Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 og hadde en voksen datter som trengte et lån på 200 000. Hadde du gitt henne det? Hun hadde da betalt tilbake 4500 i mnd, og skulle bruke pengene til å betale ned en del kredittkort og smålån så hun bare hadde 1 lån å betale på.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Kommer litt an på datteren. Hadde ikke lånt til en datter jeg hadde mistekt skulle bruke det til dop og slike ting. Men eller: selvfølgelig!
Stratos med 3 barn Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Hadde jeg ikke hatt bruk for de selv så selvfølgelig, men det hadde fulgt endel forpliktelser med det lånet! Ikke mere kredittkort feks
Cat.68 Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Ja det trur jeg nok, men ekstremt vanskelig å svare på. For det hadde nok kommet veldig an på hvorfor og hvordan datteren min kommet opp i denne situasjonen og hvor mye jeg hadde stolt på hennes betalingsevne, samt hvilke planer jeg selv hadde hatt for disse pengene. men sånn i utgangspunktet så JA.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 Kredittkort og smålån??? Ikke bra! Se bare hvordan det gikk med biskopen fordi kona hans ville hjelpe sønnen!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter noe helt sinnsykt og lurer på å spørre mamma. Grunnen til alle kredittkortene og lånene er at jeg og samboeren min var sinnsykt dumme for noen år siden og tok opp lån uten å tenke på fremtiden. Vi var unge og naive rett og slett. Gjelden har bare blitt større og større og nå går vi i minus hver mnd. Eneste måten å redde oss på er å få samle alle disse lånene til et lån, for da kommer vi til å betale ca 5000 mindre og det blit nedbetalt på 3 år! Vi skal aldri få oss kredittkort igjen, eller ta opp forbrukslån. Vi har lært! Hun kan få bevis på at pengene går til å betale ned gjeld også. Og hun har ikke planer for pengene. Hun bruker ikke så veldig mye selv heller. Men tør liksom ikke å spørre. Er så redd for at hun blir sint eller noe. Eller at hun sier blankt nei. Da er alt håpet ute for oss. Da vet vi ikke hva vi skal gjøre lenger. Har mota meg opp i ukevis nå.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 Hadde det vært meg og min mor hadde jeg spurt! Man må tørre å være sårbar for å få hjelp! Skal se det ordner seg
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Biskopen er slått personlig konkurs av familie kona har lånt penger av for å hjelpe sønnen som har rotet seg opp i et økonomisk uføre. Gjelda bare ballet på seg, og de kunne ikke betale tilbake! Har du rotet det til for deg, må du ordne opp selv og ikke springe til mamma!!!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Vi har slitt med dette i årevis, og nå er det krise. Det er eneste utvei. og dette er ikke snakk om flere millioner heller! Jeg gjør alt for at ungene skal ha det godt, og det har de ikke dersom vi går konkurs...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 4500 kr i mnd i 3 år, det er bare 162 000 totalt. Hva med resten og rentetapet hun har i den perioden? Skal dere samle alt smålån til ett lån, det vil si bruke de pengene til å betale de lånene og bare betale din mor? Hadde kanskje spurt jeg også, men dette må i tilfelle gjøres på en skikkelig måte, med gjeldsbrev, nedbetalingsavtaler og ev pant i noen av deres eiendeler feks. bil. Dessuten kan dere ikke da bare la være og betale en mnd, pga ferie eller julegaver.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Hei! Jeg har nettopp vært i akkurat samme situasjon som deg! Bortsett fra at jeg skylder 300.000.....Ville ikke si noe til mamma pga hun driver med regnskap, og jeg visste hun kom til å bli utrolig skuffet over at jeg var så "dum". Men da det ble samlivsbrudd (og all gjelda sto i mitt navn) risikerte jeg at x`en ikke kom til å betale sin del av gjelda. Nedbet. pr mnd var på 9500,- og som alenemor sier det seg selv at det går bare ikke. Så enden på visa var at jeg måtte fortelle det til mamma, hun ble fryktelig skuffet, men vi dro i banken, og mamma kausjonerte for et lån for å dekke opp all gjelda mi. Jeg sitter nå med 3700,- i utgifter på lånet i mnd i 10 år og det klarer jeg fint å betjene selv hvis x`en ikke betaler. Men så lenge han gidder å gjøre opp for seg, så er jeg gjeldsfri om ca 4 år. Hadde jeg vært deg ville jeg forklart situasjonen for moren din, hun forstår nok situasjonen deres og vil hjelpe deg! Aldri mer kredittkort og forbrukslån på meg heller...Lært en dyr lekse.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Snakk med din mor, forklar situasjonen. De overrasker som regel og hjelper til når man har mulighet. Det er min erfaring. Jeg har også hatt lignende problem, men mye mindre gjeld. Jeg gikk etter mye overveing til min far og forklarte situasjonen. Han hjalp meg, selv om jeg trodde han kom til å bli veldig sint. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 Dersom du hadde vært min datter hadde jeg lånt deg pengene, men hadde jeg hatt andre barn jeg ikke kunne låne like mye til ville jeg krevd at du betalte rente for pengene også. Like mye som jeg ville fått for pengene om jeg hadde de stående i banken. I dagens marked kan man ihvertfall få 6.6% rente i banken. På 200 000 blir det 13 200 kr pr år. Rente utgiftene kan du imidlertid trekke fra på skatten (og din mor må betale skatt for renteintektene). Skal du betale ned 200 000 over 3 år blir det 5 556 kr pr måned + rente = 6656 kr. Ville heller valgt nedbetaling over 5 år, da blir det 4433 kr pr måned inkl. renter.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #15 Skrevet 22. august 2008 Jeg hadde ikke lånt 200 000 kr til min datter. Jeg hadde heller hjulpet henne til å løse problemene på annen måte.. Hadde jeg rotet på meg en gjeld på 200 000 kr hadde jeg ikke hatt samvittighet til å spørre mine foreldre om lån.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #16 Skrevet 22. august 2008 Jeg har 450.000 på kontoen nå, men visst hun var til å stole på, hadde jeg gjort det, men var hun upålitelig, hadde hun ikke fått ei krone.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 Men er de 200 000 din del av lånene, eller hele spetakkelet? Tror nok jeg ville forventet at samboeren din fikk hjelp til sin del av sine foreldre, og at jeg kunne hjulpet min datter med hennes halvpart.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Takk for gode svar! Tror jeg har rekna litt feil ut hvor mange år nedbetalinga tar. Har selvfølgelig tenkt å betale renter! Hun skal ikke tape en krone på dette! Har tenkt å skrive gjeldsbrev, kontrakt med samboeren min i tilfelle det blir slutt osv. hans foreldre har ikke så mye penger, så de spør vi ikke. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå