MintCondition Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Hei igjen! Ang det med fedrekvote, så HAR jeg rett altså...nå sjekket jeg mer på NAV sine sider, og om mor er student, eller har hatt en jobb på under 50% stilling, så forsvinner fedrekvoten på 6 uker. OM da altså far skal ta ut noe permisjon overhodet, så blir de 6 ukene borte. Om foreldrene velger at mor er hjemme hele permisjonstiden, overføres de 6 ukene til mor. " Når har far rett til fedrekvote? * Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). * Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer." (kilde: NAV)
barbara Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Uff, jeg håper det ikke stemmer, for både min egen skyld og din... Det står jo svart på hvitt at Dersom mors stillingsprosent før fødselen var lavere enn 50 % stilling, er * 3 uker før og 6 uker etter fødselen forbeholdt mor * 35/45 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. De kravene er de jeg gjenga i den andre linken, om at man må studere fulltid, jobbe minst 75%, ev kombinere jobb og studier så det blir fulltid, eller være syk så man ikke kan ta seg av barnet selv. Uansett, jeg skjønner ikke annet enn at 3+6+35/45 er 44/54, altså full permisjonstid. Har som sagt lest gjennom hele forskriften om foreldrepenger, og fant ikke noen paragraf som tilsa at mor måtte ta ut hele permisjonen for at man skulle ha rett på alle ukene, selv om far ikke kan kreve de seks ukene. Og uansett, så lenge nav har den siden liggende ute på nettsiden sin, attpåtil som en link fra hovedsiden om foreldrepenger under overskriften "relatert informasjon", så akter jeg å printe den ut, gule ut den teksten og insistere på at jeg har rett til de bærer meg ut:-) Og det blir tungt for dem, for å si det sånn, jeg kommer til å veie mye når jeg er ferdig med å sette meg inn i nav-reglementet og har funnet ut hva vi skal søke om og hvordan for å få det greiest mulig for oss, for det tar pokker meg tid og magen vokser noe voldsomt:-)
MintCondition Skrevet 22. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2008 Vi får lenke oss fast på NAV og kreve et ordentlig svar i det minste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå