Gå til innhold

Symtomer på cyste på eggstokkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt cyste og som kan beskrive hvordan det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde cyste for litt over et år siden.

Jeg merket etterhvert at det var en klump i magen, litt langt nede. Første som slo meg var at jeg kunne være gravid, men siden jeg fikk mensen som vanlig slo jeg det fra meg og tenkte ikke mer på det. Jeg gikk ikke til legen, for jeg hadde jo ikke vondt noe sted.

Så etter en stund (kanskje noen mnd siden jeg merket klumpen?) fikk jeg plutselig helt grusomme intense smerter i magen. Det var helt ubeskrivelig vondt, og det ble bare verre og verre, ingenting hjalp, hverken å sitte, ligge eller gå. Vi kjørte til legevakten, jeg kastet opp på veien pga smertene.

På legevakten kom jeg til så og si med en gang. Legen der trodde jeg hadde tatt narkotika eller noe siden jeg var så vekke. (Søsteren min som var med meg fortalte meg dette) Vi fikk beskjed om å kjøre til sykehuset.

På sykehuset undersøkte de meg på flere måter, bla.a. tok de innvendig ultralyd. Da så de at sycten min hadde greid å tvinne seg rundt eggstokken på en måte, slik at eggstokken ikke fikk blodtilførsel. Da var det rett på operasjonsstuen, der de fjernet både cysten og den ene eggstokken min.

Skrevet

Oi så dramatisk! Shit, men alt er bra i dag og ingen problemer med å få barn?

-------------------------------

Til HI:

Jeg har også en dramatisk eggstokkcystehistorie, men for ikke å skremme deg, HI, det er veldig vanlig med cyster på eggstokkene. Som regel merker man ikke noe til dem, de kommer og så forsvinner de igjen.

Jeg har visst hatt mange, men har aldri merket dem. Men man kan se dem hvis du får utført innvendig ultralyd.

-------------------------------

Jeg har alltid hatt sterke menstruasjonssmerter, men en kveld etter at jeg og kjæresten hadde hatt sex fikk jeg smerter som var sterkere enn noe jeg hadde opplevd tidligere. Jeg lå med varmeflaske på magen, som pleier å hjelpe, og sovnet til slutt.

Morgenen etter da jeg sto i dusjen, besvimte jeg.

Vi dro på legevakten som la meg inn på akutten direkte, men det tok dem nesten to døgn med blodprøver og undersøkelser og tilslutt ultralyd før de fant ut hva som hadde skjedd. De trodde lenge at det var gallestein.

Det som hadde skjedd meg var at cysten som satt på den ene eggstokken hadde vokst og så sprukket da vi hadde sex. (Som regel vokser de og sprekker av seg selv uten at noe galt skjer). Men i mitt tilfelle laget den et sår på eggstokken min som blødde og som måtte stoppes, fordi jeg da hadde over en halv liter blod i magen.

Jeg ble lagt inn på Ullevål og operert så fort jeg kunne legges i narkose. De utførte en flott liten laprascopi og jeg var like fin noen uker senere.

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg har noen merkelige smerter nederst i magen, mest på venstre side. Enkelte ganger da jeg snur meg får jeg ekstremt vondt. Blir ofte kvalm og uvel.

Var til legen, etter fem minutter var jeg ute derfra. Ikke kjente han meg på magen, ikke lyttet han på meg da jeg snakket. Han mente det var stress siden vi er prøvere og har vært det i 5 mnd nå. Det eneste han sa var at jeg måtte roe ned og drikke biola mot magen.

Men hva hjelper det meg?? har fortsatt små smerter. Så jeg tenkte jeg skulle bestille gynekolog på privat klinikk.

Skrevet

Dra et sted de har ultralyd,som regel får du time på dagen på de private

klinikkene.Det gjorde jeg,og ble sendt rett på sykehuset.Ble opperert tidlig neste morgen.Det behøver jo ikke være noe alvorlig,men med ultralyd er du sikker.

Skrevet

Mummu0808:

Helt fin igjen ja, har jo noen arr på magen, og en eggstokk mindre, men jeg ble gravid på første forsøk, ca 5mnd etter operasjonen:-)

Skrevet

Har hatt det to ganger som jeg vet om, og det ble oppdaga på UL. Jeg mistenkte det siden mensen uteble. Det skjer visst fordi cysta ofte produserer hormoner. Den ene gangen var den stor, og da kjente jeg at jeg var øm innafor hofta og at magn sto litt ut der. Mine cyster var litt ømme, men ikke vonde egentlig. De forsvant av seg selv etter et par uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...