Gå til innhold

Barnehage og folkeskikk (læring altså)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille snupp har akkurat begynt i barnehagen. Hun stortrives og ser ut til å ha funnet seg til rette. Så sånn sett er jeg veldig fornøyd, de ansatte er jo også super søte.

MEN, det jeg lurer på. På småbarnsavdeling, hva kan man forvente at de lærer barna? Altså lille snupp på 1,5år har fra hun kunne si ord alltid sagt takk for maten (rekker ut hånden og sier "takk takk") Vi er jo ganske opptatt av at hun skal lære seg grunnleggende folkeskikk, slik at det rett og slkett bare er naturlig for henne.

På hennes avdeling (småbarn) så er ikke dette vanl.ig at de lærer eller i det hele tatt følger opp på det de allerede kan.Ikke sang de noen form for sang før mat (du som metter liten fugl osv.)

Er jo helt ny i barnehage gamet så vet ikke hva som er normalt/vanlig og ikke.

Noen som kan hjelpe meg med noen synspunkter/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm det lurer jeg på også.

Vi har nettopp byttet bhg. på Knerten, pga. flytting ikke fordi vi var misfornøyd.

Og i den forrige bhg. sang de før mat, de måtte vente til de sa "værsågod" og så takket de for maten når de var ferdig.

Men dette gjør de ikke i den nye bhg.

Derfor lurer jeg også på hva som er vanlig, siden vi bare har erfaring med at de gjør det...

Skrevet

I barnehagen til snuppa sier de takk for maten, lærer å sitte pent ved bordet osv.

Jeg synes det er litt rart om noen ikke gjør det!?

Skrevet

Jeg er ped.leder på en småbarnsavdeling.

Vi synger alltid før maten (dvs, hvis det er veldig hektisk og få folk så KAN det hende at det glemmes, men det er kanskje 1 av 20 ganger...)

De som klarer å gjøre seg forstått, lærer vi å BE om ting... Altså si "kan jeg få?" istedenfor "jeg vil/skal ha!"... De må sitte fint på stolene sine, og si takk for maten når de går fra (de som kan, da selvfølgelig)

Det går både på folkeskikk og på normal respekt for de man omgås. Man forlanger ikke, man spør om noen kan gi noe til en... Man sier hei når man møtes og hadet når man går... Man sier unnskyld om man dytter borti noen ved et uhell...

Av og til føler jeg faktisk at vi på min avdeling bestreber dette mer enn kollegaene våre på storbarnsavdelingene...

Skrevet

da er det ikke bare meg altså? godt å vite. Snuppa er en megen veloppdragen liten frøken (hihi) Og vi vil jo gjerne at hun skal oppmuntres til å fortsette slik. Jeg spurte nemlig ped.leder (nyutdannet) om dette var noe de gjorde. Nei svarte hun. Så jeg spurte jo om de kanskje kunne gjøre det da min datter er vant til det.

Føles nesten som om det bare er et sted barnet mitt oppholder seg. Istedet for at hun blir oppmuntret til videreutvikling.

hmm, mulig jeg er litt av en snerpe (hihi)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...