Gå til innhold

Pappapermisjon når jenta er student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sånn at min stakkars barnefar som jobber fast fulltid og betaler skatten sin ikke har krav på sine to uker pappapermisjon med lønn med barnet sitt siden jeg har vært student og ikke har opptjent noen rett til foreldrepenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg tror du er nødt til å være ute i jobb eller skole vist han ska få pappapermisjon ;) *tror*

Skrevet

De to ukene med perm du snakker om er vel de som er rett etter fødsel. De har ikke noe å gjøre med permisjon eller penger, det er det arbeidsgiver som bestemmer om han får lov til å ta ut.

De 6 ukene med fedrekvote i fødselspesmisjonen forsvinner nok desverre ja, når mor er student, og ikke har hatt en deltids-stilling som har vært på over 50%.

Skrevet

..når det er sagt; såklart pappaen kan ta permisjon, men de 6 ukene som er forbeholdt pappaen forsvinner. Du kan godt ta 3 mnd permisjon og pappaen 7 mnd f.eks, hvor han vil få permisjonspenger regnet ut av sin egen lønn.

Skrevet

Jeg var student da jeg gikk gravid med jenta mi som er født i 2004. Da tok pappaen 1 års fødselspermisjon, siden han hadde tjent opp retten til permisjon, men ikke jeg! De første 6 ukene MÅ mor ta, og så bestemmer dere etter det!

Skrevet

De to ukene i forbindelse med fødsel har far krav på permisjon, men ikke krav på lønn (noen arbeidsgivere betaler uansett ut lønn disse ukene). Men siden du er student så mister han retten på fedrekvoten på 6 uker, men har likevel rett på foreldrepenger/permisjon om du går tilbake i studiene: som andre har sagt, det er kun de 9 første ukene (3 før termin og 6 etter fødsel) som mor må ta, resten 29/39 uker står dere fritt til å fordele slik at han kan ta store deler av disse, men da kreves det som sagt at du går tilbake i studiene/jobb.

Vi har tenkt til å fordele det slik, jeg tar de 3+6 ukene jeg må ta, går tilbake i studier (skriver masteroppgave og kan jobbe hjemmefra), mens pappan tar ut full permisjon (100%) i de 25-26 ukene fram til jeg er ferdig med studiene. Så er jeg hjemme (uten stønad) fram til småtten er rundt året, da starter jeg i jobb. De resterende 3-4 ukene kommer pappan til å ta ut gradert (1 dag i uken) etter at jeg begynner i jobb.

Skrevet

Fedrekvoten (6 uker) har far krav på uavhengig av om mor er student eller ikke. Ikke en gang fødselsstipendet blir redusert dersom far tar ut fedrekvoten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...