Resilience Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Jeg har lest innlegg tidligere om å ikke spenne seg (?) under fødsel, noen som vil forsøke å forklare dette i mer detalj? Andre sier at å få i seg næring var viktig for dem. Hva og når? Musikk eller ikke? Hvilken type? Kan dere gi oss førstegangsfødende deres beste tips? Hva hjalp deg gjennom fødselen?
VinterSol+2 Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 mitt aller beste tips er lytte til kroppen din! den vet som regel hva den skal gjøre. musikk og omgivelser kunne jeg ikke brydd meg mindre om, og ikke hadde jeg matlyst heller. men jeg fikk et godt råd av jordmor; lukk øynene når du har en ri, og forestill deg den som en bølge. den bølgen skal du surfe på, ikke streve mot; når du er på toppen, gir den seg nemlig snart! du skjønner hva jeg mener når du prøver;-) ang å ikke spenne dewg; du vet ved sex, da kan du spenne deg og oppnå tidligere orgasme, men om du prøver å slappe av og la det komme av seg selv, da blir orgasmen mye bedre? vel, en fødsel er ikke orgasmisk, -men det er det nærmeste en god forklaring jeg kommer... hehe. utover det; spis godt når du aner at noe er i gjære, og drikk underveis. og etter fødselen er det kjempeviktig å tisse med en gang! selvom det er ubehagelig. lykke til! klem
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Mitt beste tips er å slappe av. Kroppen vet hva den skal gjøre og reagere. Ikke les for mye i bøker om fødsel, se på tv eller høre på hva andre sier. Dette gjør deg bare mer engstelig. Din fødsel er din fødsel, og blir ikke sånn som andre sier uansett. Hva om skjer den dagen er det ingen som vet, jeg prøvde å slappe av å jeg stolte på at jordmora visste hva hun gjorde:)
Resilience Skrevet 21. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2008 Åh takk for fine svar jenter!! Det passer godt meg hva jeg har tenkt. Fin beskrivelse av å avspenne, hihi. Jeg skjønner hva du mener.
snæparguri Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 når jeg føde jenta mi så kneip jeg meg fast til håndtaket i senga hver gang jeg fikk ei rie.jeg strammet alle muskler i hele kroppen. d gikk mange timer før jm sa at jeg mått puste meg gjennom riene. siden jeg hadde strammet alle musklene sånn så var jeg KJEMPE stiv i alle musklene dagen etter. jeg hadde så vondt at jeg slet med å holde jenta mi. så d der en grunn til at du skal slappe av å puste deg gjennom riene. jeg har gått på gravid svøm dette svangerskapt og lært meg mange puste øvelser som jeg skal prøve denne gangen. så mitt råd er pust å slapp av når du kan
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Ikke planlegg for mye! Uansett hva du planlegger og ser for deg så blir det ikke sånn. En fødsel vet man ikke hvordan man takler og da er det dumt å gjøre seg opp en mening på forhånd. Sånn er det når man er andregangs også. Man kjenner jo igjen smertene men mine to fødsler har vært helt forskjellige. Det er viktig som de andre skriver her at man prøver å slappe av og puste på riene. Da lar man kroppen jobbe og gjøre det den vil gjøre. Stritter man i mot så blir det bare vondere og det går seinere. Jeg vil anbefale deg å gå, stå oppreist under riene. Det er j..... vondt på slutten men tyngdekrafta hjelper sånn at åpninga går fortere. Hjalp hvertfall for meg. Jeg hadde ikke behov for musikk eller mat underveis. Saft var godt innimellom. Lypsyl er også godt å ha for man blir tørr på leppene av all pustinga!
Bettamor - venter nr 2 - ♂ Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Henger meg på denne tråden jeg også. Husk lypsyl og noe å drikke under fødsel. Blir fort tørr i munnen. Prøv å slapp av i hele kroppen. Jeg fikk også det tipset som kom fram lenger opp her om å se for meg riene som en bølge som jeg red på. Samtidig så telte jeg sakte oppover, 1-2-3-4 osv... opp til 17 tror jeg (husker ikke helt da) for å være med på riene, og ikke stritte imot. Det å telle oppover hjalp meg veldig mye faktisk. Ble som et mål jeg hadde. Jo lenger opp jeg kom, jo nærmere var jeg slutten. Jeg hadde forestilt meg det værste på forhånd, men fikk en helt grei fødsel. Lykke til med fødselen.
temine Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 Tja...stol på deg selv, lytt til kroppen og la det gå sin gang. Man kan aldri vite om man får en rask fødsel hvor det ikke blir tid til noe, eller om man blir liggende et døgn og trenger både oljemassasje, epidural, musikk og masse mat:) Les deg litt opp på forhånd om hva du kan forvente, både av smertestillende, fødseleshjelp (vakuum, tang osv) samt fødestillinger. Gjør deg opp en mening om hva du ønsker å prøve, men ikke bli for innstilt på at du skal gjøre det. Du vet ikke hvordan du reagerer under en fødsel. La jordmor komme med innspill og lytt til henne, hun kan dette!
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 La lystgassen bli din beste venn Du merker jo fremdeles veldig godt at du har vondt under riene, men jeg fikk ihvertfall noe annet å konsentrere meg om, nemlig å suge i meg best mulig lystgass Ellers, vær flink og spis etter fødselen. Man er ganske slapp, så man trenger mat. Hvis du ikke har særlig matlyst så pass ihvertfall på at den maten du får i deg er næringsrik. Jeg spiste mye youghurt på barsel, og det var veldig godt å få i seg. Lykke til
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 21. august 2008 #10 Skrevet 21. august 2008 pust! lange dype drag:) Så for meg det værste, og trodde dette ville bli helvete på ord, men det gikk sååå bra:D drikk også mye:)
oktoberjentene;) Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Ikke spenn kjeve eller hender.. slapp av, vær i deg selv og ta det helt med ro..... musikk var ikke noe for meg... klarte ikke drikke eller spise noe heller.men det var meg..... ta ting som de kommer.. det er en fantastisk opplevelse masse lykke til
noje Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Les litt om hva de ulike fasene under en fødsel. Greit å vite litt om. Ellers er det veldig vanskelig å planlegge mye, kanskje greit å ha i tankene om en vil prøve badekar og ha en tanke om en vil prøve lystgass, akupunktur (har vel ikke alle steder) og epidural om en får tilbudet. Har jobbet litt under fødslene med å finne behagelige stillinger å sitte i, prøv å ha det så komfortabelt som mulig under prosessen. Ellers "go with the flow", ta det som det kommer, tenk på barnet som snart er født og at du skal gjøre en god jobb, at du er flink. Litt mange ting her ja.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå