Gå til innhold

apropo rene vs skitne barn i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg er for møkkete barn, møkkete barn er lykkelige barn (til en viss grad)

MEN, det jeg har reagert på er at når jeg henter barna i bhg (minsten begynte nå for 3 uker siden) så sitter altså minstemann og spiser, MED skitne hender!!! Er det ikke normalt og vaske hender før mat lenger? Det er ute-møkk, søle og dritt, som klisser mellom fingra og brødskiva...?!

Jeg er heller ikke fanatisk med møkk og bakterier, om han vil sluke hele sandkassa, så værsegod, men å vaske hender før mat er vel normalt, eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begge barnehagene til mine barn vasker de hendene FØR maten. Det trodde jeg var standard i alle barnehager...Spesielt hvis de har vært ute og lekt på forhånd!!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

ja, ikke sant... Ikke bare for renslighetens skyld, men også for læren om at man skal vaske før mat... merkelig

Skrevet

Sånn er det i vår barnehage også - vanligvis henter jeg henne når måltider er over, men da jeg hentet tidlig kom jeg midt i fruktmåltidet, og da sitter ungene og forsyner seg fra fellesfat med oppkuttet eple med hender som garantert ikke hadde sett en vask på minst en time. Sånn for snuppas del er det nok ikke stor forskjell fra å spise sand, men jeg syns uansett at håndvask hadde vært på sin plass før måltid, selv om ungene går litt til og fra (om ikke annet så for "moralen").

Selv reagerer jeg litt på snørr også jeg - det tar ganske lang tid for snørra å bli stiv, gul og inngrodd når hun ikke er forkjølet, så jeg får litt inntrykk av at de aldri tørker av (skjønner jo at de ikke kan tørke like ofte som jeg gjør her hjemme, men sånn innimellom på småbarnsavd hvor de ikke er så mange barn pr voksen).

Møkk generelt gjrø det meg ikke noe å vaske av tøyet etter en dag i bhg :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Veldig enig Yaddaline! snørr skal vaskes vekk, og hender skal være RENE før maten! er jo ikke akkurat snakk om at min sønn "går til og fra" heller, han sitter jo fastspent i en stol...

Skrevet

i bhg der eg jobber vasker vi før å etter mat. ( jobber på småbarnsavd)

før frukt og.. er vi ute så har vi kluter med oss ut. + papir. tørker snørr når vi ser dei er snørrete..

syns det er vikti at barn lærer seg å vaske hendene vertfall før mat og ellers når det trengs..

Skrevet

Mi spiste utendørs da, så da er det kanskje annerledes, men jeg syns fortsatt de kunne spandert på seg en vask. Så vidt jeg har skjønt vasker de hendene når de er innendørs da :o) Selv om snørra henger der også, hehe.

Skrevet

Jeg reagerte også på dette da jeg flere ganger kom midt i fruktmåltidet og så på de skitne hendene som var i fruktfatet.. Eplebitene ble jo helt brune jo! Æsj! Tok dette opp med dem og spurte om ikke de pleide å vaske hendene FØR måltidene og JO selvfølgelig men det kunne jo selvfølgelig ha skjedd en glipp... Registrerer nå at de er faktisk blitt flinkere med det så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt det opp med dem. Syns det er viktig at barna lærer seg dette og at det blir naturlig for dem å vaske seg før måltidene og selvfølgelig etter dobesøk.

Skrevet

Jeg er også for skitne barn i barnehagen, men de skal være skitne pga lek ikke pga de har sølt masse mat eller har masse matrester i ansiktet. Det er unødvendig.

Har nå i det siste merket hvor sløve de i forrige barnehage var med barna, snuppa har ødelagt flere klær pga søling med mat og matrester. Var alltid skitten over hele genseren etter å ha spist. Hvorfor de aldri brukte smekke lurer jeg på. De hadde smekker der, og vi hadde en slik gensersmekke til snuppa der. Latskap tenker jeg.

I denne nye barnehagen hun går i får de varm mat hver dag, hun er ren og pen i tøyet og ansiktet. Og nå kan jeg kle på henne litt ordentlig klær uten å tenke så mye over det. Regner med at de bruker store smekker her siden hun ikke har flekker etter mat.

Derimot har hun møkket seg til ute, leire, sand, grønnske osv osv! Det er helt greit!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...