Gjest Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Er 17 + 3 dager og har ikke kjent noe form for liv i magen min. =( Men er første gangsfødende. Å typen bare sier jeg skal slappa av. Men klarer det ikke. Er så bekymret. Leser på alle andre å de kjenner det i fra 15-16 uker..syns ikke magen min heller har vokst så mye =(
Phu Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 slapp av eg e i uke 19 nå å har kjent liv i 2-3 dager bare førstegangsfødende trenge ikje kjenne liv før i uke 20-21
Gurine Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Heeeeelt normalt, så du kan ta det helt med ro. Jeg er tredjegangs og kjente vel ikke liv før enn i uke 20-21. Det kommer an på hvordan morkaka ligger i forhold til babyen og hvordan babyen sparker. Det er vel helst de som kjenner spark tidlig som vil annonsere det her inne, derfor man hører så mye om de som kjenner noe tidlig. Og det er vel helst legesenter/fastlege man evt kan prate med på dagtid på en vanlig ukedag vel, legevakta er vel bare til de dagene og tidene på døgnet som legesentrene holder stengt? Men du kan nok slappe helt av, sparkene kommer nok om et par uker
Guttemamma75 Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Kjære vene deg, det er helt normalt å ikke ha kjent liv når man er kommet så langt som du er i svangerskapet.. Gi det noen uker så skal du se at du kjenner noe.. Om du er veldig bekymret kan du jo ringe til jordmor eller legen din og be om å få høre hjertelyd sånn at du kan bli beroliget.. Ellers er det vel ikke lenge til du skal på ultralyd? At magen ikke har vokst trenger heller ikke bety noe, noen får stor mage fort, for andre tar det litt lengre tid.. Det er jo også forskjell på hvor stor magene blir i slutten av svangerskapet.. Ta deg en telefon til legen/jordmor du - det er ikke behov for å dra til legevakten for det er jo ikke noe akutt galt - og det er det legevakten er til for... Lykke til i svangerskapet, alt er nok helt i orden med spire din!
GeneralSpringSkalle Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 hei alt er nok bra skal du se, jeg kjente liv første gang i uke 18 med nr 1, og i uke 17 nå hadde/ har heller ikke særlig mage enda. er nok rett rundt hjørnet som typen din sier men det gåralltids an å ta en tlf til legen/føden i morgen så får du svar og betryggelser fra lege/jm viktig at du har det bra og er trygg også. stress er ikke bra for hverken deg eller din lille nå
Gjest Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Gurine Heisann.. Off er ikke lett å slappe av. Magen har heller ikke vokst så mye.. og mangen symptomer har og gått vekk. Har bare vondt i brystene. Legevakten kan jeg gå til etter 3. Men det er jo gratis. og det er bedre å sjekke en gang for mye. Men takk for svar =D
Gjest Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Hei Pearl 33 + keiserlig gutt.=) Ja. Du fekk meg nå til å slappe litt mer av =) Takk. Får ta ein telefon å hørre hva de sier. Lykke til du også=D
Maya_1 Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Slapp av. Hvis du leser litt rundt er det mange som ikke kjenner noe før 18-19-20. Rundt 20 står det er normalt for førstegangsfødende.
Gjest Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 morigata Heisann. Å snilt og beroligende skrevet. =) Eg håper så inderlig at alt er bra. Er liv redd for å miste babyen vår. Men det er nok alle. Men skl prøve å slappa av. Så får jeg ta heller en telefon. =)
Gjest Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Skjønner hvordan du har det, men slapp av!! Jeg hadde det helt likt som deg da jeg var så langt på vei. Følte at ALLE kjente liv tidlig, hadde ingen symptomer, nesten ikke mage... Men alt var i orden Jeg kjente ikke liv før jeg var 22+1. Har du vært på ordinær ultralyd ennå? Jeg fikk vite da at jeg har morkaken på fremsiden, å da kan det ta ekstra lang tid før man kjenner noe. Jordmor sa til meg at man faktisk ikke SKAL kjenne liv før nærmere uke 30. Og for førstegangs er det visst mest vanlig å kjenne noe en gang mellom uke 18 og 24. Men dra til lege/jordmor, så får du ihvertfall snakket med proffe. Kanskje du klarer å slappe av da Å hvis du er heldig får du høre hjertelyden også
GeneralSpringSkalle Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 hei igjen fint å kunne hjelpe. er så greit å ha så mange å hente råd og erfaringer fra, er vel mye derfor vi er her. for å hjelpe hverandre, å dele lykke til videre!
Gjest Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 HappyFreak! m/desemberbaby =) Å godt at andre og har hatt det sånt som meg. Snakte me forloveden nettopp og han var enig i å ringe jormor å hørre hva hun hadde å si. =) I uke 30, wow det var lenge =P Men får håpe jeg kan få lov til å kjenne noe snart. Det er nok kjempe god følelse. Og gleder meg til det. Kjennes det ut som bobler? eller gjør det vondt? vet ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller... Å hjertelyden er så spesiell å høre =D
Gjest Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Mange sier jo det kjennes ut som bobler, men jeg kjente aldri det. Sikkert siden jeg ikke kjente liv før såpass sent. Første gangen jeg kjente noe var det faktisk så kraftig at jeg kjente det på utsiden også, ett skikkelig dult med andre ord Jeg klarer ikke å beskrive det på noen annen måte enn at det er en baby som ligger å vrir på seg inni magen! Du vet hva det er når du kjenner det! Da er det ingen tvil om det er luft i magen eller babyen. Masse lykke til Håper du får snakket med jordmor slik at du får slappet litt av. Fælt å gå å bekymre seg sånn...
Gjest Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 Første gangen jeg var gravid kjente jeg ingenting før mot slutten av uke 19, så du har god tid enda! Normalen er å kjenne liv første gang et sted mellom uke 15 og 24, så det varierer veldig fra person til person. Så jeg synes du skal høre på typen jeg, og prøve å slappe av litt ;-)
Gjest Skrevet 22. august 2008 #15 Skrevet 22. august 2008 Gud så snill du var =D likte deg. Tusen takk. masse lykke til me deg også. Så koseligt å få baby i desember. jeg venter i januar/februar. gleder meg. Hvilket kjønn har du?
Gjest Skrevet 22. august 2008 #16 Skrevet 22. august 2008 Vi venter mest sannsynlig jente Vi skal på 3d-ul i oktober, håper de ser helt sikkert hva det er da. Syns det er så lite å velge i nøytrale farger. Syns du er heldig som har termin på begynnelsen av året. Jeg er selv født sent, så vet hvor kjipt det kan være :/ Men det er jo bare til man er blitt 18, så er det ikke så nøye lenger Når skal du på ultralyd?
Gjest Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 Oki =) ja er vell bare til man er 18 år;) Jeg skal ha ultralyd neste fredag, 29.aug. Gleder meg!
Julemamma08 Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Har nok god tid før du "behøver" å kjenne liv. Tar vanligvis også lengre tid for en førstegangs enn flergangs, side vi ikke helt vet hordan det skal kjennes ut. Barnet har fortsatt veldig god plass, og er isom sagt ikke alltid like greit å skjønne hva som er spark eller ikke som førstegangs. Er førstegangs selv og trodde f.eks kynnerne mine var noe helt annet i starten. Første gang jeg kjente spark trodde jeg det bare var luft. Er jo ikke akkurat som den lille i magen er noen Tyson ennå =)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. august 2008 #19 Skrevet 22. august 2008 Kjente liv i uke 20+ jeg. så ta det med ro;) Ikke bry deg for mye om de som kjenner liv veldig tidlig, mange er andregangs, og da vet man mer hva man skal kjenne etter.
Giinaღ Skrevet 22. august 2008 #20 Skrevet 22. august 2008 Er 18 uker og kjenner heller ingenting. Dvs. det er vanskelig å vite hva man skal kjenne etter, da... men ser jo at magen vokser Er helt sikker på at jordmor kan lete etter hjertelyden for deg om du skulle være for bekymret. Men det har du absolutt ingen grunn til. Den ligger godt gjemt der inne fortsatt, så ikke alle kjenner spark ut mot magen.
pivi Skrevet 22. august 2008 #21 Skrevet 22. august 2008 ikke gå rundt å vær nervøs;-) jeg kjente ikke konkrete spark før uke 24 med den første, men vet jo nå at jeg kjente noe tidligere enn det....er nå 17 uker å har ikke kjent noe enda... men var å hørte på hjertelyd i dag så alt vel, føler du deg usikker, er det bedre å gå inn til JM eller lege å høre hjertet så blir du roligere:-) bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite!!! Lykke til!!
Gjest yrild Skrevet 22. august 2008 #23 Skrevet 22. august 2008 Hei :-) Jeg er også førstegangs og kjente ingenting før i uke 19! Nå er jeg 22+6 og lillemann sparker som en gal :-) Tror ikke man kan sammenligne noe særlig med andre... alt er så utrolig forskjellig! Så lenge jordmor og lege sier at det er normalt å ikke kjenne, ville jeg prøvd å ikke stresse :-) Men jeg har vært utrolig uttålmodig selv, så jeg vet hvordan det er!! Klem
Gjest Skrevet 22. august 2008 #24 Skrevet 22. august 2008 Oki=) takk for svar. Å d e litt betryggene å hørre at ikke alle kjenner spark og bevegelse så tidlig. =) Lykke til me svangerskape ditt=D
pivi Skrevet 22. august 2008 #25 Skrevet 22. august 2008 Lige måde:-) en gyllen regel er at alt er normalt og ingenting er unormalt, det er så masse som skjer med kroppene våres nå og det beste du kan gjøre for barnet er å ikke være nervøs, nyt svangerskapet og hvis noe er usikkert så spør du;-) ikke hør på "bedrevitende" mennesker, bruk sund fornuft, da kommer du langt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå