cassandraimagen fødeklar:) Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 noen av dere som har leiden mutasjon homosygot eller noe heter det?
ChellBell - har født! Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Jeg får tilbake svarene på blodprøven nesten uke på det. Tror ikke jeg har det, men i og med at søsteren min har fått det påvist så er det også en sjanse for at jeg har det. Snakket med lege på sykehuset i dag om det og han sa at det ikke var noe problem å ha Leiden mutasjon og være gravid så lenge det ikke kommer fra begge foreldrene, hvorpå man må ta blodfortynnende medisiner under - og etter svangerskapet. Det er veldig sjeldent at man har fått det fra begge foreldrene, så det tar jeg med knusende ro.
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 svigerinna mi har det å hun fikk en nydelig gutt i mai..noe du lurte på??
gravid-75 Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Jeg testet meg sist jeg var gravid for 5 år siden etter at mamma hadde hatt blodpropp som viste seg å være arvelig. Med min flaks hadde jeg arvet dette genet eller hva det er...Det ble ikke tatt noe hensyn til dette i svangerskapet annet enn at det ble skrevet på helsekortet og at jeg fikk en blodfortynnende sprøyte noen timer etter fødsel. Nå er jeg gravid igjen i en annen by og denne gangen fikk jeg time med fødselslege på sykehuset ang. dette til vurdering om blodfortynnende i svangerskapet. Siden mamma hadde hatt blodpropp ville de ikke ta noen sjanser så jeg måtte begynne med blodfortynnende sprøyter hver dag fra uke 24(er nå i uke 35) og ut svangerskapet. Ikke særlig gøy, men alternativet er absolutt ikke bedre. Hadde det ikke vært for at mamma fikk blodpropp hadde jeg sluppet unna dette styret. Heldigvis ikke mange ukene igjen.
cassandraimagen fødeklar:) Skrevet 21. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2008 jeg er mellomst av fem søsken fire av oss har fått det påvisst, to med fra begge foreldrene, meg å min bror på 7. er visst ganske sjeldent,men etter min litt eldre bror fikk blod propp etter en bil ulykke for en del år siden, ble vi andre søsken å nødt til å ta testen. fikk ikke greie på at jeg hadde homosygot å ikke hetrosygot som er det vanligste før fire månder inn i svangerskapet. å måtte derfor straks begynne på blod fortynnende.
gladilivet Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Det vanligste er å arve Leidenrnutasjonen bare fra den ene av foreldrene (kalles heterozygot), men i sjeldne tilfelle kan tilstanden være arvet fra begge foreldre (kalles hornozygot). Hos personer rned ett enkelt aweanlegg for Leidenrnutasjonen (heterozygote), er det 50% sjanse for at dette arveanlegget blir overfart til barnet. Dersorn den ene av foreldrene har dobbelt arveanlegg for Leiden-rnutasjonen, vil alle barna få overført ett enkelt arveanlegg. Dersom begge foreldrene har Leiden-mutasjonen, foreligger det mulighet for at barnet ikke får overført mutasjonen, men også mulighet for at bamet får rnutasjonen i enkel dose eller i dobbel dose. Jeg selv har Leiden Heterozygot og fikk fragmin ( blodfortynnende), men valgte tilsutt å ikke bruke det- prioriterte støttestrømper og gå rundt på fly for å unngå ev. blodpropp. Som homozygot er du mere disponert, og det kan derfor være lurt å vurdere permanent bruk av blodfortynnende. Du bør vite hva som skjer ved blodpropp ( smerter "inni" ev benet som flytter på seg) og at du definitivt ikke bør røyke eller være overvektig. God form , drikk mye væske. :-)
cassandraimagen fødeklar:) Skrevet 21. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2008 bruker klexane hver dag. økt dosenn akkurat fra 40 til 60 mg. dette skulle jeg holde på med helt til seks uker etter fødselen. å neste gang jeg blir gravid må jeg visst begynne med en gang jeg tror jeg er gravid. syntes det er litt dårlig av fast legen min sm visste om dette ikke gav meg beskjed om å ta blod fortynnende før ute i 4 månde.Hadde dette gått galt så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Har i senere tid funnet ut grunnen til at min mor mistet i uke 27, å for at resten av søskene mine enten er født en god tid før tiden eller ikke veid mye ved fullgått tid. vet ihvertfall sikkert at etter dette svangerskapet skal jeg bytte fast lege:)
Reiki 73 Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 Heisann her var det jo flere som meg! Min søster fikk blodpropp under første svangerskap, og fikk vite at hun hadde Leiden synromet. Da testet jeg og meg ved første graviditet, og det viste seg at jeg og hadde det. Våre to andre søstre testet og positivt på dette, og til slutt mor. Jeg begynte på blodfortynnende i mitt første svangerskap for 11 år siden. Det var ikke mye info og få da, og jeg synest ennå at legene i dag er alt for lite oppdatert på dette.Er visst ikke så vanlig.. Dette svangerskapet begynte jeg på daglige klexanesprøyter nesten med det samme, men leste på nett et sted at en burde bruke blodfortynnende fra den dagen en planlegger å bli gravid pga faren for blodpropp i morkaka som kan føre til tidlig abort. Jeg har fått mye info gjennom legen min som har pratet med en lege på SUS stavanger universitetssykehus. Hadde det ikke vært for at min søster har hatt blodpropp, hadde jeg ikke behøvd klexane i svangerskapet pga jeg er heterosygote ikke homosygote. Leser her at det er utrolig mange meninger fra leger ang leidensyndromet, og tipper det er fordi de vet for lite ennå. litt skremmende egentlig. Jeg har altid trodd at det er jenter som arver det ,ikke gutter... men ser her at det ikke stemmer. Husk at dere ikke bruker vanlige p.piller!!
gravid-75 Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 I min slekt er det kun kvinner som har testet positivt. Veldig irriterende!! Ikke trenger de noen form for østrogen preparater som er farlig for oss med denne mutasjonen og ikke skal de gå gravid heller... Nå har jeg 6 uker igjen til termin og det betyr kun 12 uker igjen med Klexane(hater disse sprøytene)!!!
cassandraimagen fødeklar:) Skrevet 22. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2008 du er ikke lite heldig da:= jeg har 17 uker igjen med de helsikens nålene,.like vondt hver gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå