vesle linselus Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 hei. i utgangspunktet ønsker vi ikke å ha barn i dåpen. vi vil at barnet vårt skal være i sentrum, og ønsker en stille og rolig middag hjemme. vi har bedt folk uten barn og har fått reaksjoner på dette. hv syns dere vi skal gjøre? leie lokale og snu om på hele greia fordi at folk ikke har barnevakt? eller kjøre vår stil? hvor sære er vi?
enigma Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Synes det er litt rart å ikke invitere andre barn i dåpen. Det er jo akkurat barna som er i fokus i den norske kirkes dåpshandling. Forstår at dere vil ha det rolig og fredelig, men da tror jeg heller at jeg ikke hadde invitert så mange. Kun faddere og besteforeldre, evnt oldeforeldre.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Unnskyld meg at jeg blander meg.. Men hadde jeg blitt bedt i dåpen hos dere uten mine barn,hadde jeg vurdert å ikke komme.Syns det er rart å be til dåp og ikke be barn. Regner med dere er tante el onkel til barna dere utelater.... Bryllup er ok uten barn,men dåp?? Hvorfor er det så ille å ha barn i dåpen? Bryllup er liksom en ting for seg,der det muligens serveres alkohol og det blir seine kvelden før folk drar hjem,men dåpen er liksom på dagen,uten alkohol.. Ja jeg syns dere er sære jeg...
3snuppeliner Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Jeg hadde ikke kommet hvis barna mine ikke ble invitert! Det er utrolig sært, sorry=:-(
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 Skal dere be så mange i en dåp da? Vi inviterte kun den nærmeste familie,som vil si våre foreldre og våre søsken, evt oldeforeldre til barnet. Hos oss var det iallefall ikke noe tema å IKKE invitere andre barn. I vårt tilfelle ble dette barn vi er tante og onkel til. Deres barn i fokus? Tror du barnet ditt kommer til å merke forskjellen? Mest sannsynlig sover det mesteparten av dagen likevell.
temine Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Jeg tenker mer slik at det er deres dåp og deres valg. Mener man må ta hensyn til de som skal arrangere, enten det er dåp, bryllup, bursdag eller hva som helst. Om vi var invitert til noe uten barn ville jeg ikke tenkt på å bli sur og la være å komme av den grunn. Jeg ville prøvd å skaffe barnevakt, og om det ikke gikk får bare en av oss dra da, og den andre være hjemme. Ett sted må man trekke grensen når det kommer til gjester.
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Synes dere er veldig sære.. Hadde syns det var rart om ikke barna ble bedd i dåp. Det er helt noe annet i bryllup feks. Men dette er jo barnas dag også. Tenk så spennende for dem å oppleve dåp. Er ikke så ofte de får det.. Barnet deres vil uansett være i fokus denne dagen. Men dere får nå gjøre som dere vil. Hvordan vil dere reagere i fremtiden på ikke å få ta med deres barn i feks søskenbarnets dåp? Mine synspunkter bare...
vesle linselus Skrevet 21. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. august 2008 takker for alle tilbake meldinger jeg. fint dere engasjerer dere. Hadde dere seriøst ikke kommet om barn ikke var bedt? min mening på der er at det iallefall er utrolig sært. det er jo ikke noe personlig med barna vi har imot.men ønsker noe høytidlig over det hele, og ingen barnebursdag. flere synspunkter?
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Det spørs hvor nær slekt vi hadde vært. En dåp varer uansett ikke lenge og den er like høytidelig med eller uten barn. Selve dåpen er jo det som foregår i kirka, regner ikke med dere skal ha noen dåpsseremoni etterpå?
