Veronika 83 Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Hvorfor er det så mange som foretrekker hormonspiral foran kobberspiral? Jeg vurderer en av delene etter fødselen..
Itsrejk Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Tror en av grunnene er at hormonspiralen ofte gir mindre (eller ingen) blødninger, mens det ikke er uvanlig å få krafigere blødninger av kobberspiral. Jeg har inntrykk av at kobberspiralen er litt utdatert? Kunne ikke tenke meg å velge den i steden for hormonpiral. Har brukt hormonspiral i to perioder, og er veldig fornøyd!
Veronika 83 Skrevet 21. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2008 Å.. Det var jeg ikke klar over.. Takk takk Hvor lenge kan man ha en hormonspiral inne?
Snupp@ med 3 barn Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Har heller ikke erfaring fra kobberspiral, men er enig i at den virker litt utdatert. Hormonspiralen har jeg også hatt i to perioder. Blør veldig lite når jeg bruker den. Har vært superfornøyd med den. Har hørt om andre som ikke er så fornøyd med den, men de er i fåtall
♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Hadde kobberspiral inntil vi bestemte oss for å b i gravid. Var veldig fornøyd med å ha hormonfri prevensjon. Hadde den inne i 5 år uten problemer. Ikke var det vondt å få satt den inn heller siden den er mye tynnere enn en hormonspiral. Riktignok hadde jeg en dag i mnd hvor jeg blødde veldig mye, men til gjengjeld hadde jeg kortere mens enn tidligere. Men det kan ha vært tilfeldig.. Det skal også sies at den første mnd blødde jeg en del, men det regulerte seg etterhvert. Velger nok kobberspiral etter fødselen igjen.. Men hormonspiral har jeg også hørt mye positivt om, og hormoninnholdet er jo lavt og virker stort sett bare lokalt.
litlemor Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Eg har hatt kopparspiral, synst ikkje det er utdatert? Kostar ein brøkdel av kva hormonspiral kostar. Eg orkar ikkje hormon i kroppen, derfor vanleg spiral. Men eg har hatt mykje småblødningar med han, men det veit eg om andre som har hatt med hormonspiral og.
Snødronningen Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 Kobberspiral: 5 år. Hindrer ikke befruktning, men implantasjon i livmor. Sikkerhet 95-98%. Blør oftest 1-2 dager mer pr mens, samt mere rikelig blødning noen mensdager, egner seg derfor ikke for de som blør mye ved mens. Men, ingen hormoner, kun kobber frigjøres, litt "naturlig prevensjon" med lite bivirkninger (noen tåler ikke hormoner). Brukt i 40 år, mange bruker den ennå. Reduserer ikke menssmerter. Koster ca 3-400 kr i tillegg til legehonorar. Hormonspiral: kan sitte 7 år etter nye retningslinjer. Hindrer eggløsning, tilnærmet 100% sikkerhet. Kan få uregelmessig mens første måneder, men stabiliserer seg oftest slik at mange mister mens totalt, evnt kun har litt brunlig utflod 1-2 dager. Kan ha hormonelle bivirkninger som andre preparater. Kan redusere menssmerter. Koster ca 1200,- i tillegg til legehonorar. Må oftest hentes på apotek med resept før legetime (hvis fastlege skal sette inn). Gynekologer har denne på kontoret.
big mama Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Vurderer kobbarspiral. Blir tullat av hormontilførsle. Når kan ein sette den inn etter fødsel? Er det vanligast å gjera dette på 6 vekers kontrollen? Får ein bløding med ein gang ein setter den inn? Har lyst å ha mens-fri etter fødsel, då eg av erfaring ikkje får den att før ca 8 mnd etter fødsel. Er det nokon som har erfaring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå