* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Idag var jeg på GU og tok innvendig ulktralyd igjen.. Var på GU for 6 mnd siden (så ikke noe galt da) og da ble vi enige om at jeg skulle komme tilbake nå om jeg ikke hadde blitt gravid til da... Noe jeg ikke har, så.. Huff, nå sitter jeg bare igjen med en haug spm som jeg rett og slett glemte å spørre om.. Er litt forfjamset idag... Blir UTROLIG gla' om noen kan hjelpe meg litt.. Da vi tok innvendig UL sa GYN at alt så ok, men at jeg hadde bakoverbøyd livmor (dette skal visstnok ikke ha noe å si i forhold til det å bli gravid..) - MEN, KAN GYN SE NOE GALT MED INNVENDIG UL ELLER MÅ MAN VIDERE MED SÅNN SLAGS OPERASJON OG SJEKKE EGGLEDERNE OSV. FØR DE KAN BEKREFTE AT DET IKKE ER NOE GALT?? NOEN SOM VET?? HOLDER DET MED BARE UL?? HVA KAN MAN SE MED UL?? For saken er at hun sa at vi nå bare skal ta noen blodprøver (hormnon prøver) den 22 dagen i mens sykl. og den 3 dagen i neste syklus.. Om vi finner noen hormon prob. så skulle vi prøve noen kurer.. Helt sikkert pergo, men hun sa ikke så mye. Også må min kjære levere sæd prøve... Men om ikke vi finner noe etter dette, kan vi vurdere operasjon via navlen og se på egglederne...? Hørtes voldsom ut... Noen med erfaring??? HÅPER PÅ SVAR!!!
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Så bra at gyn sa at alt så fint ut! Gyn kan se om slimhinnen er ok, og at det ikke er cyster på eggstokkene. Men man kan ikke se på innvendig ul om egglederne er åpne, så da hender det at man må ta lapraskopi (kikhullsoperasjon) for å se på eggstokkene. Men det er noen som bare tar en røngtenundersøkelse der se spyler kontrastvæske gjennom egglederne for å sjekke om de er åpne. Håper alt er fint med samboern din og! Masse lykke til!
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 21. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2008 Åh tusen takk for svar, *dreamer* 22pp Da ble jeg litt klokere her jeg sitter å lurer... Men ettersom hun sa at alt så fint ut på UL, så er jo slimhinnen i orden og ikke noen store cyster (for cyster har vel alle har jeg lest og hørt!? ) som du sier. Du skjønner, hun sa ikke noe om hva som så bra ut, så jeg begynte å lure litt egentlig... Har du forresten tatt innvendig UL og eventuelt lapraskopi? Og hvordan har det gått om jeg får lov å spørre? Ja, håper alt er bra med samboern min også. Det håper jeg virkelig.. Han skal levere sædevere prøve i løpet av de nærmeste dagene/ukene.. Vil ikke presse han, men har arkene ferdig utfyldt og klare for at han kan ta turen på sykehuset.. GYN sa at det er neste steg da.. Godt å ha kommet igang litt.. Men hva er den røngtenundersøkelsen egentlig? GYN nevnte ikke noe om dette til meg.. Hun nevnte bare den operasjonen om det skulle bli nødvendig.. Og den syntes jeg hørtes litt drastisk ut, men må det til så må det til... Men jeg har fortsatt troa på at det kan klaffe her da.. Hvertfall frem til det motsatte er bevist (altså med at vi får bekreftet at noe er galt...)! :-) Masse masse lykke til til deg/dere også! :-)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 21. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2008 Går litt fort i svingene da jeg skriver her, men var sædprøve jeg mente :-)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 22. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2008 Dytter litt i håp om flere svar :-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Dersom alt annet er normalt, pleier amn å gjøre undersøkelse av egglederne, noe man ikke kan se på UL. For å se om dem er åpne, gjøres som regel en kikkehullsoperasjon fvor man ser hvordan organene ser ut innvendig, og hvor man sprøyter fargestoff gjennom egglederne for å se om de er åpne. Alternativt går det an å gjøre en rtg undersøkelse hvor man sprøyter rtg kontrast opp gjennom livmoren og ser om det lekker ut opp gjennom egglederne. Usikker på hvor vanlig det er å gjøre denne rtg us lenger. Har inntrykk av at man ofte gå rett på kikkehullsoperasjon (lager et lite snitt i navlen og putter inn et rør med kamera på slik at man kan se). Håper du ble litt klokere! Lykke til!
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Unnskyld for sent svar! Hmm...jeg vet ikke om alle har cyster, men om vi har det, så har du ihvertfall ikke noen som gjør det vanskeligere for det å bli gravid! Jeg har tatt innvendig ul, og da sa hun at jeg hadde tjukke fine slimhinner og at jeg ikke hadde noen cyster. Jeg har ikke tatt lapraskopi, jeg må vente med videre utredning til sambo har levert sædprøve (noe han ikke vil). Men jeg synes operasjoner er litt skummelt, hehe, så tror jeg skal spørre om røntgen i såfall. Så bra at samboern din skal levere prøve snart. Det er bra at du ikke presser han. Krysser fingrene for at alt er bra med han! Den røngtenundersøkelsen går bare ut på at man spyler kontrastvæske gjennom egglederne, og hvis væsken går igjennom så er egglederne åpne. Hvis de er tette må man ta lapraskopi og spyle egglederne. Men hvis man tar lapraskopi med en gang så får man sett nøyere på eggstokkene og egglederne enn ved røngten da. Men jeg vet ikke helt hva de kan se. Hvis du spør på slitere, så kan det hende at du får flere svar:) Håper at alt er fint med dere og at det klaffer for dere snart! :-)
Vannmannmirakel Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Hei! Og håper du får det til snart og at du opplever et lite mirakel!! Jeg har vært "pasient" i din situasjon og er også lege, så det jeg kan fortelle er til en viss grad også faglig basert: Med indre ultralyd (el ytre for den saks skyld) ser man eggstokkene og livmoren, hvordan de ligger og til en viss grad kan man evaluere slimhinnene og se hvordan de ser ut i forhold til hvor i mens-syklus du er, dvs hvor tykke de er og om de er klare for å ta imot "mirakelet" rundt eggløsning. Dersom de er veldig tynne eller atrofiske som det heter, kan det være et tegn på overgangsalder eller at de ikke vil kunne ta imot et embryo. Vanligvis ser de nok normale ut, hvis ikke det er andre tegn til at man har hormoforstyrrelser (som sjekkes med blodprøver på ulike tider i syklus) Eggstokkene kan man se, og da ser man om det er eggposer i ulike stadier og om man evt ser cyster, som i noen tilfeller nok kan hindre graviditet. De fleste av oss har nok i løpet av livet enkle cyster som prekker og forsvinner i løpet av livet, det er verre om det er cyster der hele tiden, for da kan de hindre graviditet hele tiden (de kan være permanente eller komme og gå selvfølgelig - PCO er en lidelse der man stort sett alltid har cyster og hormonforstyrrelser, og kan ha problem med å bli gravid) Du har nok ike det, ettersom alt så fint ut!! Når legen sier det, mener hun at hun ikke kan se noe opplagt galt. Egglederne kan hun imidlertid ikke se om de er normalt tynne (for de er for tynne) og legen kan selvfølgelkig heller ikke se om de er åpne og kan slippe gjennom en liten svømmer! Rtg-undersøkelsen de snakker om over heter Salpingografi eller HSG og involverer at man bruker flytende kontrastmiddel og fører dette inn i livmoren med en tynn sonde og presser den videre ut i egglederne for se om de er åpne. Ofte viser det seg at alt tilsynelatende ser normalt ut, men at man etter å ha gjennomført en HSG faktisk har spylt egglederne åpne slik at sjansen for å bli gravid er litt øket i noen mndr etter en slik undersøkelse. Undertegnede er nå snart i 4.mnd etter å ha prøvd ett år først, for deretter å få en HSG, hvorpå det satt et mirakel fast der med en gang!! Dette kan anbefales først uansett fordi det ikke innebærer operasjon, man kan evt få utført laparaskopi noen måneder senere dersom det ikke har skjedd noe, sant?? Det siste vet jeg ike så mye om, for det slapp jeg unna!! Nå anbefaler jeg å gjre HSG for alle som prøver, for selve undersøkelsen faktisk kan åpne egglederne!! De er ekstremt mye lengre og tynnere enn i alle lærebøker, iallefall mine, og det er ikke rart om det er vanskelig å trenge gjennom for en stakkars liten svømmer!! Vel, håper dette blir til hjelp og all mulig lykke ønskes alle dere prøvere på veien til Mirakelet! PS: Denne undersøkelsen kan man jo utføre uten at den blivende pappa trenger å levere, for dersom det hjelper og svømmerne hans kommer fram er man jo i mål uavhengig av det!!
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 25. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2008 Tusen hjertlig takk for veldig lærerike svar, førstegangsprøver77 og vannmannmirakel! Nå ble jeg mye klokere og føler meg mye tryggere på dette her! :-) Lykke til videre! Klem til så flinke "forklarere" :-)
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 25. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2008 Tusen takk *dreamer*22 pp!! Høres ut som vi to har det ganske likt da Håper samboern din vil gjøre det etterhvert da.. For er jo mye enklere for mannfolka, enn oss! OG det er jo bra for hans egen del og bare få sjekket det.. Om det er det at han føler det er rart å "tvinge" frem noen svømmere inne på ett lab. så er jo det veeeeeeldig forståelig... For min kjære samb. vil helst ikke han heller, men han forstår jo at det er nødvendig om man ønsker barn (og ikke får det til..).. Men har lest om at det går ann å ha med sæden i en beholder, hvis man absolutt ikke skulle få det til inne på sykehuset (lab.).. Jeg får sjekke opp litt om den røngten måten først, om alt er i orden med min samb. Noe som jeg virkelig håper :-) Lykke til! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå