Gå til innhold

dette blir bare verre og verre... ang barnehagestart..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta vår begynte i barnehage for snart 3 uker siden. Hun gråt da vi gikk, men nå har hun begynt å gråte hjemme når hun skjønner at hun skal dra, det hender hun gråter i bilen på vei dit også. Det er så fælt, hva kan vi gjøre???! Hun er forøvrig 17 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er ikke mye moro vet jeg. Tulla mi holdt på lenge med å gråte når ho ble levert, og en periode begynte ho før vi dro hjemmenfra.

Men ho hadde det kjempefint i barnehagen, Bare ho fikk roet seg, tok ikke lange tiden etter jeg hadde gått til ho sluttet og gråte og begynte og leke fikk jeg beskjed om. Så jo at ho stortrivdes når jeg hentet henne. Da var det hyl og skrik at ho ikke ville hjem, følte meg ikke mye smart da.

Er ikke mye og gjøre tror jeg. Hvordan er det når dere henter henne da? Hører dere noe om hvordan dagen har gått? fornøyd ikke fornøyd?

Skrevet

Barnehagen er veldig gode på å gi tilbakemeldinger, både med sms og mms. De sier gråten går fort over og at hun koser seg i barnehagen. Vi ser at hun har det fint når vi henter henne også. Men nå synes vi dette er helt hjerteskjærende og vi gråter begge to etter å ha levert henne. huff...

Skrevet

det er ikke mye morro, vet ikke hva jeg skal si jeg, men det går over hvis det er noe trøst. Selv om det kan ta tid,

Skrevet

Ja, det gjør vel det... Tusen takk for svar ihvertfall! :)

Skrevet

Hei!

Ja, det går over. Det tar lenger tid jo senere barnet begynner i bhg (alder altså). Når dere får innarbeidet et vinke-ritual og alt det der så går det bedre! Og, ja, gråtingen gjør de helst bare til mor/far, så snart døren går igjen er det lekelekeleke...

Skrevet

Dette er ikke lett, hverken for barn eller mor/far.

Uansett er det som regel tyngst for foreldrene, og som hun andre skrev; så fort dere er ute av bilde så er det lekelekeleke :-)

Har det slik selv etter at gutten vår skiftet barnehage, men vet at han slutter å gråte så fort vi er ute av døra.

Det at hun begynner å gråte allerede hjemme eller i bilen er kanskje fordi hun merker at dere blir anspente og hun skjønner at noe er "galt".

De er så sensitive i forhold til hvordan vi foreldre oppfører oss - nesten som dyrene så kan de lukte stress og redsel.

Det er viktig å være veldig bestemt på at dette går VELDIG fint, vær presise når dere skal gå, sier du hadet så går du IKKE gå tilbake for siste klem selv om hun gråter, da blir det bare værre.

Si hadet og gå, smil og gjør datteren din trygg på at dette er helt supert. Uff, det høres nesten kynisk ut men hun må ikke se at du er lei deg.

Vet dette er grusomt i starten, gråt masse selv første gang gutten vår startet i barnehage. Det som skulle bli så spennende og gøy ble en stor nedtur - men plutselig så har ikke jenta di tid til å si hadet og løper inn i barnehagen mens hun hyler av fryd.

Du står der og tenker; jøss, er hun mere glad i barnehagetanten enn meg? :-)

Det vil skje, også med deg!

Bare vær tålmodig - og enn så lenge, husk å smil og vær trygg ovenfor jenta di.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!!! Veldig godt å høre at det er flere som har hatt det slik og at det har gått over. Vi gjør alt som står i vår makt til å være positive før hun drar, er korte og vennlige når vi leverer henne ("Nå skal du være i barnehagen og leke med de andre barna. Du skal spise lunch, sove og leke litt mer, så kommer mamma og pappa og henter deg. Ha en fin dag, glad i deg". Så gir vi henne en klem. Men vi skal prøve å være mer tålmodig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...