Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Har fått beskjed fra barnehagen om at noen barn på avdelingen til datteren min har fått kyssesyken.. Er noen av barna hun tilbringer mest tid sammen med, så frykter hun kan ha blitt smittet:s Er det farlig for meg om hun evt smitter meg? Noe ekstra forhåndsregler ang dette når man er gravid? Bekymret da jeg ikke vet noe om hvordan dette kan påvirke graviditeten og barnet i magen...
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Kyssesyke er ikke farlig for en gravid eller fosteret, men blir man svært syk og får problemer med å ta til seg mat/drikke på grunn av hovne kjertler i svelget eller får svært høy feber - så vil det i svært sjeldne tilfeller også være uheldig for fosteret. Merk at dette ikke gjelder spesielt kyssesyke, men den generelle påvirkningen som selvfølgelig kan oppstå ved enhver infeksjon. Det er liten grunn til å ta noen spesielle forholdsregler, annet enn at du og kollegaen din ikke behøver å ha nærkontakt eller nyse på hverandre. En person med kyssesyke er smitte"farlig" lenge, også etter at den akutte infeksjonen er gått over - og det er derfor umulig å ta noen spesielle forholdsregler - viruset er svært vanlig i befolkningen og du kan ha vært utsatt for smitte mange ganger tidligere uten å vite om det. Slett ikke alle får tydelige symptomer, hos noen kun lettere forkjølelsesplager. Hentet fra lommelegen.no
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 21. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2008 Takk for svar! Vanskelig å unngå nærkontakt da jeg regner med at min datter er blitt smittet.. Men satser på at ingen av oss får det:) Får vel bare vente og se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå