Gå til innhold

Forferdelig lite oppfølging under svangerskapet.. andre!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fylte ut svagerskapskjema og tok blodprøve i uke 6 (måtte komme tidlig pga legen skulle på ferie). Ikke blodtrykk,ikke urinprøve,ikke kjenne på magen.. ingenting!! Ringte legekontoret i uke 12 for å høre om jeg fikk komme å lytte etter hjertelyd..men NEI.. Begynner på uke 15 imorgen og syns det er veldig lenge å vente til UL iuke 19. Jordmor skal jeg ikke til før uke 24..

I mitt forrige svangerskap fikk jeg høre hjertelyd lenge før ord. UL... Håper og tror jo at alt er bra, men det er jo alle disse bekymringene da..

Må man ha henvisning fra lege for privat UL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si til legen din at du er bekymret og at du ønsker å høre hjertelyden eller få en henvisning til privat UL. (ja du må ha henvisning) Og du må legge godt på, at du er KJEMPE nervøs!!!! Det gjorde jeg og fikk UL i uke 14:)

De har kuttet veldig ned på kontrollene i et svangerskap har jeg skjønt, og jeg er enig med det at det er alt for lenge å vente.

Lykke til - håper du får ordnet det:)

Skrevet

du trenger ingen henvisning dersom du skal ta privat UL, men du må betale alt selv.

Skrevet

Ja det må man kanskje ja. Jeg betalte ingenting hos den private, siden jeg fikk henvisning:)

Skrevet

Enig i at det er for lite oppfølging! Har ei jebte på 4 år, da var jeg til kontroll i uke 6, 11, 16, UL uke 19, og så jevnlig fremover mot fødsel. Nå er jeg i uke 22, og føler at jeg ikke har hatt noen skikkelig kontroll! Har tatt blodprøver og blodtrykk hos legen, det er det hele. Var på UL i uke 18, og får ikke kontroll hos jordmor før i uke 25. Altfor dårlig mener jeg!

Skrevet

får du ikke komme til jordmor tidligere da?

her i kommunen er legene dårlige til å følge opp,så jeg drar heller til kontroll hos jordmora. bestiller time når jeg selv føler for det,mn ikke med så alt for korte opperom da;)

Skrevet

mulig tidene har forandret seg, mine to første svangerskap ble begge nøye fulgt opp måndtlig fra 10. uke. Denne gangen sendte jeg ydmykt en mail med spørsmål om time til legekontoret da jeg var 14 uker, men fikk ikke time før 3 uker etter- da er jeg godt 16 uker. Men jeg tar det med ro. Trenger ikke å renne ned dørene heller hos doktorn. Det er vel også egentlig i det 3. trimesteret at alle "farene" oppstår.

Gleder meg til ultralyden!

Skrevet

Mange leger som uansett ikke vil lytte etter hjertelyden før UL er unnagjort. Dette fordi det er en viss sjanse for at man ikke hører hjertelyd selv om fosteret er i skjønneste orden. BT og urin er det ikke så stor vits å sjekke ofte i 1. trimester, da svangerskapsforgiftning ikke oppstår før etter uke 20.

Hvis du trenger noen å snakke med, ville jeg heller prøvd å få time til jordmor. Legen sjekker mest det medisinske(forsåvidt riktig prioritering etter min mening).

Jeg hadde forresten ktr i uke 8, UL uke 18 og skal ha neste ktr uke 22. Er fornøyd med det.

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg er i uke 27 og har vært på tre kontroller + privat og ordinær ul så langt (privat ul bare fordi jeg hadde lyst til å se om alt var ok). Første i uke 10, så en i uke 24 og nå en denne uka (ble litt tett pga ferieavvikling). Har tatt blodtrykk og levert urinprøve på alle tre, de to siste har jeg og fått høre hjertelyden, og på den siste fikk jeg sjekket blodprosenten. Fikk tatt alle nødvendige blodprøver i uke 12 (sykehuset som analyserer prøvene ønsker ikke å få de inn før). Jeg har hatt et greit svangerskap, ingen store problemer som krever at jeg burde se legen mer, og synes ikke jeg har hatt behov for noe mer oppfølging. Framover så blir det jo oftere kontroller, men nå skjer det jo endel mer også.

Min lege vil ikke lytte etter hjertelyd før etter ordinær ul, rett og slett fordi man kan risikere å ikke høre noe selv om alt er i orden (morkaka kan ligge foran etc).

Hvis du ønsker privat UL bare for å roe deg selv så er det jo bare å bestille en, trenger ingen henvisning fra lege for å få det (alle gravide er jo litt bekymret i begynnelsen - men det kvalifiserer vel strengt tatt ikke til å få gratis ul tidlig....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...