrevet

at han våkner om natta er helt normalt. vi hadde det sånn i hvertfall et par mnd tror jeg. mange nye inntrykk å fordøye.

veldig rart at de ikke tar deg alvorlig når du ber dem ringe, hva med å snakke med styrer?

det går fint an å søke perm ja:o)

Skrevet

jeg har sikkert sagt det 100 ganger til dem... dere MÅ ringe... nå føler JEG meg usikker/utrygg også! For jeg VET at de ikke ringer om noe er galt...

Og jeg syns han har forandret seg sånn.. i forh til mat/søvn osv... =(

Vet ikke om vi skulle ventet til over jul...

huff. nå begynner jeg å gråte... for jeg føler meg som den dårlige mora:(

Men jeg skjønner ikke: når jeg har SAGT at de må ringe, hvorfor lar de han gråte i timevis da? sambo er også frustrert og syns dette er rart! jeg VIL heller at de ringer en gang for mye enn en for lite.

samme under tilvenningen... sambo sa at han kunne jo kommet bort en tur, fått i ahn mat/roet han ned for så å dra ut en tur igjen...

syns bare hele greiene er merkelig... og en annen ting. det er tydeligvis ikke bare han som gråter. det var 2 jenter som gråt noe så sinnsykt!!! I de 3 timene da vi var der sammen med han i beg gråt de. og hver gang jeg har vært innom! I går når moren skulle hente hun ene så sa hun at hun virket så rar(datter altså), slapp osv... om hun hadde vært lei seg... neida sa de...

BARE TULL!

føles som de skal lure oss voksne! :( de tror det er til vårt eget beste liksom!

Skrevet

jobben er sånn 5 min unna barnehagen så det er liksom ingen problem å stippe bortom+at jeg har det vedlig fleksiblet på jobb fem mot jul iallefall:) Og dette har jeg sagt maaaaange ganger!

huff... kjenner jeg blir litt sint... for jeg føelr jeg har vært soleklar og sagt amnge ganger hvordan jeg vil ha det.

så i dag da jeg hentet han og de fortalte hvordan han har vært så spurte jeg rett og slett. Hvorfor har dere ikke ringt!!! kjente jeg nestebn begynte å gråte liksom. ikke noe ordentlig svar å få... videre sa jeg at jeg kjenner jeg blir frustrert når dere lover noe, som vi har blitt enige om også gjør dere ikke det...

Jeg vet ikke hva jegs kal si for å gjrøe meg forstått. kan jo også nevne at det er en assistent med 0 erfaring som har ansvaret for gutten vår.

Skrevet

Huff så vondt for dere!

Jeg ville tatt et møte med pedagogisk leder og ha flere tilvenningsdager fremover. Hvis du og faren har fleksible jobber så kan dere få til det. Ene begynner sent og andre slutter tidlig, avspasering osv.

Gi gutten litt mere tid og tilbring mer tid med han i barnehagen til han blir tryggere på de voksne der.

Lykke til! Jeg skjønner godt at hjertet ditt blør..

Skrevet

Jammen hva hjelper det om de ringer deg hver eneste dag? Skal du dra fra jobben for å trøste, for så å reise igjen? Kommer jo bare til å gjøre det værre!

Skrevet

ja det gjør det! :,,( er skikelig lei meg...

men føler jeg for liten forståelse for det bhg. 2 dag tilvenning ville de liksom at vi skulle dra med en gang og at de skulle ha han i 5 timer. jeg tror/syntes det var for brå overgang...

er skikkelig rådvill, aner ikke hva jeg skal gjøre... en ting er sikkert, slik kan det ikke være.. lille snupp har det ikke bra nå.

tror jeg skal ta en tlf til hs over helga og høre med henne!

men det som skremmer meg enda mer er at de "pynter" på sannheten og sier til foreldrene at ungen ikke har vært lei seg, men så har de faktisk vært det!!! disse jentene fikk jeg helt vondt av :((( og jeg hadde blitt virkelig SINT! om dette hadde vært mitt barn!!!

Skrevet

er det å gjøre det værre?

jeg mener at de hadde vært med på å gjøre han trygg. Jeg kan om så ta fri resten av dagen for jeg har u utgangspunktet bare jobb fra 0830-14. Men de har jo aldri ringt!

Jeg mener dette er en rett som jeg har som foreldre, noe jeg har ønsket, men at ønsket mitt bare har blitt oversett!

Jeg kjenner mitt barn best, og jeg vet at det hadde hjulpet om jeg eller pappan hadde kommet...

tror muligens vi må gjøre det en periode, for å se.. hvis ikke det hjelper må jeg bare søke permisjon til over jul..

og dette med barnehagen er jo et spm om tillit og å kunne stole på at: ja faktisk så tar de kontakt om det blir for ille... det forholdet føler ikke jeg at jeg har!

Skrevet

Snakk med pedagogisk leder på mandag, det er DITT barn og du har krav på å vite hvordan det har det om dagene. Bare si det som det er og krev en åpen dialog.

Dere har kanskje et foreldremøre nå snart også, der kan du ta opp sånt i plenum, du har nok de andre foreldrene i ryggen! Jeg ville nok også snakket litt med de andre folreldrene du møter ved henting og bringing og da spesielt foreldrene til de andre barna som var så veldig lei seg.

Stå på og ikke gi deg!!

Skrevet

Jeg mener bestemt at det er å gjøre det værre. Da venner han seg til at du kommer når han gråter, og jeg regner ikke med at du har mulighet til å gjøre det hver gang?

Tenk så frustrert han blir?

Skrevet

tror kansje han er for liten til bhg enda da.har du ingen andre muligheter for pass hvis du uasnett ikke trenger å jobbe så mange timer.

Skrevet

Dette høres kjempetøft ut, og det høres også ut som om du og de ansatte i barnehagen har et kommunikasjonsproblem. Sånn skal det ikke være.

kanskje tenker de at det ikke er bra for barnet om du kommer løpende hver dag etter kort tid. I såfall burde de jo forklare dette for deg, ikke bare nekte å gjøre som du sier.

Jeg tror barnahagetilvenningen vil gå bedre hvis dere pratet samen om tilvenning generelt og hva som lønner seg vanligvis. Så kan du ta det med i betraktningen og legge til dine kunnskaper om hva din sønn trenger.

Stikk i strid med det et morshjerte føler, så er et som regel nemlig ikke bra å tilbringe for mye tid i barnehagen sammen med barnet før du går. Da vil han antagelig venne seg til at det er slik det skal være. Dessuten er det veldig viktig at du signaliserer at du leverer ham til de ansatte med ro. Dersom du tviler når du går eller på andre måter signaliserer at du er utrygg blir barnet garantert også utrygg, Derfor er det jo kjempeviktig at du stoler på de ansatte. Så jeg ville startet med å be om en samtale med pedagogisk leder og få forklart hva som ligger bak hvordan de har lagt opp innkjøringen.

Barnahagestart er kjempetøft, lykke til!

Skrevet

ja vet du lykkekløver... det var så jeg hadde lyst til å si til henne når de andre sa det at det var ikke slik jeg oppfattet henne :( moren virket oppriktig bekymret... og nevnte også at de ikke fikk i henne mat hjemme bla.. :(

det skal jeg jammen gjøre om jeg treffer på henne på mandag... jeg hadde iallefall satt pris på om noen hadde sgat det til meg...

men ang min situasjon så opplever jeg at de syns jeg er plagsom for jeg stiller en del spørmål... godt mulig dette kun gjelder hans kontakt (assistenten)... tror hun føler at hun ikke kan svare noe særlig.

ja foreldremøte ja... det nevnte mannen min også.. at jeg evnt kunne ta det opp der...

men blir vel uglesett om jeg kverulerer noe mer:P hehe. Men føler samtidig at jeg MÅ... og de syns sikkert jeg er skikkelig tåpen... men det er ikke bare akkurat dette som jeg har reagert på.. andre ting som vi har AVTALT. at han ikke skal få vanlig melk feks... det har de gitt han FEKS... + et par andre ting..

Skrevet

Helt kjapt, har litt dårlig tid :o) Jeg er ped. leder på o-3 års avdeling.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd lengre tilvenning.

Dag 1: vær der sammen med ham i to timer og gå hjem (ta ham med)

Dag 2: Vær der i 30, gå fra ham i ca en time. Hent ham

Dag 3 vær der i 30 min og gå fra ham i ca 2 timer.

Øk på etter hvert.

La ham være der korte dager nå i starten, vær smilende og vis at du er trygg på barnehagen overfor ham.

Dersom personalet holder på med tilvenning av mange barn akkurat nå ville jeg utsaytt oppstart til ting har roet seg ned for dem, da får de bedre tid til ditt barn. (dersom du har mulighet til det selvsagt)

Hvis du har gitt beskjed om at de skal ringe bør de det, men jeg tror ikke det nødvendigvis vil gjøre ham tryggere på barnehagen.

Uff, ikke lett dette, men det ordner seg som regel etter kort tid dersom en bruker tid på tilvenningen.

Skrevet

tusen takk for tips damer:)

men skjønner ikke hva jeg har gjort feil egentlig... har prøvd å fortalt og fortalt, men har tydelgivs ikke gjort meg forstått nok... !

Skrevet

Enig med ulldott.

I tillegg kan også du ringe barnhagen for å høre hvordan det går. Da kan de ikke lyve til deg.

Syns at 5 timer er litt lenge når du kan ha barnet der kortere.

Kan også vere litt lurt at du ikke er der så lenge om morgenen, men heller blir litt når du henter.

Om du blir en stund hver morgen kan han tro at det er slik det skal være.

Ikke vær negativ når gutten er i nærheten. Virk trygg og positiv. Ikke si trist : Nå MÅÅÅ mamma gå, osv......

Lykke til og håper det ordner seg snart. Med slike små går det oftest fort over.

(Er selv førskolelærer)

Håper at det ordner seg for dere

Skrevet

det er stort sett pappan som har levert han pga jeg syns det er tøft liksom...

ellers så har jeg prøvd å være blid og positv når vi har vært der og når han har blitt hentet/levert:)

5 timer er det egentlig bhg som har bestemt... Vi ville jo at han kunne begynt 10-12 de dagene jeg er ferdig kl 12 og sambo begynner 12. men det syntes de ble alt for kort...

så jeg syns dette er vanskelig...

Skrevet

Har svart deg inne på 0-1 også, men syns ULLDOTT sitt forslag var bra! Skulle bare innom å si det.. :-)

En lengre tilvenningsperiode er å foretrekke foran at du kommer susende hver gang han er lei seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...