mooimooi Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 var til jordmor igår, og hun ringte å ville ha meg inn på ul pga lave sf-mål. kom på timen idag og babyen er ca 20% mindre enn "normalt". skal tilbake imorgen og måle hvor mye næring som går gjennom navlestrengen... får håpe det ikke er noe galt med den... noen med erfaring om dette?
*novemberbebbis* Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Hei! Jeg har også vært på ul pga lavt sf mål, min gutt i magen var 11 % mindre enn normalen, men det gjorde ingentingen, fikk ikke ny time eller noe..var liksom ingen fare sa de til meg! Så syns det er rart du må tilbake allerede i morgen for videre undersøkelse.. MEN, utrolig bra de følger deg opp!!!! Lykke til i morgen, alt er sikkert bare bra skal du se:) De vokser jo i rykk og napp! Har ei fra før, hu lå 22% OVER snittet i uke 32, men veide bare litt over 3 kg når hu ble født.. Vil gjerne høre åssen det går med deg i morgen, da
mooimooi Skrevet 21. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2008 må inn til kontroll hver 14dag herretter sa de... vet ikke jeg nei...
gravid_m_nr3 Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Hei! Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Etter at jordmor fant ut at sf-målet var lavt og at babyen hadde flatet ut fra sin egen vekstkurve, ble jeg henvist til ul. Der fant de at babyen var 21 % under gjennomsnitt, men at ting ellers så helt fint ut. Fikk ny time etter 14 dager, og var på den kontrollen i dag. Nå ligger babyen 16 % under gjennomsnitt. Det betyr at den har vokst ganske bra disse 14 dagene, og antaglig betyr bare dette at babyen vokser i rykk og napp, som det heter. Hva gjør de når de sjekker næringsmengden gjennom navlestrengen? Jeg har ikke fått noen forklaring på hvorfor min baby er så liten. På ul kikka de på blodgjennomstrømniingen til morkaka (tror jeg, ble rødt og blått på skjermen). Ellers er ingenting gjort for å finne årsaken. Litt urolig for akkurat det, men føyser det litt vekk. Babyen har jo vokst nå. Skal tilbake til ny kontroll om to uker.
sullemor Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Hvilke symfysemål ligger du på nå da? Jeg var til legen på mandag og fikk vite at jeg hadde symfysemål på 29cm og jeg var den dagen i uke 34+4. Ble ikke sendt noen plass jeg. Fikk ny time neste fredag.
mooimooi Skrevet 21. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2008 Jeg vet ikke jeg nei... det som var værst her tror jeg... er at forrigemann var 3840gram og denne så liten... det var visst ikke helt normalt... håper bare blodgjennomstrømminga går som den skal, da regner jeg med at det ikke er noe galt. har time 12.45 imorgen, så det blir spennende... godt å høre at det er flere...
LadyBlackJack Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 sullemor: Jeg var hos legen i går og hadde sf mål på 29,5cm,var da 34+3. Legen nevnte ikke noenting,og har neste kontroll om 14dager hos jm. ser tydelig på vekstkurven at den har flatet ut,og vurderer å ringe lege el jordmor å be om en ul,bare for sikkerhets skyld. Fikk du ny time etter 1 uke gr de lave målene?
sullemor Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Fikk ny time nesten 2 uker etter. Dette var på mandag, skal inn igjen neste fredag. Jeg liker ikke å måtte gå slik å vente.
sullemor Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 Forresten er jeg 28cm, nå som jeg ser nærmere etter. Så.. 28cm i uke 34+4.. Hva skal jeg gjøre? Vente til neste legetime? Er kjempe urolig. Jeg ligger halvannen-to cm under det grønne feltet på symfyse-tabellen.
LadyBlackJack Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 tror det er ganske lett å få en ul om man ringer og sør i en slik situasjon,så om du føler at det blir lenge og vente og bekymerer deg ville jeg ha ringt. Kommer nok til å ringe selv,for tenker at det er bedre det, enn å finne ut om 2 uker at småen kanskje ikke har vokst,for da å bli sendt på ul.
sullemor Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Forresten er jeg 28cm, nå som jeg ser nærmere etter. Så.. 28cm i uke 34+4.. Hva skal jeg gjøre? Vente til neste legetime? Er kjempe urolig. Jeg ligger halvannen-to cm under det grønne feltet på symfyse-tabellen.
sullemor Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Forresten er jeg 28cm, nå som jeg ser nærmere etter. Så.. 28cm i uke 34+4.. Hva skal jeg gjøre? Vente til neste legetime? Er kjempe urolig. Jeg ligger halvannen-to cm under det grønne feltet på symfyse-tabellen.
sullemor Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 oida.. klikka for maskinen min der. Hehehe..
