Gå til innhold

Går jeg masse ned i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i et vikariat i 3 år med en lønn som ligger 50.000 høyere enn min fastestilling. Jeg har en kontarakt tom 1.sep på dette vikariatet. Nu er det utlyst og det ser ut som det for første gang kommer en søker som er mere kvalifisert enn meg. Dvs. jeg mister min nuværende jobb og går tilbake til min opprindelige og går dermed ned i lønn. Jeg har termin 1. des. blir da min lønn i permisjonen regnet ut fra min gamle jobb og ikke den jeg har hatt de siste 3 årene? Dette er vesentlig iforhold til om jeg kan velge kort eller lang permisjon. Håper noen han hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal de ta gjennomsnitt av de siste tre år.

Les på NAV:

http://www.nav.no/805351686.cms

Foreldrepenger skal i utgangspunktet tilsvare den inntekten du vanligvis har.

For å finne ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes foreldrepengegrunnlaget på bakgrunn av en individuell vurdering. Vurderingen er skjønnsmessig og det legges vekt på følgende momenter:

* Nåværende inntekt. Den finner vi ved å gjøre om den ukeinntekten du har når stønadsperioden starter til årsinntekt.

* Gjennomsnittet av de siste tre års pensjonsgivende inntekt. Den finner vi ved å ta gjennomsnittet av de siste tre årene som er ferdig lignet på det tidspunktet stønadsperioden starter.

* En forskjell på 25 % eller mer mellom årsinntekten og gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt kan få betydning for hvilken inntekt som skal legges til grunn.

* Hvilken arbeidskategori du er i (se nedenfor).

* Arbeidssituasjonen din. Du skal opplyse om du bla nylig har skiftet jobb, om du har fått endringer i lønnen eller midlertidig endret stillingsprosenten.

* Folketrygdens grunnbeløp. Det ytes ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...