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. august 2008 #10 Skrevet 21. august 2008 Dessuten er kanskje en dåp en fin måte å samle den nærmeste slekta på, på begge sider. Regner ikke med det skjer så ofte ellers.
vesle linselus Skrevet 21. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. august 2008 ingen sermoni etterpå nei.:-) ellers har du noen fine syns punkter på gang... :-)
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Hehe, det er bra:) Vår dåp var ferdig rundt kl 17, da noen hadde litt reisevei og en arbeidsdag dagen etter:) Lykke til med planlegginga uansett hva dere bestemmer dere for:)
Marengs Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 Ikke noe rart at folk reagerer på at dere har bedt folk uten barna, nei! Ofte er jo seremonien i kirka tilpasset at det er barn til stede når det er dåp. Presten synger kanskje noen barnesanger som "hvem har skapt alle fuglene, fuglene osv" eller at det er "søndagsskole-aktiviteter" for barna parallelt med prekenen. Kanskje dere er de første i vennegjengen som har fått barn?
Lilja121 Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 Jeg synes det er opptil den som arrangerer og hvordan arrangementet legges opp. Jeg synes det er sært å nekte å komme i dåp fordi barna ikke er invitert. Særlig hvis det betyr at dere må ta de ekstra utgiftene og arbeidet med å leie et sted. Kjør deres opplegg - hvis noen da velger å ikke komme får det være deres problem. Mener vel at unntak kan gjøres for små babier.
svanemamma Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Er jo deres opplegg, og dere må få gjøre som dere vil. Men mitt synspunkt er at barna skal få være med i en dåp. Synes det er litt rart at barn ikke får komme. En dåp er jo barnas dag. Hos oss blir alle gjester invitert med barn i allefall. Lykke til med dåp og planlegging.
Lurvehette Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Må ærlig svare at jeg synes dere er sære ja! Hadde ikke falt meg inn og ikke innvitere barn med i dåpen. Det er jo ikke akkurat ett bryllup det er snakk om..... Hadde ikke møtt i noen dåp, hadde ikke barna mine blitt innvitert. Desverre ser jeg ikke på en dåp som så viktig, at jeg hadde fraskrevet meg mine egne barn, for å feire noen andres barn da.... Dessuten, hvordan vil du selv se på det, om du blir innvitert i en dåp, og dine barn er utelukket? Ville nok heller sett litt på gjestelisten, og bare invitert faddrer og besteforeldrer, om du har så liten plass. Barn skal liksom være en glede da, det er jo derfor vi får dem.........
noggie Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 Synes nok det er litt rart, ja. Dåp er jo bare en litt mer høytidlig del av vanlig gudstjeneste likevel, så de med barn kan jo ev. komme bare til denne delen, med barn, og så kan de uten barn bli med hjem på kake og kaffe eller hva du skal servere. Da vi hadde dåp sa presten fra om at de barna som ville kunne komme opp for å se da seremonien startet, og det var veldig spennende for de. De fleste barn er jo også nyssjerrig på babyer i utgangspunktet, så den er jo i fokus hos de også...
Gjest Skrevet 21. august 2008 #18 Skrevet 21. august 2008 Jeg syns ikke det er sært.. Vi ba noen av barna.. Altså vi ba lillesøstra mi ( 9 år var ho da) Vi ba alle vi var tante til.. ( 3 stk.. på 1,5 år,6 år og 7 år) Men vi ba IKKE halvbroren min på pappas side eller hans kones datter.. Jeg har hatt lite kontakt med pappa.. fikk kontakt igjen for noen år siden.. og kjenner ikke de to barna.. ba heller ikke faderen sine 4 barn.. når vi var i dåp til et vennepar så ba ikke de barn bortsett fra han ene sønn til noen som skulle i dåpen .. det var pga at dems eldste sønn skulle ha noen å leke med i dåpen.. Jeg syns iallefall det er helt greit på denne måten.. Neste dåp som er neste år engang ( termin januar).. så blir det på samme måte.. eller nei.. da ber vi halvbroren min da.. de har gått fra hverandre så ber jo ikke hun datteren til ekskona da.. hehe.. Det å ikke dra i dåpen når ungene ikke er invitert syns jeg er litt sært.. men men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå