Gå til innhold

Dere som er gift, har dere tatt etternavnet til mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har beholdt mitt etternavn. Synes det er veldig få som beholder navnet sitt når de gifter seg, bortsett fra kjendiser.

Føles det naturlig å bytte navn? For meg ville det vært fullstendig utenkelig og veldig merkelig. Men jeg går ikke rundt og tenker på hva andre gjør, altså. Bare er nysgjerrig på om det er et bevisst valg, eller om det er automatisk (som at folk døper barna sine pga tradisjon selv om de ikke er kristne).

Jeg er en sånn som tenker over alt veldig nøye, og synes f.eks det er ultrarart at alle jeg kjenner som er ugift og har barn har gitt barna mannens etternavn. Vi har gitt barna begges etternavn med bindestrek, så de har dobbelt etternavn. Når de blir voksne kan de velge hva de vil gjøre selv. Jeg blir ikke fornærmet om de kutter ut mitt navn, f.eks.

Dette ble egentlig litt mange debatter på en gang, men jeg vil gjerne ha tankene deres om andre ting enn hvilket navn man velger etter ekteskap og.

Og jeg vil understreke: jeg er ikke ute etter å krangle om dette. Jeg har mine meninger, men sier ikke at jeg har rett. Alle velger sin måte å gjøre ting på. Bare lurer på hvorfor, jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok mannen min sitt etternavn. Hvorfor? Jeg har egentlig ikke noe kjempeforhold til etternavnet mitt, hadde ett etternavn fram til jeg var 18 år, da byttet jeg til min mors etternavn. Jeg og mannen har et ganske likt etternavn, så å bruke begge var uaktuelt, både til meg og ungene, passer ikke sammen overhodet. Jeg hadde veldig lyst til å hete det samme som mannen min, er stolt over å bære etternavnet hans, føler mye større tilhørighet til det navnet enn de to andre jeg har hatt.

Det var et bevisst valg, det samme var det å døpe barna våre. ;o)

Skrevet

Jeg tok mannen sitt etternavn, siden mitt var mye mer vanlig enn hans, så det var uaktuelt for han å skifte til mitt. jeg ville hete det samme som han for å markere at vi hører sammen. Å kjøre doble etternavn syns jeg personlig er mye pes,- hvor mange ganger må det staves? Hvor mange etternavn vil våre barnebarn ha hvis dette fortsetter? Kanskje vi etterhvert får en omvendt kongelig tradisjon, der fornavnet vil bli A eller B, etterfulgt av 27 etternavn?

Jeg er veldig tradisjonell, og syns det er en veldig koselig tradisjon. Det betyr ikke at jeg har et ubevisst forhold til det jeg foretar meg.

Skrevet

Jeg har tatt etternavnet til mannen min, men beholdt mitt etternavn som mellomnavn! Jenta vår har bare hans etternavn da hun har to navn!

Jeg syns også det er en koselig tradisjon, også er etternavnet hans veldig fint og spesielt! ;o)

Skrevet

Jeg tenker helt motsatt av deg HI.

En av grunnene til at jeg giftet meg var for å få etternavnet hans.

Vi fikk begge barna våre før vi giftet oss. Begge barna har bare hans etternavn da jeg ikke liker lange navn. Liker ikke doble fornavn og ihvertfall ikke doble etternavn. Ofte blir det ene etternavnet forkortet ned til bare forbokstaven uansett så da ser jeg ikke poenget. Mine barn er like mye mine barn selv om de ikke har mitt etternavn. De har fornavn som de har fått av meg og mannen og det er de som blir brukt. Før vi giftet oss så plaget det meg at alle utenom meg hadde samme etternavn. Viss jeg for eksempel ringte til legen så presenterte jeg meg med mitt etternavn og barnets etternavn. Nå er det likt og mye enklere.

En postkasse syns jeg og er mye ryddigere, finere og mer komplett viss det står for eksempel bare. Familien Hansen.

Eller: Kari, Knut, Oda, Eli Hansen.

Syns det ser uryddig og lite familiært med for eks:

Kari Pedersen

knut Hansen

Oda Pedersen Hansen

Eli Pedersen Hansen.

Ei vennine av meg har en sønn som hun fikk med en annen før hun giftet seg. Hun valgte da å beholde sitt etternavn sånn at sønnen hennes skulle ha familie tilhrighet på etternavn i den nye familien. Det syns jeg var flott tenkt:-) Hun har nå og fått et barn med mannen sin. Så der er det 2 Hansen og " Pedersen. Glimrende syns jeg:-)

Skrevet

Jeg tok min manns etternavn, men beholdt mitt som mellomnavn. Grunnen til det er at hans var mer sjeldent enn mitt( selv om jeg ikke akkurat heter Hansen), og jeg synes det er koselig å ha samme etternavn. Alikevel ville jeg ha med mitt slik at jeg ikke ble en helt "ny" person. Ungene har bare hans, de skal slippe å ha så langt etternavn som meg....

Skrevet

Vi har valgt å ha samme etternevn og kun ett etternavn fordi mine barn skulle slippe å velge som voksne, eller å slite med masse navn kun for å hedre alle familiene. De skal jo vokse opp med alle disse sammensetningene. Dersom din identitet er så sterkt knyttet til ditt etternavn er det vel en bjørnetjeneste å gi barna lange og ubrukelige etternavn feks i forbindelse med ekteskap? Her har vi valgt hans etternavn til slutt, og jeg og han har mitt navn til mellomnavn. Jeg trives best med løsningen. Hadde jeg vært alene da jeg fikk barn hadde jeg valgt å gi barna mitt navn for at vi alle skulle hete det samme.

Skrevet

Jeg het typ hansen, og mannen har et mye mer "spennende" navn.

Jeg ønsket at hele familien skulle hete det samme, og et dobbelnavn med mitt og hans var helt utelukket. Jeg følte det var litt romantisk, jeg da. Hadde det vært omvendt, at jeg hadde et spennende navn og han et uspennende, ville han ha tatt mitt.

Nå har ikke jeg hatt barn som ugift, men jeg tror nok definitivt at jeg ville ha gitt barna mannens navn. Som sagt: Spennende vs uspennende.

Jeg har ikke noe forhold til mitt gamle navn, og var i grunnen glad for å bli kvitt det.

Skrevet

Og ta mannen sitt etternavn var helt naturlig for meg. Og det viktigste er at jeg vil ha helt det samme etternavnet som mine barn. Vil ikke at mine barn skal ha to etternavn selv om det er med binde strek. Blir jo så veldig langt. Men jeg mener ikke at det er noe rett og galt her. Selv om dette er rett for meg, så betyr ikke dette at det skal være rett for alle.. Har alle varianter som går ann i min nærmeste omkrets. Og tenker ikke over dette. Tror at det som er viktig at folk gjør det som er viktig for dem og egentlig ikke bryr seg om hva andre måtte mene..

Skrevet

Etter lange diskusjoner om hvilket navn vi skulle ha etter vi gifta oss, ble det hans. Men mitt er mellomnavn da. Kunne like gjerne ha blitt mitt navn som ble etternavn til oss begge, det viktigste for oss var å ha samme etternavn. Syns det er noe deilig med det å dele etternavn med ektemannen min :)

Skrevet

Her har vi alle samme etternavn:) Syns det er koselig at vi heter det samme alle tre. Har en venninne som har to barn med to forskjellige, der står det tre forskjellig etternavn på postkassa, det blir i meste laget for meg. Når vi giftet oss gledet jeg meg til å ta min manns etternavn, det hører liksom med at en tar navnet til mannen. Hvertfall når en het Kristiansen som jeg gjorde.... Hadde tatt hans navn om vi hadde giftet oss på nytt i dag.

Skrevet

Jeg har tatt mannens navn, ja. Et helt bevisst valg. Jeg mener at etternavnet signaliserer familietilhørighet, et fellesskap. Hans navn hadde sterkere røtter enn mitt, dermed ble det hans. Helt i orden :-)

Skrevet

Jeg har tatt mannen min sitt etternavn, og HAN HAR TATT MITT etternavn som mellomnavn

Så vi har ALLE mitt etternavn som mellomnavn og mannen mitt sitt som etternavn.

Skrevet

Her skal det bli som hos Mortilterherligesmaa...Men pga flyttingne hit saa har vi ikke faatt ordnet det saa naa bytter vi navn neste gang vi skal ha pass og visum her nede.

Men det var et bevisst valg at vi alle skulle ha samme navn ! Min mamma tok ikke min pappas navn og merkelig nok saa plagde det meg en del da jeg var liten, det aa ikke hete det samme som mamma. F.eks paa klassemoeter naar ingen skjoente hvem fru Hansen var for det var ingen barn i klassen som het Hansen. Jeg opplevde det negativ aa gang paa gang maatte si at det var min mamma mens alle de andre barna hadde samme navn og det var opplagt hvem som hoerte til hvem.

Gjest trønder25århar1avhver06og08:)
Skrevet

Vi er ikke gift enda, men vi alle har sambo sitt etternavn.

=)

Skrevet

Ja eg tok min manns etternavn då me gifta oss. Og våre barn har kun hans etternavn.

Kvifor?

-kosleg når heile familien heiter det samme

-var veldig naturleg for meg

-har ikkje sånn særlig tilknyttning til mitt etternavn.

-gården me kjøpte (hans familiegård) har samme navn som min mann

-navnene passe ikkje sammen, så heilt uaktuelt som dobbelt etternavn.

-liker ikkje mange etternavn, synst det er ryddigare og finare med berre eit

Dei aller fleste rundt meg som har gifta seg, har ikkje skifta navn. Så eg er ein sjeldenheit i min vennekrets. Men nå gjelder jo det det meste med meg da hehe ;o)

Skrevet

Jeg tok mannens etternavn. Litt pga gammel tradisjon tror jeg, og så er hans etternavn mer sjeldent enn mitt.. Tror halve Norge heter det jeg het til etternavn før jeg giftet meg..

Skrevet

Jeg er ikke gift, men har noen tanker om dette, lillemor har vårt begges etternavn, eldstemann (som bare er min) har mitt etternavn, derfor vil jeg når/hvis vi gifter oss beholde mitt etternavn, og tilføye hans etternavn. For å fortsatt ha noe til felles med eldstemann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...