Sauen Shaun Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Hei,hei. Gikk gjennom dette med min første. Sf målet flatet ut og jeg ble sendt på ul. Gutten min fikk for lite næring i magen og sluttet å vokse. Avviket var over 30% i minus da fødselen ble satt i gang i uke 34. Gikk veldig greit det. Han var frisk da han kom ut, bare litt liten. Så trengte 1 uke i kuvøse og 1 mnd på sykehuset. Han var 1585gram da han ble født. Men det som er viktig å vite er at noen barn er små genetisk og det kan derfor være normalt at babyen er liten. Det er også derfor de måler blodgjennomstrømningen for å se om babyen får nok næring. Får han det og har det godt i magen gjør det ikke noe om han er litt under gjennomsnittet. Husk en normal baby har en vekt mellom 2800 gram og 4800 så det er ganske stort spenn innenfor normalen. Lykke til.
mooimooi Skrevet 22. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. august 2008 ble du satt igang lenge etter at de fant ut at han ikke fikk nok næring?
Sauen Shaun Skrevet 22. august 2008 #20 Skrevet 22. august 2008 De fant det ut i uke 30 sånn ca, så jeg gikk en mnd med kontroller hver uke før de bestemte seg. de fant ut at han hadde det bedre på utsiden enn inne i magen. De var utrolig flinke til å ta vare på oss.
Lillegull og meg Skrevet 22. august 2008 #21 Skrevet 22. august 2008 Jeg har også lave mål, og har vært til ul 2 ganger. Første gangen viste d -7% avvik, andre gangen -14%. D som hadde fått mest avvik var hodeomkretsen, ellers så var babyen godt ernært og hadde god flow i navlestrengen. Fostervann og morkake var også bra. Skjønner liksom ikke hvorfor hodet plutselig ikke hadde vokst, mens kroppen gjorde d? Legen sa d hadde med genene å gjøre. Jeg og broren min var bare 2800 da vi ble født til termin. Har også et barn fra før. Han var 4700 da han ble født,men da med en annen far. Tenker på kromosomavvik og sånn men da hadde de vel sett d hvis det var noe alvorlig!? Var d hodet eller kroppen som var minst hos babyen din/deres da?
anni ke n - med ny baby Skrevet 22. august 2008 #22 Skrevet 22. august 2008 Hei! Jeg var paa vanlig jm kontroll paa mandag (jeg er 39+1 i dag), og fikk da beskjed om at jeg hadde avtakende SF-maal. Jeg ble sendt paa ul samme dag, og der fant de et vekstavvik paaa - 28%!. De estimerte babyen til aa veie ca 2,7. Det var magemaalet som var litt lite/slunkent som hun sa... Alt annet var i topp stand, saa litt rart i grunnen. Men forrige babyen min som ble foedt 2 uker foer termin veide 3 kg, saa hun var jo ikke stor hun heller da... Jeg ble jo veldig bekymret med en gang, spes. etter aa ha lest div. artikler om dette paa nettet. Bla at det kunne indikere kromosomavvik, infeksjon hos fosteret osv...Men (!) da har man gjerne avvikende vekst allerede i 1. trimester, og det hadde ikke jeg ihvertfall! Nei, jeg tror heller bare hun er litt liten og slank, som sin soester. (Selv om mannen min og jeg er normalt hoeye, men slanke) Skal tilbake paa kntr paa mandag, det blir jo spennende! Legen ville ikke at jeg gaar over termin, saa blir evt satt i gang... Det som bekymrer meg mest naa, er at hun kan vaere litt slunken og slapp. og ikke suge bra nok av brystet... Slet mye med ammingen foerste gang saa haaper jeg slipper det dene gangen! lykke til!
mooimooi Skrevet 22. august 2008 Forfatter #23 Skrevet 22. august 2008 alt var bare bra på kontrollen idag, blodgjennomstrømminga var normal. skal tilbake å sjekke neste torsdag og sjekke veksten uka etter der igjenn... skjønner lite av dette jeg... men kjempebra at de følger oss opp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå