Gå til innhold

"Nestemann i oktober" - vil du se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev bla.a. til meg i sted om dine beste fødselstips og råd:

"Dette er mine beste og de funket for meg:

Ha god kontakt med kroppen og pusten din. Om du ikke har det nå, så bruk sånne yogacd'er for gravide og andre triks som lærer deg å puste dypt og å ha kontakt med bekkenet. Stol på at dette kan kroppen din fra naturen sin side (selv om noen vettskremte inne på fødselsangstsiden mener at det er noe tøys).

Jeg fødte uten smertestillende og hadde rier i et kjør etter at de tok vannet. Men pusten var til stor hjelp. Spenner man seg, jobber man mot kroppen og puster ujevnt og høyt oppe i brrystkassen. Jeg leste om kvinnens "urkrefter" i en bok og har veninner som har fortalt om å følge riene som bølger. Det bildet funket veldig og jeg fant min urkraft. Var som i en transe og utrolig vendt inn i meg selv under fødselen. Det er jo noe kvinner har kunnet alltid. Også i situasjoner som ikke er fødsler har mennesket klart å fortrenge smerter med riktig fokus.

Jeg visualisertee også fødselen på forhånd og satte meg inn i alle stadiene slik at jeg var mentalt forberedt på å forstå jordmoren og ikke minst kroppen min. F.eks dette med å puste dypt under åpningsriene og ikke puste dypt før man har nok åpning under pressriene til å presse."

Jeg syntes at du svarte så godt. Jeg har tenkt at jeg vil stille så mentalt forberedt til fødselen som jeg kan, og du har sånne svar jeg leter etter. Kan du hjelpe meg med litt utdypninger?

>Har du noen konkrete Yoga(gravide)cder å anbefale og hvor får jeg tak i slike? Hvis ikke, har du noen konkrete øvelser jeg kan gjøre?

>Følge riene som bølger, vil du forsøke å forklare det enda litt mer, eller vil jeg forstå hva du mener når det setter i gang? (Beklager hvis jeg er treig eller vanskelig, det bare er ikke hver dag man kommer over noen her inne som tenker om fødsel som du gjør)

>"å puste dypt under åpningsriene og ikke puste dypt før man har nok åpning under pressriene til å presse"?? Forklar please! Skal man ikke alltid puste dypt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter, så kanskje du ser det... :)

Skrevet

Dette med å puste og ikke puste dypt, skjønte jeg selv ikke viktigheten av før under selve fødselen. Jeg er selv klassisk sanger og puster stort sett alltid dypt og trodde at det holdt under hele fødselen. Greien er at når pressriene kommer og åpningen ikke er stor nok, så bør man puste høyt slik at man ikke presser for tidlig.Noen kaller denne høye pusten for sommerfuglpust (lett og hurtig).

Å puste dypt= å puste slik at mellomgulvet senker seg ned i magen.

Å puste høyt= å kun puste oppe i brystkassen

Den dype pusten hjelper godt ved åpningsriene og kommer også godt med når du får lov til å presse (utrolig vanskelig å la være å presse når man har pressrier, men man må vente på 10cm åpning). Så mens man venter på åpning er denne overfladiske pusten god.

Å slippe pusten langsomt ut (blåse eller i sh) gir også mer effekt av den dype utpusten.

Denne Yoga cd'en lånte jeg av en venninne:

http://www.yogaskolen.no/yoga/gravid.html

Autogen trening kan også være bra. Google litt så finner du ut av det.

Der finnes også gratis podcasts for gravide på iTunes - også gode avslapningsprogram. Kan ikke spesifisere.

Riene kommer faktisk som bølger med smertetopper. Jeg hadde sånn målebånd på meg hele tiden (pga pulsen til barnet gikk opp og ned). Man kunne se på skjema hvordan sammentrekningene i livmoren laget bølger på grafen etterhvert som livmoren trakk seg mer og mer sammen og så slapp av igjen. Jordmor forteller også om at "nå er du på vei inn i ny ri, der er den på toppen og der går den ned igjen". Dermed lærer man å bruke pusten mest mot toppen av rien+ jeg tok lystgass rett før toppen. Jeg brukte også stemmen noen enormt og skreik i vei så de hørte meg over hele etasjen. Men men.

Det er som en smertefull berg og dalbane- bedre å ri med enn mot.

Bruk nettet og biblioteket. Der er sikkert masse fint på engelskspråklige websider.

Glad du fant hjelp i det jeg skrev.

Skrevet

Hei - der var du!

Tusen takk for veldig fine og utfyllende svar.

Nå skal det leses og googles. Har på følelsen av at det ikke er så mange dagene igjen. TUSEN TAKK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...