Gå til innhold

Dere som har parkett....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vasker dere golvene med? Syns parketten blir skjoldete uansett hva jeg bruker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste på en parkettside at man ikke skulle bruke grønnsåpe da den la igjen fettlag på den (dette gjelder kanskje mest lakkert, eller?). Selv bruker jeg Ajax og syns ikke det er så verst. Brukte også Enjo microfibermopp med kun vann en periode men jeg så ikke noe forskjell på det og Ajax egentlig (og siden Ajax lukter mer rent så ble det det). Ikke mye i vannet da, bare en liten dæsj.

Skrevet

Støvsuger veldig ofte. Ellers bruker jeg ørlite grønnsåpe på når jeg vasker.

Skrevet

Ja, jeg mener også det er noe med grønnsåpe og parkett egentlig, men på den grønnsåpen vi har står det at den kan brukes...

Bruker uansett veldig lite i vannet.

Skrevet

Vask og vedlikehold parkett

RBIs vedlikeholdstips

Støvsug gulvet først og vask deretter over med en klut oppvridd i håndvarmt vann med milde vaskemidler. Vasking skal utføres med et godkjent vannbasert og pigmentfritt vaskemiddel for parkett. Bruk ikke skurepulver eller vaskemidler tilsatt ammoniakk.. Grønnsåpe må ikke benyttes, da dette legger igjen et lag av fett.

Bruk aldri for mye vann ved rengjøring. Bruk alltid en godt oppvridd klut og hell aldri vann direkte på gulvet. Tørk opp vannsøl umiddelbart, la aldri vann ligge på gulvet.

Ved rengjøring anbefales mopp, myk børste, eller støvsuger.

Beskytt parkettgulvet for sand, småstein og vann spesielt.

Ved alle utsatte partier som for eksempel inngangspartier, hall o.l må det plasseres vannabsorberende matter. Ved ekstra utsatte områder med høy besøkelsesfrekvens bør det plasseres avskrapningsmatter.

Riktig vedlikehold sikrer lang levetid og finish. Bruk aldri bonevoks på et parkettgulv som er lakkert.

Alle møbelben som er i direkte kontakt med parkettgulvet må ha filtknotter. Møbler med hjul må ha myke hjul som er godkjente for bruk på tregulv. Legges parkettgulv på kontor må det brukes spesielle beskyttelsesmatter under kontorstolene.

Tregulv trenger et ”naturlig” klima i rommet med en temperatur på 18 – 22 grader celsius og med en relativ luftfuktighet på 35-60%.

http://www.rbi.no/dllvis5.asp?id=1522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...