Gå til innhold

Dette med spark/bevegelser - hva er egentlig for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en forholdsvis aktiv baby i magen - hvertfall fra uke 23 til uke 27, men nå de siste ukene så har det dabba litt av igjen. Kjenner at han er der, snegler seg litt rundt, men noen skikkelige kraftspark er det lite av.

Men hvor aktive er det egentlig vanlig at de er?

Er så usikker på om jeg bør kontakte sykehuset eller ikke, for i og med at jeg ikke har noe å sammenlikne med så vet jeg jo ikke om det faktisk er for lite liv jeg kjenner. Jeg vet jo at han lever, kjenner rumpa presse ut her og der, men det er altså de harde og hyppige sparkene jeg savner ...

Hvordan kjennes det ut hos dere?

Er forresten 29+5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vår del var det veldig opp og ned fra uke 25 til 30.. Bilr du bekymret så ring føden/ legen. Jeg har grunnet lavt stoffskifte vært til hyppigere kontorller enn de fleste andre så jeg har ikke vært spesielt bekymet. Men bare ring når du er bbekymret, det er derfor de er der for oss :-) Er nå i uke 33 og håper hun roer seg litt i allefall for her er det til tider boksing og turning og alt på en gang, på kanten til å gjøre vondt når hun sparker ifra mot ribbeina.. hehe.. er det ikke det ene så er det det andre..

Skrevet

Hei,

Kjenner meg godt igjen i det du skriver!

Min lille jente i magen har også roet seg mye de siste ukene, og har mye mindre av de kraftige sparkene som jeg kjente så ofte før. Nå er der mer at hun sklir litt rundt og jeg kjenner det presser på magen. Vet heller ikke hva som er lite eller mye, men så lenge jeg kjenner at det er litt liv der hver dag velger jeg å tro at hun har det bra.

Er 29+5 idag jeg også tror jeg - har vi samme termindato? :-)

Skrevet

det varierer så mye fra baby til baby. Her i gården er det lite sparking, men veldig mye bevegelse. Blir nok slik siden han/hun får dårligere plass for hver uke som går. Slik har det i grunnen vært veldig lenge. Så er ikke plaga med disse kjempe-harde sparka, som våkner deg på natta osv. Her er det mest "bølge-følelse" i magen;) 33+6.

Skrevet

ups, skrev feil - er 29+4 i dag, termin 4. november :)

Ja, de pressene på magen kjenner jeg også, og ofte så presser han rompa opp mot ribbeina, så jeg VET jo at han lever - heldigvis :) Er nok dette som får meg fra å ringe også, at jeg jo tross alt kjenner bevegelse. Hadde ikke nølt med å ringe om det var helt stille i magen ...

Men det er kanskje en periode hvor det går litt opp og ned?! Trodde egentlig at det var i denne perioden vi skulle kjenne det mest, nå som de er blitt forholdsvis sterke, men fortsatt har god plass.

Jeg gir han nok noen dager til, for å se om det blir litt mer fart i han. (men herregud som jeg kommer til å angre på at jeg ikke ringte om det faktisk er noe galt ...)

Skrevet

Jeg har lurt masse på dette selv, og begynte å skrive en "sparkebok". Skriver bare helt kort ca tidspunkt jeg kjenner henne, og om det er litt, endel eller mye aktivitet eller spark.

Feks ~10.00 - mye aktivitet. ~13 småspark

Da har jeg så mye mer å vise til for min egen del, om jeg plutselig føler det blir lite aktivitet eller jeg blir urolig. Har fått dannet meg et inntrykk av hvor ofte hun er aktiv, og om det blir store endringer i hvor kraftig aktivitet det er.

Det er mindre kraftige spark her også nå, men en god del bevegelse og diverse aktiviteter som foregår. Begynner vel å bli såpass lange at det skal endel mer til for at de skal klare å lange ut med saftige spark (",)

Skrevet

Jeg er også 29+5 idag (",)

Skrevet

sparkebok var smart :) det skal jeg jaggu prøve på selv. (gjelder bare å huske det nå da)

Ja, tenkte litt på at de kanskje begynner å bli såpass lange at de ikke får til å ta i like mye som før ... Men det hender jo fortsatt at det kommer et og annet kraftig spark. Men absolutt ikke like ofte som for noen uker siden!

Men akkurat nå hikker han, og mener å ha lest at det er et sunnhetstegn :) Bittelitt beroliget :)

Skrevet

Babyen min er fortsatt aktiv, men bevegelsene har forandret seg de siste ukene (fra ca uke 28-29) fra harde spark til mer større glidende bevegelser. Er 32+6. Hun beveger seg mye , og stikker armer og bein ut der det måtte passe seg, og så bølger hele magen seg når hun vrir litt på seg. Føler meg ganske mørbanket enkelte steder inni magen, mye av sparkene/dunkene kommer nå på de samme stedene hele tiden. Begynner vel å blil litt plassmanger... :-) Tror dette med spark og bevegelser er veldig individuelt fra baby til baby.

Skrevet

Lettere å huske enn du tror, jeg er egentlig IKKE typen til å huske denslags, men det er ikke akkurat noe vitenskapelig prosjekt da, så det blir veldig mye ca tider og observasjoner.. Har boka liggende fremme midt på stuebordet, så jeg ser den når jeg er hjemme iallefall (",)

Er jeg andre steder, på jobb etc, kaster jeg bare et blikk på klokka når hun setter igang med et eller annet, og prøver å huske tidspunktet. Går faktisk veldig greit, har nok noe med at vi er så utrolig fokusert på bebisen uansett, så et klokkeslett eller tre er null problem å ha i bakhodet til en kommer hjem - lykke til (",)

Ikke kjent noe som minner om hikke enda jeg..men det kommer vel får jeg tro (",)

Skrevet

På mine tre har det hvert forskjellig, dersom de hadde kommet i motsatt rekkefølge hadde jeg vel hvert helt hysterisk for han var meget rolig i hele svangerskapet nr 2 var aktiv men ingenting i forhold til den jeg har i magan nå, så je sier dette blir en meget aktiv krabat (liten ADHD baby :o) )

Skrevet

Jeg kommer ikke til å la det gå mange timene siden siste spark/bevegelse før jeg ringer føden.

Hun som sist mistet sin lille jente her inne i forrige uke, og var 38 uker (tror jeg hun var...), hadde kjent bebisen sparke på morgenen, men ikke noe mer utover dagen. Dagen etter var bebisen død. Så jeg tar INGEN sjanser. Jeg velger heller å være en overhysterisk mamma, som drar til føden annen hver dag for å få bekreftet at bebisen min har det bra, enn å oppleve dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...