Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 altså, hvis man kommer til spania og skla bestille tapas i en tapsbar- bestemmer man da innholdet eller er det liksom fast dem kommer med? her i norge føler jeg liksom at "alle" bruker ordet tapas om alt som er litt fingermat aktig, fordi det liksom høres finere ut... men bl elitt nysgjerrig på hvordan den tradisjonelle er?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Kommer helt an på hvor i spania du er vil jeg tippe. Men jeg vil gjette på at du får litt kjøtt, litt fisk, litt ost og noen grønnsaker/salat. Spanjolene er veldig opptatt av komplette måltider med "litt av hvert". Tapas betyr jo egentlig bare smårett tror jeg, og et flott matland som Spania vil sikkert varierere innholdet i tapasen etter sesongen og lokale råvarer. Klassikere er vel kjøttboller (spicy) feks.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Hvis man bestiller tapas i spania må man velge mellom masse forskjellige småretter. Tapas betyr vel fingermat på spansk tror jeg ;-) Det er ofte saltbakte småpoteter, oppskåret skinke, salami og andre pølser/spekemat, fritert akkar/kylling/blåskjell m/dip, kjøttboller med saus, oppskåret ost m.m.m.m.m. Brød og aioli (hvitløksmajones) er fast følge til. Det finnes mange lokale varianter så det er altså ikke noe fast og bestemt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 ja det var det jeg lurte litt på, om man kan velge selv hva men vil ha.... er ikke alt jeg kan spise når vi skal dit, som alle fisketyper og spekemat osv....
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Anbefaler deg å prøve: Albondigas (kjøttboller) Stekte Chorizo Fritert ost et eller annet med aïoli Stekte poteter Spansk omelett (tortillas) Eeeeeelsker tapas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå