Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har sagt mange ganger så har eldste begynt på skolen. Det tok ikke lang tid før jeg fikk inntrykk av enkelte av medelevene hans. Da mener jeg at et par av dem skilte seg ut og jeg fikk en følelse av hvordan vedkommende er og litt om relasjonen til foreldre.

Jeg vet ikke om det stemmer og vil sikkert ikke få svar på det heller, men jeg synes det er interessant hvor fort man får et inntrykk av andre. Jeg tenker at hvis man behandler andre ut fra et inntrykk man får og antar at inntrykket er sannheten så kan det få en del uheldige konsekvenser. Man kan til en viss grad skape den personen man ser for seg at h*n er. For man blir slik man blir behandlet.

Får dere fort inntrykk av andre? Viser det seg å stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er helt enig med deg. Tror veldig generelt at vi mennesker er raske til å få inntrykk av andre. Er jo dette berømmelige første inntrykket. Og tror det er viktig at vi er klar over at dette absolutt ikke stemmer alltid. Men av og til så gjør det jo det, men da prøver jeg alltid å finne ut hvorfor vedkommende gjør som de gjør. Det jeg legger merke til på mange barn er at de har stor behov for voksen kontakt. Velger heller og sitte og snakke med voksne i stedet for å leke med barn. Og da mener jeg ikke de som bare gjør det en gang eller to, eller de som har noe å vise fram eller fortelle, men de som alltid gjør det. De som suger til seg all oppmerksomhet de kan få.. Håper dere skjønner hva jeg vil fram til..

Skrevet

Forstår godt kva du meiner.

Ja eg får fort eit inntrykk av andre, og i 99% av tilfellene stemmer mine inntrykk.

Så eg stoler på min intuisjon når det gjelder kven eg slepp og ikkje slepp inn i mitt liv.

Men, spessielt med barn, kan barnet fort oppføre seg som dei trur at andre forventer av det. Om barnet føler at folk forventer at det er ein ramp, ja så oppfører det seg gjerne som ein ramp. Det er viktig å ha på minnet, spessielt for alle som jobber mykje med barn.

Skrevet

Etter ganske mange år i barnehage har jeg blitt ganske god til å se forbi det folk leverer ved første møte. Det er små ting som gjør at intuisjonen justerer det folk gjerne vil vise.

Men selv med en ganske dreven intuisjon har jeg lært at de aller fleste bærer på mye mer enn det jeg kan se ved første øyekast. Heldigvis.

Jeg gir folk mange sjanser til å vise seg frem før jeg gjør meg opp en bastant mening. Men dersom jeg ser at et barn/familie har det vondt eller lurer på hvordan de egentlig har det, så lar jeg det ikke gå lang tid før jeg reagerer.

Når det er sagt er det alltid noen man bare skjønner lever opp til sitt førsteinntrykk! :))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...