Gå til innhold

Ukas sparetips fra meg! (forsikring!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med kjøp av ny bil har jeg hatt en gjenomgang på forsikringene mine. Snakk om forskjeller! Så jeg oppfordrer alle til å ta en ringerunde, i dag! :-)

Jeg har bil- villa og reiseforsikring i Vital (gjenom postbanken), og innboforsikring gjennom LO. SÅ nå ville jeg regne på hva det ville koste å flytte alt til LO, eller til det selskapet bilforhandleren anbefalte (Autotal). Her er hva jeg fant, med samme utgangspunkt:

Nåværende selskap (vital):

Reiseforsikring med dekning for familie, hele verden: 867,-

Villaforsikring u/innbo/sopp/råte: 2821,-

Delkasko bil, 20.000 km: 4581,-

Sum: 8269,-

LO (for å mulig samle forsikringene pga innboforsikringen der):

Reiseforsikring med dekning for familie, hele verden: 1275,-

Villaforsikring u/innbo/sopp/råte: 9365,-

Delkasko bil, 20.000 km: 5280,-

Sum: 15920,-

Autotal (anbefalt, verdt en titt tenkte jeg):

Reiseforsikring med dekning for familie, hele verden: 1100,-

Villaforsikring u/innbo/sopp/råte: 2448,-

Delkasko bil, 20.000 km: 3369,-

Sum: 6917,-

Latterlig stor forskjell altså! :-o Nå regnet jeg på 20.000 km, men det er nok i overkant. Men det får man overført eller utbetalt om man kjører mindre. Men altså, verdt å ta en titt! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi flyttet fra Gjensidige til TryggVesta og sparte halvparten, og fikk en bedre forsikring på både hus og bil.

Så det lønner seg og ringe rundt ja

Skrevet

Det gjør det. Husker når jeg skulle forsikre gammelbilen, listeprisa til 25.000, i gjensidige skulle de ha 21.000 for å forsikre den :-p Endte med Vesta som skulle ha "bare" 5000.

Skrevet

Sjekka ettpar til mens jeg var i gang, IF skulle ha 14300, og TryggVesta ville ha 11500 for identiske forsikringer. Utrolig at de har lov til å operere med så store forskjeller...

Skrevet

identiske og identiske....

kan være lurt å sjekke at vilkårene faktisk er identiske før man sier det. altså leser ALT med liten skrift, meget nøye.

dessuten kalkulerer de forskjellige selskapene med forskjellige risikoer alt etter hva slags biler det er snakk om bl a.

dessuten blir det ofte en forskjell når man regner ut på nett kontra å sitte hos en forsikringsrådgiver. og de forskjellige selskapene har også ulike % satser hva totalkundeprisen blir :))

men så absolutt lurt å sjekke med jevne mellomrom ja :D

Skrevet

Har ikke gjort det på nett. Det jeg gjorde var at jeg ringte til de ulike selskapene, og la frem akkurat samme data (feks byggeår, antall våtrom, kvm, antall beboere, el-kontroll, kmstand, registreringsnr, alarm, egenandel osv ov), så forutsetningene er identiske. Forskjellen var at hos Vesta måtte jeg ha en ekstra forsikring for å presse ned prisen (totalkunde) men det hjalp jo ikke.

Vilkårene (det med liten skrit) kommer uansett ikke frem før man har tegnet avtalen. Og jeg tegner ikke 6 avtaler (neppe lovlig) for å finne det med liten skrift. Da stoler jeg heller på det de har regnet ut for meg, utfra det jeg kan stå for å ha oppgitt.

Og det med risiko, det bryr meg midt i brunøyet hvilken risiko de beregner på bilen min, bilen får jeg jo igjen om jeg betaler 12000 eller 4000 så lenge den er forsikret.

Skrevet

ok :) da misforsto jeg litt :P

jeg har nemlig stort sett kommet forskjellig ut om jeg regner på nettsidene til selskapet enn hos en rådgiver.

Skrevet

og når det gjelder det med risiko mente jeg at ulike selskap har ulike erfaringer med f eks forskjellige biltyper og kalkulerer ut i fra den :)) ikke hva slags dekning du har på bilen osv..

men svaret mitt var ment mest som en generell tanke da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...