Gå til innhold

Om å bruke enkelte yrker som "skremselspropaganda"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte en bekjent av meg i dag som sa til skolejenta si at remadamene var de som ikke gadd å gjøre leksene sine da de gikk på skolen, for å "skremme" datteren sin til å gjøre leksene sine og generelt å gjøre det godt på skolen.

Hva syns dere om sånne utsagn? Bruker dere noe tilsvarende i oppdragelsen av ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke noe om det. Da lærer dem jo barnet og se ned på visse yrker og det er ikke riktig. Nesten rett og slett litt mobbing av dem som jobber i butikk jo...

Skrevet

synes jeg hørtes helt grusomt ut.lærer jo å dømme andre.kan hende at damen i kasse på rema har mye høyere utdannig enn hun selv,men forskjellige grunner til at folk er forskjellige jobber..uhørt spør du meg.

Skrevet

Nei, det ville jeg aldri sagt. For jeg er jo "bare" frisør selv. Og jeg vet at vi går i samme kategori:o)

Men når det er sagt vil jeg nok prøve å motivere Storebror til å bli glad i skolearbeidet. For det er ingen hemmelighet at jo bedre man er på skolen jo større sannsynlighet er det at man velger en utdannelse som igjen fører til forholdsvis god lønn.

Og hvis bolimarkedet og prisene skal fortsette å øke, vil det i framtiden bli ennå viktigere med god utdannelse.

Men han har nå bare gått på skolen siden mandag, så vi presser han ikke riktig ennå:-DD

Skrevet

Nei, det syns jeg er helt feil! For det første, så er alle like verdifulle, og det er noe jeg vil lære jenta mi. Dessuten er det slik her at veldig mange av de som jobber på Rema og Kiwi faktisk er studenter på universitetet, så det er jo ikke helt sant heller;)

Man får finne andre måter å oppmuntre til skolearbeid enn å rakke ned på andre.

Skrevet

Nei - det kunne ikke falle meg inn!

Skrevet

Er ikkje fremmed for tanken om å bruke politi advarselen mot ein vilter tenåring som evt kjører fort eller anna som ikkje er lov. Men da brukes jo politiet etter den myndigheten dei har, og ikkje som skremselsporpaganda.

Håper at INGEN svarer ja på denne tråden forøvrig. Slikt snobberi er igen tjent med.

Skrevet

Ikke bra i det hele tatt!

Jeg ville motivert ungen på andre måter, som å finne kreative måter på at lekser er gøy :)

Skrevet

Det synes jeg er nedlatende og frekt overfor andre mennesker, så det gjør jeg ikke.

Og uansett, hadde pappaen min sagt noe slikt da jeg var lita hadde jeg sluttet med lekser tvert. Den store drømmen var nemlig å bli kassadame, for det så så kjekt ut å trykke på kassaapparatet. (Riktignok før jeg kom i skolealder men dog...)

Skrevet

Noen er bare helt utrolige!

Har dette menneske noensinne tenkt over hva som ville skje hvis de som jobber i yrker som renovasjon, renhold osv. rett og slett ikke kom på jobb mer?

Det ville være snakk om dager/uker så ville verden blitt sendt ut i totalt kaos.

Sivilisasjonen som vi kjenner den ville vært ett sagablott.

Vær glad for at noen gjør den jobben du ser på som mindreverdig. Det er nemlig den som gjør at du kan leve ditt priviligerte liv!!!

Skrevet

Phew, da var jeg ikke den eneste som fikk "rrrrriiiiitsjhakkiplata lyd" i hodet av uttalelsen... Selv jobber jeg jo i butikk selv om typen jeg jobber i nok har litt høyere "status" enn Rema, så jeg blir jo kanskje ekstra provosert. Diskuterte litt frem og tilbake og han mente jeg ikke kunne uttale meg så lenge jeg ikke hadde barn i rett alder selv (mi er jo bare 3). Han hadde planer om å moderere utsagnet når hun ble større og kunne skjønne flere aspekter, men jeg vet nå ikke likevel jeg... Jeg syns ikke at en "god" jobb kun skal kunne klassifiseres som det utfra lønn og status... Og mener at alle yrker er like viktige (selv om jeg nok sliter mer med å rettferdiggjøre prostitusjon som respektabelt yrke), man skal velge ut fra evner og lyst, ikke hva andre mener er godt/dårlig. Og alle passer ikke for akademisk utdannelse heller, selv om det penge- og statusmessig vel er det de fleste higer etter.

Men dere med eldre unger - hvordan ville en 8-åring tolke et slikt utsagt som i hovedinnlegget? H*n vil nok gjøre leksene, men hvordan vil det påvirke menneskesynet?

Skrevet

I byen har man to kategorier folk som jobber i butikk, tenker jeg: de som ikke gadd å gjøre lekser og de som jobber ved siden av studier.

På bygda er det litt anderledes, mange som har drevet butikk i generasjoner, og som relativt nylig har blitt kjøpt opp av kjedene. Hvorvidt de har gjort lekser er irrelevant, ettersom de jobber i familiebedrifter.

Tror generelt ikke at kassadamer var ivrige på leksene, nei, og det skal ikke poden tro heller :)

Skrevet

Dytte litt til de med eldre barn, ifht hva man kan og ikke kan snakke med dem om (siste innlegget mitt på tråden).

Skrevet

Nei, virkelig ikke. Kunne ikke falt meg inn. Hva er galt med å sitte på Rema?

Skrevet

Jeg synes ikke noe om det, men jeg har opplevd det.

Da jeg var relativt nyutdannet gartner jobbet jeg for eksempel på et jorde rett ved en barneskole. Da kom det en mor med sønnen sin. Hun stilte seg opp på veien, pekte på meg og sa:"Sån går det med folk som ikke gjør leksene sine".

Det er ikke så veldig hyggelig.

Skrevet

Det kan da ikke være vanlig. Jeg synes det er skikkelig nedlatende!!

Søstra mi kom nettopp på en sånn sanglek (klappelek) vi lekte da vi var små, som heller ikke er spesielt hyggelig egentlig:

Min far han er barber, fallera

Han går i hvite klær, fallera

Han bruker sin forstand, fallera

I såpe, skum og vann, fallera

Skrevet

??? Og hva med de som faktisk har gått og utdannet seg for å jobbe i butikk da??? "To kategorier folk som jobber i butikk: de som ikke gadd å gjøre lekser og de som jobber ved siden av studier"

Har du hørt om fagbrev i salgsfaget? Det er ganske mange som etterhvert har tatt det, og butikkyrket er faktisk et yrke hvor du kan gjøre det veldig bra!!

Må bare legge til at jeg ikke jobber i butikk!

Skrevet

Min stemor vasker på sykehuset,Eldste datteren min spurte hvorfor hun ikke ville bli lege eller sykepleier istedet. Det måtte da være en mye mer spennende jobb.

Hvorpå min stemor svarte henne at hvis ingen vasket på sykhuset hadde det vært umulig å drive et sykehus.Så det er faktisk en veldig viktig jobb:))

Etter dette skryter min datter veldig av hvor flink stemoren min er:)))

Skrevet
Skrevet

Nei det synes jeg var en forferdelig nedlatende og respektløs holdning å lære videre til barn. Jeg hadde tatt det ille opp om mitt barns lærer hadde lært bort slike holdninger til små påvirkelige barn.

Skrevet

Jeg synes det er helt latterlig å måtte rakke ned på andre for å komme med et poeng i oppdragelsen.

Jeg håper at min datter kanskje får litt høyere ambisjoner enn å ville jobbe i kassa på rema, men jeg har full forståelse for de som gjerne vil ha en sånn jobb også.

Man har greie arbeidstider, lønn man kan leve av og ikke noe ansvar når man forlater jobben etter sitt skift.

Det er faktisk ikke alle som drømmer om å bli lege eller advokat, og at folk ikke har slike mål betyr da ikke at de er dumme eller ikke har gjort leksene sine.

Hun moren hørtes ut som et nek rett og slett...

Jeg håper at snuppa her i huset vil ha respekt for andre mennesker og andre menneskers valg når hun blir stor/voksen, da skal jeg være stolt av henne uansett hva hun velger å bli.

Skrevet

hmm..fikk for meg av en eller annen grunn at det var en lærer som hadde sagt dette, det var litt mindre sjokkerende å høre at det var en forelder.

Skrevet

Primitivt av foreldre å si slikt. Skaper bare fordommer.

Skrevet

Det er sikkert en sånn dame som har laget denne reglen...

Jeg sier som søstra mi - det finnes alltid en idiot.

Skrevet

Kanskje det jeg sier kan oppfattes slik?

Jeg forteller gutten min om han vil jobbe med noe kjekkt når han blir stor, ja da må han gjøre leksene sine og følge med på skolen.

Så hender det jeg sier at jeg gjerne skulle vært flinkere selv for da kunne jeg gjerne blitt akkurat det jeg ville blitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...