Gå til innhold

Sukker i urinen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Var hos legen idag morres og hadde sukker i urinen.. Var der på tirsdag også og da var det ingen utslag på noen ting..

Kan svangerskaps diabetes komme på 3 dager sånn eller kan det være andre ting som har slått ut? (f.eks at jeg drakk saft i natt..)

Skal tilbake med fastende urinprøve, men det er ikke før på onsdag, så hvis noen har erfaring hadde det vært fint..

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Hvis du har sukker i urinen, betyr det at du har hatt et blodsukker på over 10, som ikke er normalt. MEN nyrene skiller lettere ut sukker når man er gravid, så det trenger ikke bety noe.

Hvis du får sukker i urinen en gang til, bør du ta en glucosebelastningstest hos legen din. Den vil gi svar på om du har svangerskapsdiabetes. Skulle det vise seg at du har dette, vil du få tett oppfølging av spesialister.

Jeg er selv gravid for 4. gang med dette, og det går helt fint:-)

Lykke til!!!

Skrevet

Ja, det var det han sa.. Hvis det fortsatt er sukker i urinen på onsdag, selv etter at jeg har fastet må jeg ta en sånn test.. Ble litt urolig for at jeg må vente så lenge med å få svar, men godt å høre at det ikke var noen problem for deg..

Fikk du store babyer? Måtte du bli satt igang? Går det tilbake til normalen etter at man har født..?

Takk for svar!!

Skrevet

Hei igjen:-)

Alle barna har vært under 4 kg, så de ble ikke større enn normalt. Jeg har regulert diabetesen med kosten, men noen må ha insulin til hjelp. Du vil måle blodsukker jevnt før og etter mat, og de verdiene du får avgjør om duu trenger insulin i tillegg. Du blir uansett veldig sunn i svangerskapet!!

Normalt skal du ikke gå over termin, så du vil få overtidstime før du er på overtid for å vurdere evt igangsettelse. Jeg har blitt satt igang med en av min og går å venter nå....:-)

Skrevet

Jeg har hatt sukker i urinen et par ganger, men fastende blodprøve og urinprøve har vært helt fine. Jeg var hos to forskjellige leger, og ingen av dem ville gi meg en glukosebelastningstest, så da slo jeg meg til ro med at det var greit. Jordmor synes det var rart jeg ikke ble testet for svangerskapsdiabetes, men jeg tror kanskje det digitale utstyret til legene jeg var hos viser litt mer nøyaktige resultater enn stripsene til jordmoren min.

Skrevet

jeg har hatt sukker i urinprøva mi en gang,og fikk beskjed om å komme igjen dagen etter fastende og ta en glucosebelastningstest..noe som smakte helt JÆVLIG!!!! sleit med å få ned den men...tok blodprøve 2 timer senere og prøvene var helt fine,så var nok et engangstilfelle:) krysse fingra for at det er det med deg også!!:)

Skrevet

Du trenger ikke ha svangerskapsdiabetes selv om du har sukker i urinen, og du trenger heller ikke ha hatt høyt blodsukker for at det skal skilles ut sukker gjennom urinen. Det er ganske så vanlig at man får en nedsatt toleranse for sukker i nyrene under et svangerskap, dette fordi påkjenningen på nyrene er ganske mye større når du er gravid. Mye mer blod som skal renses gjennom nyrene nå enn ellers.

Også kommer det jo litt ann på hvor stort utslag på sukker du hadde også da...hadde du masse utslag, og fortsetter å ha det, så er jeg helt enig i at du bør få en glukosebelastning.

Uansett så får du ha lykke til,og det går helt sikkert bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...